Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
zyXem

Problem med Steam

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen köpt en ny dator, 2048 RAM, Nvidia 7500LE, Processor Dual Core med 4200 Mhz.

Problemet är att då jag installerat spel från steam så hackar min spelare fram när jag springer :/ t.ex. i Half Life 2 DM, Garry's Mod, Counter Strike Source och Counter Strike. Det enda spelet som fungerar är Half Life 2, och det fungerar med ganska bra grafik. Detta "hackande" gör att jag springer saktare än andra, det känns som att jag håller i W, sen släpper 1 sekund, sen trycker ned W igen. Jag spelar även Battlefield 2 och det fungerar som det ska. Jag har uppgraderat till senaste drivrutinen på nvidias hemsida, vet dock inte om det är rätt, eftersom det inte gjorde någon skillnad. Jag har även installerat DirectX 9.0c. Jag har letat på google efter folk med andra problem, men inte hittat nåt nödvändigt :/

Är tacksam för alla svar! Tack Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl installerat chipsetdrivrutinerna som medföljde moderkortet? Hur många poäng får du i t ex 3DMark?

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är 3DMark? Kan man ladda hem drivrutiner till moderkortet? Min farsa säger att de medföljde 2 st skivor, men jag tänkte att de bara var skit :P vi har förståss sparat dom men är de det som jag måste installera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad är 3DMark?

Det är ett program (som finns i flera olika versioner) som mäter dina grafikkortsprestanda. Du hittar det här http://www.futuremark.com/download/

Kan man ladda hem drivrutiner till moderkortet?

Om datorn kom färdigbyggd och med XP installerat så bör drivrutinerna för moderkortet varit installerade. Men moderkorts/datortillverkaren uppdaterar drivrutinerna när man hittar fel i dem som t ex att vissa spel inte funkar som de skall. Därför så bör man alltid köra med de senaste drivrutinerna. Gå till din moderkorts-/datorillverkares webbplats och hämta de senaste. Har du byggt datorn själv eller installerat XP själv så måste du installera drivrutinerna för att den skall prestera optimalt.

För att kunna hjälpa dig vidare så måste du nog berätta mer om din dator.

-nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag har inte byggt datorn själv, den är köpt på onoff.

Mer detaljerat:

Grafikkort: nVidia GeForce 7500 LE

Processorer: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4200+

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4200+

Ramminne: 2GB

Jag har installerat skivan som följde med (Windows Works 8.5) och det gjorde skillnad. Drivrutinen jag hade installerad, blev avistallerad och grafikinställningarna på alla spel blev återställda. Jag hackar inte längre fram i spelen men nu hittar jag inte längre servrar som har under 60 i ping i Counter Strike, där jag vanligen hittar servrar under 20. Det stör mig för att jag har fortfarande hög ping på servrarna och blir kickad p.g.a. det. Jag prövade att ladda hem den senaste drivrutinen igen, vilket gjorde att de gamla problemen med hackande kom tillbaka. Har du någon direkt länk till en bra drivrutin för nVidia GeForce 7500 LE? I så fall vore det bra :) Tack för all hjälp ! /marcus

Jag måste tilllägga att de är otroligt att du hjälper människor med problem. Jag har tittat runt på din användare och ser att du sitter och läser andras problem och skickar svar flera gånger per dag! Gör du det här på fritiden eller? Fruktansvärd respekt, du måste kunna massor.

[inlägget ändrat 2006-10-19 23:23:51 av zyXem]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar och bockar för poängen:thumbsup: Återkommer (om inte RN eller Stålis har en bättre råd att ge).

Gör du det här på fritiden eller?

Självklart, snart så kanske det är du som sitter och svarar på frågor på e-forum.

-nisse

[inlägget ändrat 2006-10-20 00:15:37 av NWM]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Återkommer (om inte RN eller Stålis har en bättre råd att ge).

