Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Muspekaren försvinner!


JohnFN

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett problem med min dator. Titt som tätt försvinner min muspekare. Eller rättare sagt, muspekarsymbolen fastnar i ett läge på skärmen men musen går fortfarande att använda, bara det att nu är muspekaren osynlig, hoppas ni fattar vad jag menar. Det är altså lite svårt att använda datorn när muspekaren blir osynlig. Datorn har nyligen varit inlämnad för service och moderkortet är bytt. Fick först inte datorn att fungera särskillt bra, något fel på drivrutinen till grafikkortet med blåskärm som följd. Det visade sig dock vara det att serviceteknikern glömt att skriva fast grafikkortet i schassit ordentligt så det var lite glapp. Nu fungerar datorn bra förutom det där med muspekaren. Nån som vet vad det kan bero på. Jag har testat två olika möss. En trådlös och en med sladd (ps2), bägge logitech iofs.

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-19 11:07:39 av JohnF]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat drivrutinen tilll ditt grafikkkort?

 

Har du testat att i från kontrollpanelens musinställningar byta till en annan markör?

 

Får du samma fel om du (som ett test) kör i felsäkertläge (precis innan XP skall starta så trycker du upprepade gånger på F8).

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem på en gammal långsam laptop. Problemet försvann av sig självt efter ett tag; det var Windows Update som lastade ner datorn. Laptopen hade inte varit igång på länge, så det fanns en hel del nytt. Förr syntes att den uppdaterade, en gul sköld i systemfältet, men det verkar som om den inte visas alltid längre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har de senaste drirutinerna till grafikkortet och jag testade att byta markör till musen men det gav inget resultat. Det verkar också vara godtyckligt när det händer. Igår använde min fru datorn till och från hela dagen utan att det hände men på kvällen när jag använde datorn hände det två gånger.

 

Jag tror inte att windows update ligger och spökar i bakgrunden, datorn är ju helt nyinstallerad.

 

Kan det vara någon konflikt mellan det nya moderkortet och någon annan hårdvara och i så fall hur fixar man det?

 

/ JohnF

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu har jag använt datorn en tid och problemet med att muspekaren låser sig men fortsätter att fungera men nu osynlig består fortfarande. Det händer inte särskillt offta men det är nog så irriterande eftersom man måste starta om datorn för att det ska släppa. Jag tror att jag har lokaliserat problemet. Muspekaren låser när datorns processor är högt belastad. Jag upptäckte det när jag hade installerat DC++ vilket gjorde att mitt virusprogram fick tokspel. Men det händer även ibland när man använder andra program som tar mycket processorkraft, Nero och Photoshop t.e.x. Det är som sagt nytt moderkort i datorn om det nu påverkar detta för jag hade aldrig problem med det här förut och då är jag van att köra många program samtidigt som tar mycket processorkraft. Nån som vet vad man bör göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...