Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

10 små negerpojkar


roger_malmö

Rekommendera Poster

Betyande omfattning? Han gör bara likadant som "de flesta" andra människor i landet gör. Jag ser inget problem med det - betalar själv svart för barnpassning regelbundet när schemat är extra häktiskt och vi tar hjälp av släkten. Hjälp vad olämplig till ansvarsuppgifter jag känner mig tack vare detta.

 

Ska inte politiker var något bättre än medelsvensken ?

 

Att de som väljer att avsätta sin tid och arbeta för att förbättra samhället inte följer de mest elementära lagarna i vårt land. Nämligen att betala skatt och göra rätt för sig.

 

Normalt är väl att om man vill förändra något

 

Om det nu skulle visa sig, vid en granskning, att makarna Reinfeldt skulle ha undanhållit uppgifter i sin fastighetsdeklaration, tex att de har bytt fönster, installerat nytt kök etc. så tycker jag att han är slut, förbrukad och icke önskvärd som stadsminister.

 

Det må vara ett litet brott. Men det är inte brottet i sig som är problemet. Det är inställningen till att göra rätt för sig som tydligen inte existerar i de nya moderaterna. Ett hån mot landets alla låginkomsttagare och folk som tvingas jobba svart för att överleva en låg a-kassa med hög avgift!

 

Hade det varit val idag hade valresultatet inte sett ut som det gör!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 133
  • Skapad
  • Senaste svar
Hade det varit val idag hade valresultatet inte sett ut som det gör!

 

Joo det tror jag faktiskt, och mycket tack vare GöranP :-)

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man genom handlingar som att inte betalt TV-avgiften eller betalat barnpassning svart - automatiskt är olämplig för ansvarsuppdrag så är det inte lätt att hitta "ansvarsfulla personer" till dessa uppdrag.

 

Enda anledning till att pressen skriver om detta och tjänar pengar på det är att folk inte har lust eller ork att intressera sig för verkliga frågor - de som har någon betydelse för världen och vårt samhälle. Det enda man orkar med är att odla sitt politikförakt (som man själv vårdar och upprätthåller med stor omsorg).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer från arbetar familj och tycker att systemet är bra att alla som vill kan läsa på högskola/universitet.

 

Jag kommer från skolan före dig där alla utbildningar inte gav behörighet till förtsatta studier. Därför läser jag upp ämnen nu!

 

Vet ni det att skattebetalarena betalar utbildningen för att utbytesstudenter som kommer hit också. Skolorna får pengar för de som är inskrivna på programmen och de som börja samt avsluta kurser oavsett nationalitet. Hoppas innerligt att just detta ses över omgående.

 

Är detta ett stort problem idag ?

 

Överväger inte de synergieffekter som en utlänsk student kan ge i form av sin bakgrund ?

 

Att ha skatteunderlättnader för tex utlänska doktorander och forskare har jag för mig var ett tvärpolitiskt förslag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda anledning till att pressen skriver om detta och tjänar pengar på det är att folk inte har lust eller ork att intressera sig för verkliga frågor - de som har någon betydelse för världen och vårt samhälle.

 

Intressant åsikt.

 

Att du skulle ha en bättre förmåga, lust och ork att intressera sig för verkliga frågor inom politik än medelsvensken.

 

Din åsikt likar det där uttrycket med att "90% av svenskarna anser sig köra bil bättre än medelsvensken".

 

Likväl kan man inte förkasta att svensken har valt bort en socialdemokratisk regering. Det är ett nederlag som man får ta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nenna 80 skrev:

 

Vet ni det att skattebetalarena betalar utbildningen för att utbytesstudenter som kommer hit också. Skolorna får pengar för de som är inskrivna på programmen och de som börja samt avsluta kurser oavsett nationalitet. Hoppas innerligt att just detta ses över omgående.

 

Här har du ju inte tänkt särskilt långt. Det har väl visats (har ingen källa att hänvisa till dock) att det på det hela är bra för oss. Studenten försörjs ju dessutom fortfarande med pengar från sitt hemland, pengar som hamnar i Sverige. Det finns även andra positiva effekter vid sidan av att ta emot utbytesstudenter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta ett stort problem idag ?

