Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Sjöbba

Varför finns iMac ?

Rekommendera Poster

Calle Slättengren

Hej!

Jag gillar att jobba med Mac, men en sak är mysko, särskilt som Mac är en dator inom pre-press och för fotografer;

En kompis (fotograf) ska köpa en dator, bärbar, med scanner. Hon frågar mig:

-Vad ska jag ha?

-Vad ska du göra?

-Scanna och maila bilder.

-Jobba i Photoshop?

-Nä, inte mycket, bara scanna och maila. Surfa lite kanske.

-Köp en iBook. Enkla, billiga och dessutom snygga. Tar lite plats.

(Hennes lägenhet är på 20 kvm.)

MEN, en skaplig neg-scanner kräver SCSI.

USB är säkert jättebra, men försök att hitta en Nikon-scanner med USB...

Då säger återförsäljaren:

-Det finns ju SCSI-adapter till Ibook.

Är det sant? Går det inte att sätta SCSI-kort i en Ibook!?!! Snälla nån, dementera!!! Vad är meningen med en bärbar, om man måste ha adapter? Måste hon köpa en Powerbook om hon vill ha möjligheten att sätta i SCSI-kort?

Vänligen

Calle S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Victor Akell

Enkelt , antingen väntar hon någon månad tills det kommer en iBook m. FireWire eller så köper hon en PowerBook m. SCSI finns bra SCSI försedda sådana fr. 5.000:- begagnade.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rastapopoulos

Nej, såvitt jag vet går det inte att sätta in SCSI-kort i en iBook.

iBook är ju en konsumentprodukt, om man behöver större utbyggnadsmöjligheter får man nog köpa sig en Powerbook.

Men varför skall hon sätta in ett SCSI-kort överhuvudtaget?

En USB - SCSI-adapter är billig (ca en tusing), och är ju som en sladd med två olika kontakter, bara.

SCSI är ju en utgående standard, det är väl snarare tillbehörstillverkarna som kommer få ändra sig och sätta in USB alt. firewire som standard.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CyberPet

Som grabbarna säger, det finns inga möjligheter till att installera ett SCSI-kort. Det måste bli en adapter i såfall (SCSI/USB). iBook är ju väldigt begränsad och har dessutom väldigt liten skärm, även fast skärmen är väldigt skarp och trevlig. Då är det bättre att satsa på de mer proffsiga PowerBook, dels finns det möjlighet att köpa ett PC-kort som utbyggnadsmöjlighet men de har också Firewire (i alla fall de nya). Sen har de också större skärm, 14.1".

Ett alternativ kan ju vara att köpa någon av de äldre PowerBook G3:orna som har SCSI som standard (dvs PowerBook G3 Series aka Wallstreet) i begagnad form. Dels blir det ju billigare än en sprillans ny och dels får ju din kompis SCSI som standard (men ingen USB eller Firewire).

/Petra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Whistler

...........,

"Precis , APPLE främsta syfte är inte att tjäna pengar"

Finns du ?

"om APPLE vore lika $-kåta som Bill G"

Snarare kåtare, annars skulle de inte tvinga sina kunder stå ut med sketen hårdvara som ATI och än värre mjukvara som MacOS och debitera horribla summor för detta.

*Klipp*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dobroslaw Krawczynski

hehe, se vad du har ställt till med nu!?

Victor har glömt att ta sina piller igen förresten :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Calle Slättengren

Hej!

Tack så mycket vovven, Petra, Viktor. Men jag tycker det är synd att det inte går att sätta i SCSI. Och visst, det kanske är en utgående standard, men Minoltas nya mellanformats-scanner som kommer snart tar bara SCSI. Kanske tillbehörstillverkarna är konservativa, men man måste ju följa dem... Det är samma sak med snabba kortläsare om man kör digitalkamera, SCSI. Sen är ju grejen med en bärbar att den har allt inbyggt och är liten o smidig. En adapter är lite störande. Men hon har även kollat på G3, dyrare dock. Det blir väl nudlar i ett år....

