Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ny sata disk hittas inte i bios

mutombo

Recommended Posts

Hej,

jag har installerat en ny s-ata disk (Samsung sp2504c) i min dator och har ett asus a7n8x moderkort med windows2000 på. Mitt problem är att den hittas i "raid-bios" men själva bios hittar inte disken. Jag kan som sagt gå in i raid-bios och där står disken prydligt under 0 eller 1, beroende på var jag satt in den. Vad ska jag göra för att disken ska hittas av bios/OS? Kan jag sätta upp den som en RAID-konfiguration? Behöver jag drivrutiner fast jag bara ska ha den som lagringsmedia? Hittar inga drivers på samsungs hemsida.

Mig spelar det ingen roll hur det görs bara jag hittar den förbenade disken.

help me ObiWan Kenobis, youre my only hope

Det behövs inte drivrutiner för själva disken utan för SATA-kontrollern. Om SATA-kontrollern sitter på moderkortet så får du leta på moderkortstillverkarens webbplats och om du har en SATA-kontroller på ett PCI-kort så ska du ha fått med drivrutiner med kortet eller så får du leta på korttillverkarens webbplats.

Ok, det känns som att jag har hittat den driver som jag behöver men... I manualen står det att OS:et ska hitta min nya hårdvara och så snällt fråga om jag har en drivrutin, problemet är ju att det aldrig hittar hårddisken så jag får aldrig chansen att tillhandahålla min fina rutin...

Det kan ju tänkas att manualen inte stämmer för Windows 2000 utan för XP.

Har du testat med Kontrollpanelen - Lägg till maskinvara (om det finns något sådant i Windows 2000)?

Du har alltså en befintlig IDE-disk med W2000 och vill lägga till en sata disk? Eller har du tagit bort den gamla hårddisken och vill installera W2000 på den nya sata disken?

Om du ska installera W2000 på den nya disken så ska du vänta tills den frågar efter drivrutiner till SCSI i början av installationen. Då trycker du F6 (har jag för mig) och väljer rätt drivrutin från listan.

Det går också att lägga till sata-diskar om du redan har W2000 installerat på en annan hårddisk. Kommer tyvärr inte ihåg hur man gjorde det. Men ska kolla igenom mina gamla bokmärken när jag kommer hem. Jag har för mig att jag har läst någon sådan guide för ett tag sedan.

Hoppsan. Jag såg nu att du bara ska använda den för lagring. :)

Det ska som sagt gå att installera drivrutinerna i Win2000. Återkommer när jag kommer hem.

är du inte hemma snart;)

Cecilia: nej, jag hittar inte hd:n på ngt sätt, prövat lägga till hårdvara, prövat att hitta hd:n med hd-program men ingen lycka... Manualen är för w2k.

Jag verkar inte ha kvar den länken. :(

Men jag funderade på en sak som jag egentligen inte har en aning om det skule funka. Men det är ju gratis att spåna om det...:P

Om man sätter i W2k skivan och bootar från den så kommer ju en ny windowsinstallation starta. När du kommer till SCSI drivrutinerna så trycker du F6 och installerar dom. När du har gjort det så kommer du till valet av partion. Där kan du också välja att avbryta installationen. Om du avbryter där så borde väl drivisarna för raid ligga kvar och du kan starta upp w2k från din C: disk som vanligt. Eller? Är jag helt ute och snurrar nu? :P

suck, nej det blir ngt fel men tanken var ju mkt god! Tror nog att jag köper en till disk och sätter upp en raid istället, nu börjar det bli löjliigt!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...