Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stängs av och vill inte strta om


klauzer2

Rekommendera Poster

Jag har uppgraderat min dator med ett bättre moderkort och processor. Hårddiskar är gammla som jag har använt innan. Problem är att datorn stängs av, och när den har gjort det så går det inte att sätta på den igen . Det jag måste göra är att bak i burken finns en on/off knapp. Den tar jag till "off" och etter några sekunder "on". Har jag då tur så startar datorn, i vissa fall så hör man pip ljudet och så stängs datorn av. Så kan jag hålla på många gånger. Vet någon vad felet är?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formaterat c:\ och installerat om operativsystemet/servicepack/chipdrivare/grafikdrivare och övriga drivare?

XP OEM-version får dessutom bara användas på ett moderkort.

Har du XP, och har haft OEM-versionen måste du köpa en ny XP-licens.

Ytterligare en möjlighet är att nätaggregatet är för svagt eller att processorn överhettas. Tagit bort eventuell skyddstejp på kylflänsen innan du monterade den?

Ytterligare en möjlighet med vissa 775 moderkort är att processorn trycks fast snett av klämman på sockeln som bara trycker på ca 50% av processorn och att kylflänsen därför bara har bra kontakt med ena sidan av processorn.

 

[inlägget ändrat 2006-10-18 22:05:53 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har XP med att datorn inte vill starta? Dos hinner inte ens ladda inna den stängs av. När datorn sen stängs av så går det inte sätta på den igen när man trycker på ON knappen. Utan man får först stänga av den helt bak i burken och låta den vila lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har du rätt i.

Du borde ivarje fall hinna se BIOS, kunna komma in i BIOS.

 

Vad har du för

moderkort

minne

processor

använder du originalkylfläns eller?

grafikkort

nätaggregat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ursäkta att det tog så lång tid, men jag har haft problem med att logga in.

 

Jag har nog hittat varför datorn stängs av, men jag vet inte var problem är. Det är så att när jag tar bort sidoplåten för chassit så går datorn utan några problem. Men så för jag sätter för chassit med plåten så tar det några minuter och datorn är nere. Så det känns att det är något som blir varmt och en signal skickas att datorn ska stängas av. Vad kan det vara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har för dålig ventilation i lådan så att nån komponent överhetta. (oftast cpu)

Till ditt moderkort finns det programvara som mäter temperaturen på olika ställen i datorn installera detta och kolla var det blir för varmt och följ tidigare råd att kolla om cpu är korrekt installerad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värmeproblem verkar det som. Hur är det med damm i lådan? Går alla fläktar som de ska? Använt kylpasta på processorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damm i lådan finns det inte. När jag köpte moderkortet med process. (begagnad) så var den relativt ren. Fläktarna går som de ska. Det jag har du är en AMD 2600+. Innan har jag haft AMD 1600+ och de problemen har jag inte haft.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kört programmet Avast home edition för att se temperaturer i datorn. Så här såg det ut innan jag satte för locket.

Moderkortet hade ca: 40grader och processorn ca: 53grader.

När jag satte för plåten gick tempen upp till: Moderkortet ca: 50grader och processorn 60grader där datorn sedan stängdes av. Hur varm ska processorn vara?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avast är ett antivirusprogram, det är kanske Everest du menar?

 

Om man inte gör något särskilt så borde den inte var mer än 50 grader.

 

Är det fläkt eller kylfläns på processorn? Följde den med processorn? Var den monterad eller har du monterat den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att någon är uppmärksam. Det var Everest jag använde. Allt var monterad och det är en fläkt som sitter på processorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, då undrar jag verkligen om den sitter rätt monterad med användning av rätt mängd kylpasta.

 

Det finns kanske någon annan som ver mer om sådant än jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen jag köpte den från säger att han inte har haft problem med Moderkortet/processorn. Men frågan är om han var ärlig? Kan det vara så att den är överklockad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...