Jag vill råda zyXem att installera Dual-Core Optimizer vilket datorn säkerligen saknar. Hackandet i endel av spelen beror i så fall helt klart på att det programmet saknas. Dessa spel kommer typ i ofas med synkningen mellan processorkärnorna, och därför kan spelandet ibland fastna, sedan lossna, fastna igen o s v. Ibland uppstår "Benny Hill-effekten" d v s allting i spelet går oerhört fort såsom när man snabbspolar en film, m m. Dual-Core Optimizer ser till att korrigera för problemen dessa spel har så att allting flyter mjukt och bra igen:

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_13118,00.html

"AMD Dual-Core Optimizer - The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction. Applications that rely on RDTSC do not benefit from the logic in the operating system to properly account for the affect of power management mechanisms on the rate at which a processor core's Time Stamp Counter (TSC) is incremented. The AMD Dual-Core Optimizer helps to correct the resulting video performance effects or other incorrect timing effects that these applications may experience on dual-core processor systems, by periodically adjusting the core time-stamp-counters, so that they are synchronized."

[inlägget ändrat 2006-10-20 09:13:15 av RN]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket själv för förtroendet du visar! :thumbsup: Väldigt roligt faktiskt.

/RN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du och Stålis är ju extremt duktiga på grafikkort (inte bara grafikkort iofs).

För länge sedan (GF2 tiden) när jag var i inne i "överklockar svängen" så höll jag kanske er klass men intresset har för min del svalnat precis som CPU:n:) Snälla fråga mig inte hur många P4:or jag bränt efter voltmoddar och hur många moderkort som dog av kondens:)

-nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Snälla fråga mig inte hur många P4:or jag bränt efter voltmoddar och hur många moderkort som dog av kondens

Hur många P4:or har du bränt efter voltmoddar och hur många moderkort var det som dog av kondens? :):)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det säger jag inte!:) (men jag hade lite spons så det blev inte dyrt)

-nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för all hjälp! jag är på skolan just nu, så jag kommer att kolla det där när jag kommer hem :D Väldigt bra forum och tack alla! återkommer med resultatet av den där uppdateringen :):thumbsup::thumbsup::thumbsup: =)=)=) / marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man börjar givetvis med att buga och ta av sig hatten för poängen!:)

återkommer med resultatet av den där uppdateringen :)

Finns Optimizern inte i datorn nu så kommer programmet att lösa många av lustigheterna den håller på med. Men tänk också på att 7500LE tyvärr inte är sådär jättebra som spelkort så det klarar förstås inte alltför höga grafikinställningar.

Apropå det du undrade tidigare om drivrutinen ser man iaf här att senaste officiella 91.47 har stöd för 7500LE:

http://www.nvidia.com/object/91.47_winxp_32_supported.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte missminner mig så har RN redan svarat på den frågan, prova sökfunktionen här på e-forum (om den fungerar, tyvärr så gör den inte alltid det. Om den inte funkar så skall jag leta rätt på länken imorgon).

-nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har prövat att spela counter strike nu efter tipsen jag har fått, drivrutinen (91.47) funkar nu, utan att det hackar. Stort Tack, men nu har jag fortfarande några problem.

Jag läste några supportforum på www.steampowered.com och råkade då på något sätt avaktivera ena kärnan till processorn. Jag har gått in på samma inställningar och ändrat tillbaka det men det verkar inte fungera när jag kör http://support.steampowered.com/cgi-bin/steampowered.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=366 (Steam Diagnostic Tool). Där står det att jag har endast 2200Mhz stor processor, när jag egentligen har 4400.

Jag har även fortfarande extremt hög ping i alla spel jag spelar. Tycker att det är underligt eftersom jag har så pass ny dator och 10 Mbits internet. Det gör att jag blir ofta kickad från servrar.

Drivrutinen till grafikkortet verkar funka i alla fall :) Tack för det.

Nej nisse, jag hittar inga svar :/ är inte så bra på att söka heller :(

[inlägget ändrat 2006-10-21 00:32:37 av zyXem]

//Försök att korta ned länken av moderator. Tog bort till synes onödig text från den. Hoppas det räcker//

[inlägget ändrat 2006-10-21 10:57:58 av Monshi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag läste några supportforum på www.steampowered.com och råkade då på något sätt avaktivera ena kärnan till processorn.

Ena kärnan skall INTE avaktiveras – datorn ska i stället ha Dual-Core Optimizer installerad!

Där står det att jag har endast 2200Mhz stor processor, när jag egentligen har 4400.

2200MHz är korrekt klockfrekvens för processorn och "4400+" anger bara dess prestandaindex. Exempelvis har min X2 4800+ klockan 2400MHz.

