Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dualboot W2K+W98 hur?


Fabian Pyk1

Rekommendera Poster

Jag undrar hur man lägger upp ett system med både W2K och W98. Tänkte partionera disken i 6 delar.

 

W2K-operativ,W2K-swap,W2K-program+filer

W98-operativ,W98-swap,W98-program+filer

 

Hur gör man detta? Vad och var ska man köra NTFS, FAT, FÁT32? Behövs speciellt Boot-program?

 

Kan man sedan cloona hela disken till ett identiskt system?

 

Ngn som vet?

 

Fabian

[inlägget ändrat 2000-09-08 14:09:23 av Fabian Pyk1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd:

Partionera inte disken alls. Installera Win98 välj Fat32. Därefter installerar du W2K. W2K fixar bootenloadern själv.

Ghosta sedan disken så har du den i backup

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Worm.. du tycker inte det finns nge behov av att dela upp i olika partitioner? Jag tänkte lite på att förenkla defragmentering..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man sex partioner så kommer det ständigt vara lite utrymme på någon av dom och man måste defragmentera ofta. Därför väljer jag att använda en stor.

Ghost är ett program för att skapa en "clooning" av disken.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Lundin

"Partionera inte disken alls. Installera Win98 välj Fat32. Därefter installerar du W2K. W2K fixar bootenloadern själv.

Ghosta sedan disken så har du den i backup"

 

Ett mycket dumt råd..köra Windows 2000 på fat32 är som att köra en Ferrari med 50 kr:s gummidäck påmonterade.

 

Skapa först en fat32 partition -installera Windows 98, kör sen igång Windows 2000 installationsprogram, välj återstående tomt utrymme att installera på -skapa partiton , *med* ntfs, formatera och installera, Windows 2000 skapar en bootmeny som han lägger på Windows 98:s partition där du kan välja vilket OS som ska bootas.

 

/IL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hur stor bör FAT32-partitionen vara? skapar man den med fdisk? kan 98 läsa NTFs elle skall man se till att FAT32-partitionen är "tillräckligt" stor för både operativ, program o filer?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petter Nilsson

Oavsett vilket filsystem du skall köra så installera de på var sin partition. Detta eftersom både W98 & W2k använder sig av "Program Files" katalogen, och man kommer garanterat att få problem om de ska "dela" på den katalogen. Och nej, man skall INTE klona ett system på detta sätt utom i backup syfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft en windows 95 och NT4 uppsatt på exakt detta vis och det fungerade klanderfritt fram tills det att jag beslutade mig för att köra enbart Windows 2000.

Det var nog i backupsyfte han menade (tror jag).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Lundin

"98 kan inte läsa NTFS så vill du ha det måste du installera dina program på båda partitionerna=resursslöseri."

 

Eh??

 

Tja...det vanliga brukar vara att man har Windows 98 för Spel samt NT/2000 för arbete (Office, Photoshop etc etc)

då behövs det knappast att Windows 98 ska läsa en NTFS partition.

Dessutom finns det shareware program för detta (att få Windows 98 att kunna läsa/skriva på en NTFS partition)

 

/IL

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Visst är det så att jag ska köra spel på 98 o jobba med 2000. Hurvida 98:an kan läsa NTFS var en dum fråga.. =) Och jag har inget emot täta skott mellan operativen.. Fast det här med partitionerna.. Tidigare har jag kört 98 med en prim.98-, en swap- och en program-partition men det är kanske overkill.. Tack för alla svar.. jag suger i mig..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag vill cloona disken är eftersom jag kommer lägga upp 2 burkar samtidigt.. tänkte spara tid..

 

 

[inlägget ändrat 2000-09-08 15:00:12 av Fabian Pyk1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"W2K-operativ,W2K-swap,W2K-program+filer

W98-operativ,W98-swap,W98-program+filer"

 

Såvida du inte har ett moderkort som har flera kontrollerkort och en disk på varje, tjänar du inget på att ha en speciell partition till page-filen.

 

/David

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

 

 

 

 

 

samma svar till dig vad är det för mening att ha 2 operativ system när windows 2k kan sköta mycket mer än vad du tro utan problem,,,

 

WHAT A WASTE OF SPACE!!!!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

anfibio;

 

Din j-a amatör! håll käften! bara för att du har blivit Win2kkåt så¨behöver du inte kladda ner 10 trådar inom loppet av 20 min med dina amatörmässiga inlägg!

 

Folk här skriver inlägg för att få seriösa svar på sina problem, inte för att du ska förolämpa dom!

 

btw så rekommenderar Microsoft själva hemanvändare att använda Win9X och säger att Win2k är främst för företagsbruk!

 

Läs mer här;

(kopiera hela url:en till adressfältet!)

 

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q256/0/70.ASP?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=games&rnk=1&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=WIN2000

 

Efter det -när du fått lite mer kunskaper, istället för en massa strunt i huvudet, så kan du komma tillbaka och faktiskt -om du vill! hjälpa någon som har problem här, istället för att prata en massa strunt!

 

 

 

 

 

--------------------------------------------------

"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" -SockerConny

--------------------------------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...