Vänligen

Calle S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jonas Wikström

Nej det blir nog nudlar i 4 år! Tro mig hon kommer ungefär undan med hälften av insatsen och ett djävligt mycket längre steg frammåt med PC och Windows 2000.

>> Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
His Divine Shadow

"Precis , APPLE främsta syfte är inte att tjäna pengar , om APPLE vore lika $-kåta som Bill G.- så skulle de ju inte lägga miljarder på fou & dessutom vara en av de ledande inom dataindustrin vad gäller ergonomi ,återvinning & miljöanpassning av sina produkter................................................."

Jäpp här ser vi hur effektiv hjärntvättning kan vara, ni ser inbygg i alla PPC processorer finns det en "brain wave alternator" som förvränger dom neurala hjärnbanorna så att dom ska likna dom som normalt finns hos rabies smittade "Mac Zealots", själva processorn genererar vågornas rytm, grafik kortet sprider dom, Floppy disken togs bort PGA av att den störde vågorna, Photoshop är en otroligt effektiv katalysator ocksåsom påskyndar processen 200%.

Jaa om man jämför mig och viktor nu så har nog faktiskt mitt inlägg mer trovärdighet än alla hans inlägg på eforum....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
His Divine Shadow

"För att WinPC industrin misslyckats med att göra lättanvända coola & snabba datorer.........."

Så enkelt att svara på detta och få fram 100% sanning.

Fel, dom har redan gjort det, och har tillochmed bättre GUI än Apple, sorry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
His Divine Shadow

"Sjöbba hur kommer det sig att iMacar har högre andrahandsvärde än PCs som sålts för samma nypris ............m.a.o. ditt resonemang glappar.................................................."

Det är väl enkelt att svara på, faktum är att eftersom du inte visste detta så måste du vara otrligt defekt i hjärnan, mera så än vi redan trott, pröva logik och se hur det funkar.

PC har dessa faktorer som gör dem billigare:

Större marknad

En friare Marknad

Av dessa två kommer mycket konkurens och snabbare utveckling villigare priser och högre kvalitet.

Så här har du det Viktor, nöjd?

Nä trodde inte det heller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
His Divine Shadow

"Snarare kåtare, annars skulle de inte tvinga sina kunder stå ut med sketen hårdvara som ATI och än värre mjukvara som MacOS och debitera horribla summor för detta."

Om du läser ett av mina tidigare inlägg förstår du varför ATI kortet är så viktigt för Apple.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Whistler

"Om du läser ett av mina tidigare inlägg förstår du varför ATI kortet är så viktigt för Apple."

Är väl bekant med detta fakutm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Karbas

HDS!

Vad har du för belägg för att påstå att Windows har bättre gui än macen?

Mr Karbas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Karbas

Menar du att skannern också är bärbar?

Inte?

Vad har det då för betydelse om hon sätter in en scsi kabel eller en usb kabel då hon skannar?

(usb+adapter+scsikabel)

Mr Karbas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Carl Hult

Tar mej frihet att svara tills HDS gör det...

Mr Karbas, du har väl läst hans inlägg, dom verkar ju vara så trovärdiga, informativa och objektiva. Hans länkar, liksom hans vapenbroder Whistlers, är ju så bra och trovärdiga. Blir inte du också övertygad av dom?

Observera att detta är ironi.

MVH CH

PS Det enda operativsystem jag nånsin sett utan större problem är IRIX. Mac OS är det enda ickeprofessionella system som går att använda på såväl gamla som nya datorer DS

Ha, där fick dom!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Whistler

Carl,

För en debattör som har bidragit med så lite som du så är du ovanligt stor i käften.

Ta nu & peka ut dessa länkar jag postat som du så sarkastiskt nämner. Debatterar dem gladeligen men i vanliga fall så drar du dig undan så fort det hettar till - inte har du heller lyckats bidra med annat än trista och humorlösa länkar till diverse amatörsiter.

"PS Det enda operativsystem jag nånsin sett utan större problem är IRIX. "

Du har aldrig ens sett IRIX.

"Mac OS är det enda ickeprofessionella system som går att använda på såväl gamla som nya datorer"

Och detta uttalande bekräftar det utom allt tvivel.