Din processor räcker och blir över för spelprestandan och likaså mängden RAM. Därför lutar jag mer mot att beskylla grafikkortet vid fortsatt laggande eftersom det som sagt inte är något vidare bra spelkort alls.

Edit:

Ändrade prestandaindexet, hade fel processor i huvudet först (var trött; att stiga upp vid fyra på morgonen är fullständigt omänskligt ;-).

[inlägget ändrat 2006-10-21 07:11:06 av RN]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså de är såhär, innan jag avaktiverade den ena kärnan så stod det att jag hade 4400Mhz när jag körde Steam Diagnostic Tool.

Jag slog av kärnan, och det blev inte bättre.

När jag slog på den igen stod det att jag hade 2200 Mhz.

Hos min mor så har jag också en dator med 3200 processor, 1024 RAM och ett nVidia 6200SE TurboCashe. Den fungerar hur bra som helst och jag har inte hög ping i spelen jag spelar.

Det verkar alltså fortfarande som att kärnan är avaktiverad. Jag har installerat Dual-Core optimizer och det enda som blev skillnad var att det slutade "hacka" i spelen. Pingen är fortfarande densamma.

Vilket kort är bättre? nVidia 7500LE eller nVidia 6200SE TurboCashe?

Har ni nåt förslag för att få lägre ping?

EDIT: Tror ni att det hjälper att installera om steam?

[inlägget ändrat 2006-10-21 12:57:37 av zyXem]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alltså de är såhär, innan jag avaktiverade den ena kärnan så stod det att jag hade 4400Mhz när jag körde Steam Diagnostic Tool.

Alltså processorn har ju två st av varandra oberoende kärnor vilka till mångt och mycket fungerar som två helt separata processorer. Varje kärna går i 2200MHz, och med en god portion fantasi skulle man kunna säga att beräkningarna de gör tillsammans skulle motsvara en singelkärnad 4400MHz:are. Men detta skulle i så fall bara gälla för de program som är skrivna att kunna stödja flertrådsteknik.

Det verkar alltså fortfarande som att kärnan är avaktiverad.

Rådet att installera Optimizern var för "hackandets" skull, inte pingen. Och hackandet försvann ju också, om jag tolkar dig rätt.

Att avaktivera kärnan kan göras på lite olika sätt, t ex manuellt för varje gång man startar ett program/spel eller permanent genom att manipulera spelets startfil (med hjälp av ändamålsenligt program). Har du gjort det senare, manipulerat startfilen, torde problemet försvinna av sig själv ifall du installerar om spelet.

Ena kärnan är iaf knappast avaktiverad för alltid, d v s i Windows och alla övriga program också. Installera gärna AMD Clock Version 2.0.1 och kika på kärnornas klockfrekvenser ifall du är nyfiken:

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_13118,00.html

Du kan klicka för att det ska vara "always on top" för att se hur klockorna ändras i olika program.

Vilket kort är bättre? nVidia 7500LE eller nVidia 6200SE TurboCashe?

6200SE TurboCache är ett riktigt lågbudgetkort som inte på något sätt är lämpad för en speldator. Det delar sitt minne med datorns RAM vilket är till stor nackdel för prestandan. Ati:s motsvarighet kallas HyperMemory.

7500LE är en OEM-produkt vilket innebär att det inte går att köpa löst i handeln utan bara följer med i märkesdatorer. Även om det baseras på GPU:n G72 är prestandan klen. Det rör sig ungefär om en lillebror till mainstreamkorten i 7600-serien. 7500LE hör dock mer till budgetklassen enligt mitt synsätt.

Hur som helst så vid spelande är nog 7500LE ändå det bäst lämpade. I övrigt vill jag påminna dig om det NWM skrev i början av tråden: uppdatera moderkortets chipsetdrivare! Dessa är mycket viktiga. Kolla också efter uppdatering för nätverkskortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Totalt OT men RN har du lust att skicka mig ett mail så att jag kan skicka dig ett (du har ingen e-post i den presentation), frågan gäller det som tas upp denna tråd):

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=872828

-nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med 3Dmark fungerade inte att installera :/ jag vet inte varför.

