Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP Pro - ett måste för att driva affärsverksamhet?


bbque:aren

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är i färd med att starta eget. Jag ska köra med PC. Om jag ska skapa webbplatser på denna dator och sedan sälja till mina kunder, måste jag då ha Windows XP Pro edition?

 

(rent rättsligt eller vad man ska säga)

 

Har nämligen hört att med XP Home får du bara göra saker för eget bruk.

 

Tack på förhand,

mvh Björn, Malmö

 

 

- Alltid tacksam för hjälp -

- bbque:aren -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar om du skall hosta dem på din egen webbserver? Då behöver du en server-version av Windows. I XP Pro kan du bara köra en sajt. Vad som gäller med licenser framgår på respektive licenssida för de olika versionerna hos MS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nej, jag tänkte allmänt. På ett XP home, får jag producera saker för försäljning? (det kan vara dataprogram, filmer, musik, webbsidor etc)

 

Jag försökte leta lite på Windows.com för info om detta, men hittade inget så där enkelt...

 

//mvh Björn

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror med 90 % säkerhet att du kan använda vilket operativ du vill för att skapa program. Dock så kan du inte sälja dem om dem tillhör microsoft license. Tror du måste specifikera vad du ska sälja först

 

exempelvis en bild i jpg (jpg är skyddat av licenser)

// Sparky

 

[inlägget ändrat 2006-10-19 11:50:42 av Sparky-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej bbque:aren!

 

se: http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/ för mer info om vad som skiljer versionerna åt..

 

Men du får använda vilken windowsversion som helst till både privat & kommersiell användning så länge du har en giltig licens.. (till all programvara i datorn)

 

Däremot så BÖR (enligt min egna åsikt) du använda XP PRO då dess utökade säkerhetsfunktioner kan skydda ditt arbetsmaterial mycket bättre än den säkerhetsmässigt nerbantade HOME-versionen..

 

Och som alltid, men SPECIELLT i samband med att datorn innehåller inkomstbringande data, så "Måste" du se till att alltid använda ett "vanligt Användarkonto" och inte logga in med administrativa behörigheter.

 

Loggar du in med administrativa behörigheter så kan du lika gärna använda win95 som operativ då du ändå kringgår alla säkerhetsmässiga fördelar som du kan få ut av XP.

 

Kom i håg att OM DU HAR behörighet att ändra i systemet, då har alla smittor (trojaner, virus Spyware etc.) samma behörighet att ändra i systemet..

Vilket innebär att vem som helst kan 1: Stjäla ditt arbete och sälja det billigare till kunden.. 2: (och som är troligare) är att vem som helst kan smussla in skadlig kod i ditt arbete som du sedan levererar till kund..

När kunden upptäcker det.. har du förlorat möjligheten att tjäna mer pengar.. (Ingen köper längre av dej)

 

Summan av kardemumman: XP PRO framför XP HOME...

 

Skillnaden i pris är snart intjänad, om du sköter dej rätt...

 

;o)

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för all info!

 

Då vet jag att jag åtminstone får göra kommersiellt arbete på en dator med XP Home.

 

Men som du säger är det mycket som talar för XP Pro ändå!

 

Du menar att alltid när jag jobbar med kundsaker och är uppkopplad mot nätet ska jag vara inloggad som vanlig användare och inte Admin?

 

Ibland måste man ju logga in som Admin antar jag. I vilka fall är det?

 

 

//mvh Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi ändå är på spåret pengar och säkerhet. Kör då Linux!.

Finns många nybörjarversioner. Windows oavsett Home eller Pro kan inte garanntera säkerhet.

 

Lycka till

 

 

// Sparky

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en vän som vars PC lyckades sprida skit till alla hans kunder och vänner genom att skicka ut alla brev i skickat mappen en gång till med en skitfil som bilaga döpt efter ämnet, dvs ämnet.doc.exe

Vilket allt för många öppnade ... som administratörer.

Han hade sin telefon blockerad av upprörda kunder i 2 veckor.

Det var först då jag kom fram och undrade vad som var på gång, varför jag fått ett mail som vi klarat upp för ett halvt år sedan på nytt.

Med nån skitfil

 

(kör själv Linux så jag hade ju sett var som var på g och öppnat filen med en hexeditor för att kolla, och innehållet var ju inte OK.)

 

Hans lösning för att garantera att han aldrig skulle kunna skicka skit igen till sina kunder (som väl nästan 100% kör Windows) var att gå över till Mac.

Har du en liten firma gäller det att visa allvar med att bättra sig för att återvinna kundernas förtroende.

 

En begagnad MAC + 21" skärm fick han för 4000:-.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland måste man ju logga in som Admin antar jag. I vilka fall är det?

 

I stort sett när du skall installera nytt program eller göra någon mer systemnära konfigurering..

 

I väldigt många fall (om man köper program skrivna FÖR Windows, gäller dock inte program som "anpassats" till windows) så räcker det med att använda "Kör som.." Vilket minskar antalet in & utloggningar..

 

 

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi ändå är på spåret pengar och säkerhet. Kör då Linux!.

 

Trams! Kan du inte linux så är linux inte ett dugg bättre.. Säkerhetsmässigt eller annars..

