Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med storleken på MMS hos Telia (K750i/W800i)


Recman

Rekommendera Poster

Nån mer som har samma problem som jag? När jag ska skicka en filmsnutt med MMS så får inte filmen vara större än ca 100kb. Pratat med Telia som säger att jag ska kunna skicka filer som är i alla fall bortåt 300kb, de säger att det måste vara nåt med telefonen. Pratade då med SonyEricsson som säger att det måste ligga hos Telia i alla fall...

 

Felet visar sig genom att när jag försöker skicka en filmsnutt på kanske 20-30 sek (ca 200-300kb) så är alternativet "Skicka som MMS" gråmarkerad, väljer jag det i alla fall så säger telefonen att filen inte kan skickas eftersom den är för stor. Så redan där vet telefonen att det inte går, men varken SonyEricsson eller Telia kunde säga varför det är så, vart telefonen får reda på vad max är för MMS:et.

 

Det är en K750i som är uppgraderad till W800i.

 

Nån som har nån gissning eller kanske till och med varit med om problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej.

Det här är ett av flera olika svar jag fått, det här fick jag idag 30 november. Sedan september har jag sökt svar hos återförsäljare, comviq och sony men bara fått olika svar eller att ingen vet. Att sony skyller från sig på operatörerna är väldigt konstigt tycker jag när jag nu fått ett klart svar att det tydligen inte går. Det är en skittelefon om det ej går att sända större MMS anser jag och mycket dålig stil att inte tala om som det är med en gång, nu är det fösent att byta telefon genom att hävda ångerätt tex. Visst är det underligt att man medvetet satt 100kb för att operatörerna tydligen har den begränsningen och samtidigt talar om att man har olåsta andra tel som klarar 300kb??

 

Hoppas du blev lite mer förvirrad nu då. Hälsningar torbjörn S

 

2 Svar från Sonyeriksson:

 

Om ni vill skicka mer data än 100kb via MMS behöver ni tyvärr byta telefon då vi ej kan ändra den begränsning som är satt i telefonen. Ni kan dock skicka större filer via telelefonens epostklient till en epostadress. Kontakta er mobiloperatör för epostinställningar.

 

Med vänliga hälsningar,

/Rickard

Sony Ericsson Call Center

 

 

Även i Sony Ericsson K750i är begränsningen för MMS satt till 100kb. Detta är som vi tidigare skrivit ej något fel utan en begränsning vi medvetet satt då många operatörer har en sådan begränsning i sitt nät. Om ni t.ex köper en Sony Ericsson K750i anpassad för Vodafone Live är begränsningen 300kb då Vodafone/Telenor har valt detta.

Den Sony Ericsson Z800i ni provat med är operatörsanpassad där operatören valt att ha en högre begränsning. Att ni tagit bort SIM-låset ändrar inte det faktum att den är operatörsanpassad.

Olåsta telefoner som kan skicka mer än 100kb via MMS är t.ex Sony Ericsson K610i/K800i/Z610i/Z710i/W710i/W850i. I dessa är begränsningen satt till 300kb.

 

Med vänliga hälsningar,

/Rickard

Sony Ericsson Call Center

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för detta, Spögubb!

 

Då är det alltså därför som kompisens mobil kan skicka upp till 300kb, hennes mobil kommer ju från Vodafone. Min telefon är köpt från butik, utan nåt förinställt för en viss operatör.

 

Men nog fan är det väldigt märkligt att begränsa en sådan sak i telefonen? Och framförallt göra så att det inte går att ändra. Antar att den mängd data man kan skicka med MMS kommer att öka i framtiden. Tex säger ju min operatör (Telia) att DOM tillåter upp till 300kb, men då har alltså SE gått in och pajjat det. Så det är som du säger, min telefon är nu, eller kanske redan när jag fick den för ett halvår sedan, out-of-date, den klarar inte av "dagens MMS:ande"...DET suger!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det suger. Mest underligt är väl att SE inte säger på en gång att det är telefonen det beror på. Till mig sa de att det va operatören (comviq) och jag skulle ringa dit. Mycket underligt när man vet vad det är. 2003 alltså forntid vad gäller mobil, då var det 100kb som gällde men nu? 2006 i september köper jag en telefon och får forntida inställningar och inga svar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...