Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör jag...


Andlis

Rekommendera Poster

för att minska bildstorleken utan att bilden blir konstig. Jag ska lägga ut en bild på ett forum och den får max vara på 20 kb 70 x 50 pixlar. Bilden jag vill använda är 240 kb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att beskära den så du inte har med mer än absolut nödvändigt. Sen får du förminska den antingen till 70 pixlars bredd eller 50 pixlars höjd beroende på dimensionerna (så inte bredden överstiger 70 eller höjden överstiger 50).

 

Det är ganska lätt att fixa när man kan det, så jag kan ju hjälpa dig med det om du bara vill ha det gjort.

 

Annars rekommenderar jag http://www.gimp.org/ som är ett gratisprogram för fotoredigering.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte till det eller kanske inte har tålamod.... Hur kan jag se hur många pixlar det är? Jag har beskärt och förminskat den men den ser helt konstig ut när jag testar att lägga in den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur du ser hur många pixlar det är beror på vilket program du använder. I GIMP står det på namnlisten. Det är svårt att gissa vad du har gjort för fel utan att se bilden.

 

Hmm... jag kanske ska skriva ihop en guide till hur man beskär/förminskar bilder...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där, nu har jag skrivit ihop en liten guide. Jag använder GIMP som exempel eftersom det programmet är gratis och därför kan användas av alla. Förhoppningsvis kanske du kan hänga med ändå. Jag vet inte hur mycket Photoshop Element skiljer sig. Men annars är ju GIMP bara att ladda ner.

 

http://www.tydal.nu/article/hur-man-forminskar-bilder/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en jättebra beskrivning av GIMP. Nu till problemet, jag lyckas inte ladda ned GTK +2 Runtime Enviroment 2.8.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...