 

Dessutom kanske de program ha tänker använda för att skapa sitt arbete i endast finns för windows.. ?

 

Windows oavsett Home eller Pro kan inte garanntera säkerhet.

 

Flaming-Kommentar som baseras på okunskap

 

:o)

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en trojan kommer in i datorn kvittar de vilka rättigheter användaren har, programet (om de e något skillad gjort) kan ge sig själv admin rättigheter, de är fortfarande inte säkert. Trotts dessa återgärder.

 

Att lära sig linux kräver inte allt för smart människa. Du kan lära dig baserna på en kväll. Förövrigt cirkulerar inte ens en 10 del av alla virus som är anpassade till linux.

 

Dessutom kanske de program ha tänker använda för att skapa sitt arbete i endast finns för windows.. ?

 

detta är nått du antar. Tell me vilket program han använder så kommer ja på en lösning.

 

 

 

 

Windows oavsett Home eller Pro kan inte garanntera säkerhet.

Flaming-Kommentar som baseras på okunskap

 

Personangrep ogillas. Speciellt när de baseras på okunskap :)

 

 

 

// Sparky

 

[inlägget ändrat 2006-10-19 15:40:01 av Sparky-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summan av kardemumman: XP PRO framför XP HOME...

 

Skillnaden i pris är snart intjänad, om du sköter dej rätt...

Skriver thomas... vi snackar fortfarande mycket pengar..

 

Tips : Linux är gratis

 

 

// Sparky

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Trams! Kan du inte linux så är linux inte ett dugg bättre.. Säkerhetsmässigt eller annars.."

 

Ett vanligt argument är att man jämför 2 dator med olika operativsystem i

"laboratorimiljö" och kollar hur mycket säkerhetshål det finns.

 

Det OS som har minst hål anses sedan av dessa experter som säkrast.

 

Jag såg tex en jämförelse av hittade hål i linux och windows. Ungefär lika många.

Själv hade jag i min linux dator vid koll mot Cert inte ett enda av de program med hål som var aktuella just då.

 

Vilket inte är så konstigt därför jag har bara ungefär 10% av alla de program som finns till Ubuntu i min burk.

 

Felet i labbmetoden är att man helt bortser från "spridningsmekanismen" för skit.

En förutsättning för att en smittad dator ska kunna prida smittan till minst en annan dator är att den ute i verkligheten ansluten till internet eller på annat sätt kan hitta en annan dator med samma hål eller andra hål som koden också klarar.

Tex genom att brukaren skickar ett infekterat email med skitkod till en annan brukare som också har en dator med säkerhetshål av den typen skiten behärskar i burken.

 

Många tror att linux är ett operativsystem. Det är det inte. Linux är ett övergripade "varumärke" som används på ungefär samma "flygplan".

 

Och bara för att ett flygplan kraschar efter motorn stoppat tex i en svensk Grip så betyder det inte att alla flygplan kraschar för att en motor stoppar.

(Många har ju tex 2 eller fler motorer)

 

Det finns 100-tals linux och BSD distributioner som gett ut 1000 tals releaser som skiljer sig lika mycket (releaserna alltså) som Win98 och XP och i varje release finns det normalt ett antal programm att välja på till tex epost.

Ett argument från många är att kärnorna är lika. Det är de inte. Sedan 2001, dvs på 5 år har Torvalds med medarbetare släppt ca 50st kärnor. (Under samma tid har MS släppt 2 servicepack till XP) Alla större distributioner har kompletterat kärnorna från kernel.org med egen kod.

För några år sedan var tex källkoden till SuSEkärnan ca 25% större än originalet.

Detta betyder att finns det hål i kärnan så är det inte många datoer med linux som har hålet. Och nu kommer en väsentlig och svårförstålig del i säkerheten med linux , BSD, och MAC

 

Den väsentliga säkerhetsaspekten med att använda ett annat OS än MS senaste Windowsversion är svårigheten att producera en spridningsmekanism.

Svårigheten att få något att sprida sig när sannolikheten att träffa en mottaglig dator med tex ett mail med skit är mindre än 1/1000.

 

Detta var självklart för jordbrukare redan för flera 100 år sedan.

Man odlar inte samma gröda på fältet år efter år för då får man lätt sjukdomar. Ju större fält dessto större risk.

 

Men för många är detta med svårigheten att sprida skit mellan mycket ovanliga produkter av samma typ svårt att begripa.

 

Den sista delen i säkerhen med att använda andra OS än MS Windows ligger i människors krav på resultat från nerlagt arbete. Du vill tex ta fram ett programm som gör det lätt använda datorer på internet för nått skumt tex sprida dina eller uppdragsgivarnas spam.

 

Lämpligt mål är ett datorer med ett vanligt operativsystem (pga spridningsmekanismen gör ovanliga operativsystem-programkombinationer ointressanta).

Ett enkelt val eftersom MS produkter är så vanliga, så lika och väldigt många användare har inte tillräckligt stora kunskaper för att hindra skit.

Det har inte jag heller på min linuxburk men min burk är ju inte intressant (pga spridningsmekanismen gör ovanliga operativsystem-programkombinationer ointressanta).

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-20 14:20:16 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2006-10-20 14:25:19 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2006-10-21 09:57:37 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...