"Ha, där fick dom"

Mer av din högt stående "humor" ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Calle Slättengren

Hej!

En neg-scanner är bärbar. Kolla Nikon LS-2000 t.ex. Kanske en adapter inte är så störande, men ju mindre sladdar och lådor, desto bättre. Sen är nog USB jättebra, men bara enklare scanners har det än så länge. Man har inget val på bättre scanners, de har bara SCSI. Så USB är inget altenativ, tyvärr.

Vänligen

Calle S ,som kopplar ner(av) nu och tar ett glas vin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CyberPet

Jag är lite förvånad. Om man är professionell så satsar man nog på en "riktig" dator om man ska jobba med bildbehandling. Då sitter man inte på en bärbar (PC eller Mac) utan på ett desktopsystem med 21" skärm.

Hela vitsen med att vara bärbar är ju att inte behöva släpa på mer än nödvändigt. Då använder man inte scanners, skrivare och annat som man annars använder på ett stationärt system.

För övrigt har de flesta digitalkameror USB-kontakter numera. De digitala videokamerorna har Firewire... så SCSI är lite förlegat. Det finns också högkvalitativa scanners som kör både SCSI, USB och Firewire. Men måste man anpassa sig till en budget kanske man får tänka om lite. Vad är viktigast, att vara bärbar eller att ha bra grejor?

/Petra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rastapopoulos

Ursäkta, men en sladd mellan dator och scanner måste hon ju ha i alla fall, eller kör hon trådlös SCSI? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Calle Slättengren

Hej Hopp igen!

Vinet smakade bra, ska lägga mig snart.

Petra sa:

"Jag är lite förvånad. Om man är professionell så satsar man nog på en "riktig" dator om man ska jobba med bildbehandling. Då sitter man inte på en bärbar (PC eller Mac) utan på ett desktopsystem med 21" skärm."

Jorå, hon är professionell, just därför överlåter hon bildbehandlingen till de som kan. Min kompis=Fotograf, inte grafiker.

Alltså, hon ska INTE jobba med bildbehandling. Återigen, hon ska fotografera, scanna UTAN att behandla bilderna och sedan maila dem, främst åt kvällspress. Ok?

"För övrigt har de flesta digitalkameror USB-kontakter numera."

Sant. Men tidningar och bildbyråer, förutom lokalredaktioner, kör med Nikon D1 eller Canons digitala. SCSI, SCSI SCSI...Kanske larvigt, men så är det.

Callunacardet stoppas in i en läsare som bara finns med...F*n vad tjatig jag är!

Själv är jag mega-oteknisk, men så mycket fattar jag att SCSI ÄR standard inom yrkesprodukter, vare sig man gillar det eller ej. Försök att hitta ett digitalt bakstycke till en Hasselbladare eller Sinar med USB... Jag letar digitalt bakstycke till min Hasselbladare, och alla, inklusive de senaste är, tja, ni vet..."Rakt in i den bärbaras SCSI-port"

för att citera den yrkesbutik jag köper allt av.

Men enligt mitt senaste samtal med min kompis (efter ett par drinkar ikväll) så blir det nog en Powerbook med en Nikon-scanner. Som bara finns med...Ni vet. Nikon och Polaroids scanners är mer eller mindre standard inom press om man plåtar analogt, med det förhatliga SCSI ;-)

Men tack snälla Petra och Vovven för er hjälp iaf! Ni är stjärnor!

Vänligen

Calle S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CyberPet

De fotografer som jag känner jobbar med sina bilder... dvs de gör bildbehandlingen också. Annars får grafikerna skäll om det inte blir som fotografen tänkt sig (jag jobbar med dagstidningsproduktion). ;-)

Men det är helt riktigt av din kompis att satsa på proffsmodellen av de bärbara Macarna. Hon kommer att älska bildskärmen som är mycket klar och fin och klarar upp till 1024x768 pixlars upplösning. Dessutom kan man koppla upp en extern 21" monitor om man vill vara lite "stationär".

