Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snus(k)


MH2

Rekommendera Poster

Snus är ärligt talat ganska äckligt företeelse och det har eventuellt skadliga sidoeffekter (hjärt/kärl). Men jämfört med alla kända risker med rökning så är det rena rama hälsokosten (även om passiv snusning är 100xäckligare än passiv rökning ).

 

I Sverige är det ju ganska vanligt att nikotinister som inte klarar av att sluta röka byter till snus (brukar anges som anledningen till att rökningen bland svenska män har gått ner till rekordlåga nivåer i olika lands-jämförelser).

 

Hur kan man motivera den "sneda" höjningen av tobaksskatten med folkhälsoskäl? Då borde ju vi som röker straffas hårdare än snusarna!

 

Kan förstå motiven bakom höjningen av tobaksskatt (det skadar hälsan och vi rökare kostar en massa). Visserligen har det redan testats en gång och misslyckats, men men.

Kan även förstå "smuggelargumentet". I Europa är det nästan bara skandinaver som snusar och det går inte att smuggla lönsamt.

 

Men hur fasen får dom till folkhälsoargumentet? Förut har det ju "lönat sig" att gå från cigg-> snus. Nu blir det nästan lika dyrt. Obegripligt, är det någon som sett ett vettigt argument, eller är folkhälsan något som slängts in bara?

 

/Undrande rökare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med om att skattehöjarpartiet, moderaterna alltså, ser på snuset på ett felaktigt sätt.

 

Det fanns för några år sedan inga kända studier som kunde säga att snus var skadligt..

Nu har ju hälsomaffian dragit igång beställda studier, med vilka man kan bevisa vad som helst. Det verkar som om snus kan ha effekt på hjärta och förhöjd puls. Det låter ju inte bra...

 

Betänk då att svenskar är ett av de folk som har högst genomsnittslig ålder. Vi lever alltså längst....

 

(Vi har också 1 000 000 snusare, och har haft sedan länge) Jag tror Japan och de andra skandinaviska folken ligger ganska lika i ålder, men jag kan ha fel där.

 

Ge mig svenskar snus och whisky, så ska jag bygga järnväg ända in i helvetet...

(James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte låta bli att besvara en gång till. Jag glömde ju din smuggelteori....

 

Inga som helst problem. Jag har tidigare gjort mitt eget snus, liksom Bengt Sändh, en av mina stora idoler. Det är mycket enklare än man tror. Till husbehov kan man göra på fler sätt, endera köpa en sats med färdiga ingredienser som är färdig på några dygn, och som smakar precis som det köpta snuset.

 

Är man ännu mer driven kan man lätt odla tobak i drivhus. Därifrån är det bara att torka, mala samt tillsätta lite andra ingredienser som är lätt att få tag på. Då sjunker priset till några kronor per dosa.

 

Det är lättare att göra eget snus än hembränt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...