Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Steam


zyXem

Rekommendera Poster

jo jag har kollat upp allt som står där, uppgraderat drivrutinerna till nätverkskortet men det blir ingen skillnad, jag har även prövat att "labba" med inställningarna av det, men det gör bara pingtiden sämre. I mitt förra inlägg skrev jag att jag har 3.2 Mbit/s när jag kör TPtest, så jag vet inte vad jag ska göra nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Med TPTest version 3 så får du, om jag inte missminner mig, ut fyra värden, UDP och TCP i vardera riktningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gjorde testet en gång till, och nu står det:

 

Resultat som graf:

Antal mätvärden: 2

Max: 3.5Mbit/s

Med: 3.4 Mbit/s

Min: 3.3 Mbit/s

 

Det är allt som står i det där lilla programmet :/ jag tror ju inte att lösningen ligger där, har du INGA andra idéer? börjar tröttna på det här :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som väldigt dåliga värden för en ADSL-förbindelse på 8 eller 10 Mbit/s. Det kan bero på att det finns otrevligheter i datorn som använder sig av internet, så att det inte blir så mycket kvar till dig.

 

Jag tror att du har laddat ner TPtest version 5 och inte version 3:

http://www.tptest.se/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1307

Det vore intressant att se både UDP och TCP för om de skiljer sig mycket åt så är det sannolikare att det beror på otrevligheter än om båda är lika dåliga.

 

Vi kan ju se om HijackThis visar någon otrevlighet:

http://www.thespykiller.co.uk/files/HJTsetup.exe

Installera, kör, skanna och spara loggen (inget annat).

 

I ditt svar bifogar du HijackThis-loggen på detta sätt:

Tryck på LOG-knappen i Besvara-fönstret

Klistra in loggen

Tryck igen på LOG-knappen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har laddat ner TPtest version 5 och inte version 3:

http://www.tptest.se/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1307

Det vore intressant att se både UDP och TCP för om de skiljer sig mycket åt så är det sannolikare att det beror på otrevligheter än om båda är lika dåliga.

 

Resultat:

TCP: Sändning: 772.11 kbit/s

Mottagning: 3.55 Mbit/s

 

UDP: Sändning: 793.80 kbit/s

Mottagning: 3.69 Mbit/s

 

Tillgänglig bandbredd:

TCP/UDP i % Sändning: 97.3%

Mottagning: 96.2%

 

Det verkar ju i alla fall inte vara några större skillnader.

 

Vi kan ju se om HijackThis visar någon otrevlighet:

http://www.thespykiller.co.uk/files/HJTsetup.exe

Installera, kör, skanna och spara loggen (inget annat).

 

[log]Logfile of HijackThis v1.99.1

Scan saved at 15:02:11, on 2006-11-04

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

 

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\Program\Acer\Acer eConsole\MediaServerService.exe

C:\Acer\Empowering Technology\ePerformance\MemCheck.exe

C:\Program Files\Acer TV-FM\Kernel\TV\CLCapSvc.exe

C:\Program Files\Acer TV-FM\Kernel\CLML_NTService\CLMLServer.exe

C:\Program\Eset\nod32krn.exe

C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\Program Files\Acer TV-FM\Kernel\TV\CLSched.exe

C:\WINDOWS\system32\wbem\wmiapsrv.exe

C:\WINDOWS\system32\wscntfy.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Program\Eset\nod32kui.exe

C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE

C:\Program\AGEIA Technologies\TrayIcon.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\Program\Google\GoogleToolbarNotifier\1.2.908.5008\GoogleToolbarNotifier.exe

C:\Program\Valve\Steam\Steam.exe

C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe

C:\Program\Hijackthis\HijackThis.exe

 

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.aceradvantage.com/stdreg

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://global.acer.com

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar

O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - c:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll

O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program\google\googletoolbar3.dll

O2 - BHO: EpsonToolBandKicker Class - {E99421FB-68DD-40F0-B4AC-B7027CAE2F1A} - C:\Program\EPSON\EPSON Web-To-Page\EPSON Web-To-Page.dll

O3 - Toolbar: EPSON Web-To-Page - {EE5D279F-081B-4404-994D-C6B60AAEBA6D} - C:\Program\EPSON\EPSON Web-To-Page\EPSON Web-To-Page.dll

O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program\google\googletoolbar3.dll

O4 - HKLM\..\Run: [MSPY2002] C:\WINDOWS\system32\IME\PINTLGNT\ImScInst.exe /SYNC

O4 - HKLM\..\Run: [PHIME2002ASync] C:\WINDOWS\system32\IME\TINTLGNT\TINTSETP.EXE /SYNC

O4 - HKLM\..\Run: [PHIME2002A] C:\WINDOWS\system32\IME\TINTLGNT\TINTSETP.EXE /IMEName

O4 - HKLM\..\Run: [nod32kui] "C:\Program\Eset\nod32kui.exe" /WAITSERVICE

O4 - HKLM\..\Run: [amd_dc_opt] "C:\Program\AMD\amd_dc_opt\amd_dc_opt.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install