Kolla även efter produkter som till exempel PC-kort som kopplas in via PCMCIA-kortplatsen på PowerBooken (detta om din kompis inte hittar en SCSI-försedd PowerBook). Det verkar finnas möjligheter även då. Jag hittade en länk som var intressant, så det verkar finnas lite att tillgå:

http://www.anmax.com/anmax/s_reader.htm

Hittade också en japansk länk (kunde inte läsa och förstå så mycket) där de hade en bild på ett PCMCIA-kort med scsi-kabel.

Andra roliga produkter:

http://www.magicram.com/digital.htm

Jag kollar vidare... om du vill.

/Petra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Carl Hult

Whistler, du har nog rätt i att jag inte sett IRIX, i verkliga livet. Men jag har sett vad som identifierades som IRIX på den dokumentären om Titanics och andra filmers tillkomst som "Vetenskapens värld" sände förra året. Bra dokumentär förresten, innehöll massa specialeffekter jag inte trodde var just specialeffekter.

Jag är sällan med, som du mycket riktigt påpekar, men jag har inget intresse av att käbbla om hårdvara och drivrutiner, sånt jag inte vet lika mycket om som t ex du tycks göra. Det jag dock gladligen debatterar (när jag får tid!) är hur dessa ovannämnda saker diskuteras. Jag menar då inte semantik eller andra sätt att presentera sin ståndpunkt på, utan tendensen i det som debatteras och varför vi är så långt ifrån varandra när detta forum ju faktiskt har funnits ett par år.

Personligen anser jag att forumet har mer eller mindre spelat ut sin roll, av tre skäl:

1) parterna kan inte möta varandra utan att det spårar ur

2) Många av deltagarna här har en attityd som inte direkt inbjuder till en mer vänskaplig debatt

3) I stort sett alla diskussioner avlsutas med remi. Tyvärr, Whistler, du får gärna utropa dej till segrare om du vill men jag ser inte att någondera sidan har nån gång har vunnit en debatt!

Jaså, du tycker mina länkar är trista och humörlösa, tja det är dina också. What are you gonna do about it? Jag tänker inte peka ut några länkar, absolut inte. Det är inte det det var frågan om, om du tror det har du missat ironin i mitt svar till Stenes inlägg. Vad jag menade var att länkarna du och HDS bifogar här är ur källkritiskt hänseende ganska svaga. Det går att ta isär dom ganska lätt och finna att de inte håller vad de lovar.

Ta den där länken du bidrog med för nån eller några månader sen om ett photoshoptest där en 1 GHz (var det nu var, kommer inte ihåg, upplys mej om det!) ställdes mot en 500 MHz G4. Den senare datorn visade sej uppnå 85 % av den förra datorns hastighet.

Du såg ännu ett bevis på hur långsam G4:an var. Jag såg ett exempel på hur nära en (på pappret) långsammare dator låg en 1 GHz:are i hastighet. Detta är en tendens framför allt hos dej att till varje pris slå oss macare med hastigheten. Jag struntar egentligen i hastigheten. För mej får en dator göra allt utom springa ifrån mej, bara den lyder mina kommandon.

Har du märkt att jag drar mej undan så fort det hettar till? När har det hettat till? Jag kallar inte invektiv och skämtsamma repliker för att hetta till. Jag går in här på forumet främst på helgerna för då är det lugnast. Du är duktig på att kategorisera folk och snabb med att besvara folks inlägg. Hur vore det om du stannade upp ett slag och väger dina ord, som din vapenbroder HDS oftast gör?

MVH CH

PS Om jag hade hälften av Eriks humor skulle du inte ha en chans...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rastapopoulos

Ett litet förtydligande bara, SCSI är inte förhatligt alls. Använder det själv varje dag och det är som du säger definitivt en industristandard. Och kommer så att förbli ett slag till.

Du kan alltid förutsätta att din samarbetspartner har tillgång till SCSI, något man definitivt inte kan göra med FireWire.

En fråga bara, (av rent personligt intresse), visst använder väl ni proffsfotografer fortfarande analoga kameror för det mesta, eller?

(Själv skulle jag aldrig göra mig av med min gamla kära, skruttiga, manuella systemkamera som fungerar även vid väderleksförhållanden då de flesta batteridrivna produkter lagt av för länge sedan... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...