Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

10 små negerpojkar


roger_malmö

Rekommendera Poster

  • Svars 133
  • Skapad
  • Senaste svar
Vad skatten går till och vem som bör betala är väl en sak, men om du anlitar någon svart vad har du för garantier då?

Om en "svart" hantverkare gör fel, hur klagar du då?

 

Du har i pricip samma garantier på ett svart jobb som ett vitt. Ex så ger din hantverkare samma garanti för sitt svarta jobb.

 

Om en olycka händer med ditt barn när du har "svart barnflicka", hur hanterar du det?

 

Problemet är egentligen det omvända. Vad händer om din svarta barnflicka gör sig illa då hon jobbar hos dig ? Då har du en anställd som saknar försäkring.....Då har man ett STORT problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ex så ger din hantverkare samma garanti för sitt svarta jobb.

Hantverkaren kan ju bara neka, han/hon har inte jobbat för dig, du har inget som kan bevisa det eftersom det inte finns några papper på det.

 

Vad händer om din svarta barnflicka gör sig illa då hon jobbar hos dig ? Då har du en anställd som saknar försäkring.....Då har man ett STORT problem.

Nej, det är barnflickan som råkar illa ut, det finns inga bevis för att hon är anställd. Det är därför man inte ska göra svartjobb för det finns inget som skyddar en om man blir skadad.

Men den kanske allvarligaste invändningen mot svartjobb är att du faktiskt utsätter dig för en stor risk. Tänk om det händer en olycka på ditt sommarjobb. Då står du helt utan skydd eftersom arbetsgivaren inte har tecknat någon försäkring för dig.
http://www.lo.se/home/loung/home.nsf/unidView/491F1B397A14CA00C1256E8300515BD1

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hantverkaren kan ju bara neka, han/hon har inte jobbat för dig, du har inget som kan bevisa det eftersom det inte finns några papper på det.

 

Lite lång från ämnet nu men inköp av en tjänst svart föregås nog allt som oftast av ett offertförhållande. Dvs ett pris preciseras med en arbetsbeskrivning och vilka garantier som gäller. Därefter diskuteras nog nyansen på prislappen.

 

Dessutom tror jag att den typ av verksamhet som bedrivs svart marknadsförs från mun till mun vilket medför en viss trygghet.

 

Jag skulle inte alls vara rädd för att hantverkaren bara skulle neka om jag köpte en tjänst svart.

 

Sedan kan jag bara säga att det är du som fastighetsägare / byggherre som är personligen ansvarig för din "arbetsplats". Ett ev skadeståndskrav från den svarta arbetskraften kan därför mycket väl bli ett hot mot din ekonomi.

 

Citat från din LO-länk:

En bra grundregel att komma ihåg är att ingen seriös arbetsgivare erbjuder svartjobb!

 

Ännu en anledning till att byta regering. De är inte seriösa :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lång från ämnet nu men inköp av en tjänst svart föregås nog allt som oftast av ett offertförhållande.

En offert är ju bara ett förslag, den visar inte att båda parter har accepterat att göra jobbet resp. att jobbet ska göras. I de fall jag känner till så har det inte utväxlats några papper alls utan allt har varit muntligt. Utan skriftliga avtal så finns det inte en chans i världen att komma till Allmänna reklamationsnämnden om du är missnöjd.

 

Det är dock riskabelt att anlita en "extraknäckare" eller en som arbetar utan att betala skatt, det vill säga svart. Utan kvitton har du ingen möjlighet att klaga om du inte är nöjd med resultatet.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=2333&lngCategoryID=1239'>http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=2333&lngCategoryID=1239

 

Jag skulle inte alls vara rädd för att hantverkaren bara skulle neka om jag köpte en tjänst svart.

Jag känner till sådana fall (inte som jag har råkat för, utan andra).

 

Sedan kan jag bara säga att det är du som fastighetsägare / byggherre som är personligen ansvarig för din "arbetsplats".

Fast i fallet som du tog upp med barnflickan så gäller det ju ännu mer om hon är anställd vitt. Lite skillnad om vi börjar diskutera att ta in ett företag som gör jobbet, då är det som du säger, för då är ju företaget ansvarigt för försäkringar vid "vita" jobb. I fallet med den "svarta" barnflickan så är du väl lika ansvarig för vad som händer när hon är i ditt hem som när dina bekanta är på besök.

 

Gällande svartjobb:

Om installatören skadar sig under arbetet i ditt hem är det du som är ansvarig.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=2333&lngCategoryID=1239

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo det tror jag faktiskt, och mycket tack vare GöranP :-)

 

Jag förstår inte vad många har för dålig erfarenhet av Göran Persson ?

 

Skickligare debattör, påläst agitator och bättre stadsman får man leta efter.

 

Han får ofta kritik mot att han ger självgodheten ett ansikte. Självgodare än Maud O kan man väl inte bli ? På den 10-gradiga maudskalan är han nog bara en 7:a ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast i fallet som du tog upp med barnflickan så gäller det ju ännu mer om hon är anställd vitt. Lite skillnad om vi börjar diskutera att ta in ett företag som gör jobbet, då är det som du säger, för då är ju företaget ansvarigt för försäkringar vid "vita" jobb. I fallet med den "svarta" barnflickan så är du väl lika ansvarig för vad som händer när hon är i ditt hem som när dina bekanta är på besök.

 

Jag googlar inte lika bra som dig!

 

Om du har bekanta hos dig så behöver du väl bara se till att byggnaden i sig uppfyller vid tidpunkten för utförandet gällande byggregler / byggnormer enligt LAG.

 

Har du en svart person hemma så krävs det väl dessutom att du uppfyller gällande arbetsmiljölagstiftning etc. Dvs det finns en inte allt för lite skillnad mellan bekanta som bryter benet eller om den svarta arbetskraften gör det.

 

Men problemet är inte det som diskuteras här. Det är nog allt för ovanligt med denna typ av frågor (höga skadestånd mot köparen av tjänsten mm). Problmet är att det finns en utbredd inställning till att inte göra rätt för sig. Den som tjänar mest på denna marknad är den som jobbar svart. Man brukar säga att den som utför tjänsten prutar momsen och den som köper tjänsten prutar arbetsgivaravgiften och de sociala avgifterna. Dvs den som utför det svart arbetet får mer i plånboken än om han gör jobbet vitt. Det är ett problem som inga skatter i världen kan ändra på då det är en moralfråga! Man ska också komma ihåg att den som jobbar svart också oftast får a-kassa, socialbidrag etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problmet är att det finns en utbredd inställning till att inte göra rätt för sig.

Det håller jag med om. Jag gillar inte svartjobb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...