Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linjediagram som fylls på automatiskt


khristjann

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har gjort en liten kalkyl med mitt oddsande på internet, där jag fyller (en del fylls i automatiskt) i varje match jag spelar och odds, och om jag gått plus eller minus och mitt totala saldo.

 

Jag skulle vilja göra ett linjediagram över mitt totalsaldo, men jag vill inte ställa in ett stort område på diagramet så att det bara utnyttjas en liten del längst till vänster. Vill att hela "diagramytan" ska uttnyttjas (oavsett hur många värden jag har) och när jag får fler värden på saldot så vill jag att diagramet då ändrar sig automatiskt.

 

Har läst tidigare trådar med liknande problem men inte riktigt fått kläm på det så är tacksam för hjälp!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till http://www.xldennis.com/

Använd sökfunktionen till vänster och skriv in

Dynamiska dataserier

 

Kräver att dina data

1. Står "högst upp" på sidan

2. Det finns bara data i de kolumner du jobbar med

3. Det får inte finnas tomma celler mitt i (går att fixa, men krångligare)

4. Serierna går nedåt (dvs, du lägger till rader, inte kolumner). Inget absolut krav, det går naturligtvis att vända på Dennis formler

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade detta tips från XL-Dennis, men då jag ska mata in =SERIER(;Period;Volym;1) , får jag felmeddelande. Dels heter min formel SERIE, men framförallt går det ej att byta ut tex Blad1!$A$2:$A$4 mot Period. Gör jag detta, säger Excel att min fomel innehåller en ogiltig extern referens.

 

=SERIE(Blad1!$B$1;Blad1!$A$2:$A$4;Blad1!$B$2:$B$4;1)

fungerar.

=SERIE(Blad1!$B$1;Period;Volym;1)

 

fungerar ej.

 

Jag har definierat Period och Volym enligt sidan, skriver jag tex in Period i namnrutan, visas det korrekta området!!

 

Vad gör jag för fel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör jag för fel?

Hej. Det är en liten miss från Dennis sida (eller, det är det nog inte. Jag tror att "reglerna" har ändrats. Har för mig att det fungerar i min gamla office 2000 )

 

När du hänvisar till de namngivna området måste Kalkylbokens namn vara med, typ:

=SERIE(;Bok1!Period;Bok1!Volym;1)

Se även:

http://office.microsoft.com/sv-se/assistance/ha011098011053.aspx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade ju fint det där.

 

Nu skulle jag dock vilja ha hjälp med att omvandla formeln för antalrader till att istället visa antal koumner.

 

Jag uppfyller mao inte kriterie 4 enligt ovan:

4. Serierna går nedåt (dvs, du lägger till rader, inte kolumner). Inget absolut krav, det går naturligtvis att vända på Dennis formler

 

och efterlyser därmed en formel som fixar detta!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel om dui vill byta Kolumn A mot Rad 1. motsvarigheten till:

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$A$2;0;0;ANTALV(Blad1!$A:$A)-1)

blir någonting i stil med:

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$B$1;0;0;;ANTALV(Blad1!$1:$1)-1)

OBS att det är 2-st ; före Antalv

rad 2=

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$B$2;0;0;;ANTALV(Blad1!$2:$2)-1)

osv

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Även detta fungerade ju jättebra.

 

Nu skulle jag dock vilja modifiera båda formlerna (kolumn respektive rad-formeln)

 

Jag vill nu att diagrammet endast skall visa tex de senaste 30 värdena (dvs de 30 rader/kolumner) som är ifyllda räknat nedifrån / från höger.

 

Jag lägger alltså till värden längst ned (alt i den första lediga kolumnen) och vill då att detta och de 30 senaste värdena visas.

 

Tacksam för hjälp med en formel för repektiv alternativ!!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något i stil med (utgår från MH2s formel):

=ANTALV(FÖRSKJUTNING(A1;OM(ANTALV(A:A)>30;ANTALV(A:A) -31;0);0;OM(ANTALV(A:A)>29;30;ANTALV(A:A))))

 

Tja, något sådant. Hänger du med?

Kollar om det finns fler än 30 rader, förskjuter då så att de tre sista raderna finns i området som förskjutning ger...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej!

 

Fick inte Monshi:s formel att fungera. KJag skulle därför vilja be om mera hjälp.

 

Jag vill ha en formel att mata in i ett definierat namn. ("veckor")

 

Jag har på rad 2 veckonummer från B tom XX, dvs jag fyller varje vecka på i nästa lediga kolumn med nytt värde. Då jag lägger till en körning, nya värden i första lediga kolumn, vill jag att området "veckor" ändras. Området skall innehålla de senaste 30 körningarna, dvs område B2:AE2, om jag har 30 värden. har jag 25 värden vill jag att området "veckor" ska vara B2:Z2 och har jag 35 körningar vill jag använda G2:AJ2, dvs de senaste 30 körningarna.

 

Tacksam för en komplett formel att mata in i mitt definnierade område, då jag har svårt at förstå hur Förskjuning fungerar!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

{ =FÖRSKJUTNING(B2;0;0;1;MAX(ANTALV(B2:IV2);30)) }

 

kanske...

Hur det fungerar

B1 - grundreferensen som allt beräknas utifrån

0;0;1; - förskjuting rader - noll ; förskjutning hökjd - noll ; höjd, dvs antal rader - en

MAX(...) - maxvärdet av antalvärden på rad två och fasta värdet 30.

 

och ja - det är en matrisformel. Måsvingarna ska du inte kopiera. testar du en på arbetsbladet i en cell infogar Excel dessa (och celler visar värdet i cell B2).

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen Monshi, men jag får det ändå inte att fungera!!

 

Har du möjlighet att få min fil mailad till dig, för att korrigera felet direkt i den?

 

Felet som jag råkar ut för är att max inte fungerar, dvs jag får ett område som innehåller alla kolumner, trots att de överstiger max (30)

 

Jag är beredd att ge upp, men funktionen skulle vara användbar på många ställen för mig, och därför är jag tacksam för ytterligare hjälp!!

 

/ marbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, sänd den... (adress finnes i min användar profil)

 

Inga virus tack :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...