Det följde bara med 1 skiva med datorn som ja installerade. Det verkade dock vara Windows-drivrutiner, eftersom alla grafikinställningar till spelet återställdes och mina nya drivrutiner avinstallerades. Jag installerade om steam och nu står det att jag har 3700 Mhz i Steam Diagnostic Tool. hahah lite konstigt men så är det :P (jag hade fel den är på 4200). Hur får jag tag i moderkorts chipsetdrivare? Det verkade ju inte följa med datorn. Kan man ladda hem det någonstans, och hur tar jag reda på vilket moderkort man har?

Lider fortfarande av hög ping i spelen, men hackandet är ju borta. Datorn med 6200SE turbocashe går mycket bättre. Hur ska jag få bort det?

Du får poäng för att du är så himla tålmodig med mig :) jag är ju bara 16 år och kan knappt något om datorer!! /marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det där med 3Dmark fungerade inte att installera :/ jag vet inte varför.

I vissa fall krävs faktiskt en biosuppdatering innan olika versioner av 3DMark kan börja funka som de ska. Har varit med om det några gånger, och det finns även exempel på det här i forumet.

Det följde bara med 1 skiva med datorn som ja installerade. Det verkade dock vara Windows-drivrutiner, eftersom alla grafikinställningar till spelet återställdes och mina nya drivrutiner avinstallerades.

Det där låter mer som en recoveryskiva. Brukar följa med vid datorköp och kan återställa datorn till ursprungsskicket vid leveransen.

Jag installerade om steam och nu står det att jag har 3700 Mhz i Steam Diagnostic Tool. hahah lite konstigt men så är det :P

Nej, ifall processorns energisparfunktion Cool'n'Quiet är igång är det inte alls så konstigt. :) Då regleras nämligen processorklockan beroende på datorns arbetsbelastning, vilket är bra.

Hur får jag tag i moderkorts chipsetdrivare?

Uppdaterade sådana tankas från datortillverkarens sida. Sök på datornamn och modellbeteckning.

...och hur tar jag reda på vilket moderkort man har?

Med hjälp av cpu-z. Detta lilla program behöver inte ens installeras för att funka och det kan upplysa om moderkortsbeteckningen. Beroende på vad det är för moderkort är det i så fall att rekommendera att du i stället tankar chipsetdrivarna från moderkortstillverkaren. Men ifall även det är ett OEM är det endast datortillverkaren som lämnar support för det.

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Lider fortfarande av hög ping i spelen, men hackandet är ju borta.

Angående pingen får jag erkänna att jag tyvärr har dålig och nästan obefintlig erfarenhet av onlinespelande. :/ Föredrar mest singelspel som samtidigt innehåller en fängslande story. Men kanske har NWM mer vana av det? Annars vet jag att Stålis har brukat vara online med exempelvis BF 2 (kom till undsättning nu! :).

Du får poäng för att du är så himla tålmodig med mig :) jag är ju bara 16 år och kan knappt något om datorer!! /marcus

Tackar givetvis för alla poängen jag har fått! :) Och du lär dig datorer av att du håller på och micklar som du verkar göra. Detta forum kan säkert också vara ett bra ställe för att få in en grund.

[inlägget ändrat 2006-10-22 06:33:16 av RN]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Totalt OT men RN har du lust att skicka mig ett mail så att jag kan skicka dig ett (du har ingen e-post i den presentation), frågan gäller det som tas upp denna tråd):

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=872828

Ids inte ha uppe nån mail för all spam... men har nu iaf skickat ett till dig! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack som F-N för all hjälp RN och Nisse! Jag har verkligen lärt mig av det här! Jag sitter för tillfället på en annan dator, men så fort jag får tid ska jag kolla upp allt du skrev (RN) i det här inlägget. Jag återkommer med resultaten ikväll hoppas jag :):thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ganska värdelös på sånt här ändå måste jag säga :P

Jag har kört CPU-Z och under Motherboard står det:

Manufacturer: Aceer

Model: FC51GM

Chipset: nVidia GeForce 6100

Rev. A2

Southbridge: nvidia nForce 410/430 MCP

Sensor: ITE IT8712

BIOS:

Brand: Phoenix Technologies, LTD

Version: R02-B1

Date: 07/14/2006

jaa.... nu vet jag inte vad ajg ska göra. Min dator fungerar inte bra jämfört med den jag har hos min mor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...