Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brända DVD skivor fungerar i datorn men inte i min DVD spelare ansluten till Tv


alfredo

Rekommendera Poster

Finns det något tips om formatering och typ av DVD/CD skivor man ska använda för att titta på bildspel av fotografier i DVD spelare ansluten till TV'n?

alskogen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Flyttar tråden till forumet för CD/DVD-bränning

 

Cecilia - Moderator för DVD (hemelektronik)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De "flesta" moderna spelare klarar att spela brända skivor numera..

Skivorna måste (MÅSTE) vara avslutade. Avsluta skivorna efter bränningen, så funkar dom nog!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur avslutar man en bränd skiva? Jag har bränt skivor med olika program,Nero,Windows Adobe photoshop etc.Tyvärr ger det samma resultat, ingen JPG visas som info i TV'n. eller så visas vissa bilder, andra inte trots att alla har samma filändelse. JPG.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD +R, -R och RW skivor som bränns i Datorn avslutas inte, detta sköter sig själv, Virtuosen syftar nog på andra typer av brännare.

 

Det är sannolikt det brända formatet som är felande, obs formatet inte formateringen det är viktigt att det bränns i ett format som TV anslutna DVD spelaren kan läsa.

 

Det säkraste sättet för dig att få ordning på dina bildspel är att lägga upp bilderna i ett redigeringsprogram, sedan antingen bränna dom från redigeringsprogrammet eller exportera dom till hårddisken som en AVI fil och sedan bränna dom med "Nero 6 Vision Express" eller "Nero 7 Vision".

 

När det gäller JPG bilder kan du med fördel använda redigerings- programmet Movie Maker som du har i datorn, du kan dra ut bilderna till den längd du vill ha dom, du kan också skriva rubriker, tala in kommentarer och lägga in bakgrundsmusik, Movie Maker kan inte coda till DVD format men du har ju Nero och då är det inga problem med Neros Vision Express eller Vision enl ovan.

 

På den här hemsidan http://hem.passagen.se/hemvideo/huvud,s.htm gå in under länken "Guide Movie Maker", där finns en Guide som kanske kan hjälpa dig, den handlar om video inte bilder men det skiljer sig inte mycket så viss vägledning hittar du säkert där ändå som tex inställningar vid export mm.

 

Texten i inlägget gäller DVD och inte CD skivor, alla DVD spelare kan hantera DVD skivor inspelade i rätt DVD format men det är mycket tveksamt hur dom hanterar CD skivor / Lycka till och återkom vid fortsatta problem !

 

[inlägget ändrat 2006-10-23 17:35:08 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag tänkte mest på skivor från hårddiskinspelare etc. Dessa måste avslutas för att kunna funka i andra spelare än i brännaren. (Inklusive andra brännare).

 

"Datorskivor":

Om jag inte kommer ihåg fel, har Nero en "bock" i en ruta, där det står "Avsluta skivan efter bränning". Den ska stå bockad. Annars lämnas skivan öppen, och kan bara läsas i datorns brännare.

 

Annat tips:

De flesta brännare idag klarar betydligt högre brännhastigheter än vad datorn klarar av att "leverera" vid bränning. När jag ska bränna "TV-DVD"-skivor på datorn, drar jag alltid ner hastigheten till 4x. Med bra skivor, har detta ALLTID funkat. (Både på gamla XP2100+ burken, och nya 64x2-burkarna.) Lägre hastighet ger bättre bränning. Så är det bara.

 

(Bättre bränning ger bättre läsning).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...