O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit

O4 - HKLM\..\Run: [AGEIA PhysX SysTray] C:\Program\AGEIA Technologies\TrayIcon.exe

O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background

O9 - Extra button: Trace - {04849C74-016E-4a43-8AA5-1F01DE57F4A1} - C:\Program\VisualRoute\vrie.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: VisualRoute Trace - {04849C74-016E-4a43-8AA5-1F01DE57F4A1} - C:\Program\VisualRoute\vrie.dll

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=39204

O16 - DPF: {54B52E52-8000-4413-BD67-FC7FE24B59F2} (EARTPatchX Class) - http://files.ea.com/downloads/rtpatch/v2/EARTPX.cab

O18 - Protocol: livecall - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\Program\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL

O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\Program\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL

O20 - Winlogon Notify: WgaLogon - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WgaLogon.dll

O23 - Service: Acer Media Server - Acer Inc. - C:\Program\Acer\Acer eConsole\MediaServerService.exe

O23 - Service: Memory Check Service (AcerMemUsageCheckService) - Acer Inc. - C:\Acer\Empowering Technology\ePerformance\MemCheck.exe

O23 - Service: CyberLink Background Capture Service (CBCS) (CLCapSvc) - Unknown owner - C:\Program Files\Acer TV-FM\Kernel\TV\CLCapSvc.exe

O23 - Service: CyberLink Task Scheduler (CTS) (CLSched) - Unknown owner - C:\Program Files\Acer TV-FM\Kernel\TV\CLSched.exe

O23 - Service: CyberLink Media Library Service - Cyberlink - C:\Program Files\Acer TV-FM\Kernel\CLML_NTService\CLMLServer.exe

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program\Delade filer\InstallShield\Driver\1050\Intel 32\IDriverT.exe

O23 - Service: NOD32 Kernel Service (NOD32krn) - Eset - C:\Program\Eset\nod32krn.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe [/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är alla onödiga program som Steam avstängda när du kör TPtest?

 

Du ser ut att ha något som heter VisualRoute i datorn?

http://www.visualroute.com/

Säger det något om dina uppkopplingsproblem?

 

Jag ser inget otrevligt i loggen i alla fall, nu ser man ju inte alla otrevligheter med HijackThis, men med tanke på att UDP och TCP är så lika så är det nog inte så sannolikt.

 

Tyvärr så har jag inga bra ideer som kan lösa ditt problem med den låga hastigheten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag lär mig inte hur visualroute fungerar :P förstår inte mkt av det programmet, men jag menar, datorn är helt ny. 1 månad gammal och har fungerat dåligt sen jag köpte den. Vi installerade den här hemma, alltså den var inte förkonfigurerad. kan det vara idé att formatera?

 

Du har väl läst i mina tidigare inlägg att ALLA andra datorer till mitt nätverk fungerar klockrent

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl läst i mina tidigare inlägg att ALLA andra datorer till mitt nätverk fungerar klockrent

Jo då

 

Om det ska vara någon vits med att formatera om datorn så måste ju slutresultatet vara annorlunda än idag, dvs installationen måste göras på något annat sätt. Nu kommer jag inte ihåg allt vad som står i tråden högre upp men är du säker på att olika drivrutiner, såsom för chipset, moderkort, nätverkskort etc har installerats med de senaste som finns för nedladdning från internet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har installerat drivrutiner för grafikkort, nätverkskort (de senaste versionerna). inga andra uppgraderingar. Jag har aldrig riktigt fattat vad moderkort är, det är väl där allt sitter ihop? :P huvuddelen i datorn alltså, vad menar du med chipset? jag är inte bra på datorer :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet är det stora kortet i datorn så där har du alldeles rätt. Chipset är en väsentlig del av moderkortet. Vet du vad du har för moderkort? Eller är den en dator som är köpt färdig? Varifrån i så fall?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är köpt färdig på onoff. Moderkortet är.... ja det vet jag inte, men resultatet av CPU-z är:

 

Manufacturer: Aceer

Model: FC51GM

Chipset: nVidia GeForce 6100

Rev. A2

Southbridge: nvidia nForce 410/430 MCP

Sensor: ITE IT8712

 

BIOS:

Brand: Phoenix Technologies, LTD

Version: R02-B1

Date: 07/14/2006

 

som jag skrev i tidigare inlägg, där ser man ju vilket chipset det är också.

På grafikkortet (nVidia 7500LE) är drivarna installerade, samt närverkskortet.

 

Kan du ge länk till Drivare för moderkort och chipset?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det gav ingen skillnad heller :/ jag börjar tröttna som fan på det här. Snart reklamerar jag datorjäveln. Har ni andra idéer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...