Det beror på hur man ser det. Ericsson och sådana företag flytta många av sina avdelningar till Asien. Åker deras ingenjörer hit så får de samma utbildning som oss.

 

Jag läste på BTH, Blekinge Tekniksa Högskola, där vi var max 10 svenskar och 100 utbytesstudenter på C och D kurserna. Var av de flesta var i från indien och pakiestan. Många av dem hade inte ens en kandidat examen, utan bara falska papper på det. Men om du klarar examen här och åker hem spelar det ingen roll att de inte har någon kandidat examen, utan bara deras magister utbildning.

 

Det rör sig om rätt mycket pengar, kommer inte ihåg siffrorna nu men ett par tusen per kurs och 15000 -20000 kr för att man går programmet.

 

/Nenna

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Studenten försörjs ju dessutom fortfarande med pengar från sitt hemland,pengar som hamnar i Sverige

 

När 10 personer bor i en 1:A ser jag inte det som en stor inkomst för Sverige med tanke på vad ubildningen kostar.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ni det att skattebetalarena betalar utbildningen för att utbytesstudenter som kommer hit också.

Samtidigt har ju svenska studenter, genom dessa utbytesprogram, väldigt bra möjligheter att studera sista åren utomlands också så det jämnar nog ut sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rodden skrev:

Jag tycker att debatten har gått för långt i vissa frågor. Men håll med om att menistrar som anlitar svart arbetskraft i betydande omfattning inte är lämpliga att styra landet !

 

Rent TEORETISKT kan jag hålla med dig. Och visst, ministrar som "kräver" att "vanligt folk" ska hålla käft och vara laglydiga..

 

 

Men ÄRLIGT TALAT: Landet är kanske idag såpass ruttet, RUTTET, att det inte går att få en "arbetare" utan att "locka" med "svarta pengar"!

Kanske är alla vi i Sverige "BAJS-människor", som borde aborterats innan vi ens fötts? -Fuskare har väl inte ens "rätt" att leva?

-Kanske är vi alla "rövhål" till jävla fuskare som inte ska existrera?

 

NEJ! Det tror inte jag alls!

 

-Det är "systemet" det är fel på-! Systemet inbjuder till fusk och annat skit.. GPS-kretsar samt annat "smått och gott" i varje medborgare torde hålla ordning på buset! ;-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När 10 personer bor i en 1:A ser jag inte det som en stor inkomst för Sverige med tanke på vad ubildningen kostar.

 

Är det inte bärplockare du menar ?

 

Jag tror inte att din upplevelse av utbytesstudenter speglar verkligheten. Falska papper etc. Om du ser någon som bor 10 personer i en standardutrustad 1:a ska du anmäla det till kommunen. Enligt Boverket måste nämligen toalett, tvättmöjligheter matlagninsmöjligheter vara dimensionerade efter antalet inneboende :).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När 10 personer bor i en 1:A ser jag inte det som en stor inkomst för Sverige med tanke på vad ubildningen kostar.

 

Deras inkomst från hemlandet var absolut inte mitt huvudargument.

 

Jag har många vänner från olika länder som jag lärde känna under tiden som student, det är ju ett otroligt konkret kulturutbyte som kan lära oss mycket och göra världen lite mindre främmande. Många studenter kommer även tillbaka eller stannar för att jobba eller forska mm.

 

Även om vi bara ska diskuttera pengafrågan skulle det inte förvåna mig om vi tjänar på dom i slutändan.

 

[Edit]

 

Glömde skriva, av alla utbytesstudenter jag träffat har jag inte stött på ovanstående situation. Det är bara en fördom du har.

[inlägget ändrat 2006-10-19 17:33:03 av MrB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant åsikt.

 

Att du skulle ha en bättre förmåga, lust och ork att intressera sig för verkliga frågor inom politik än medelsvensken.

Har jag sagt detta? Läs mitt inlägg nästa gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är påtalat för både fastighetsägaren och student kåren men ingen bryr sig. De är ju bara i ett år, är deras resongemang.

 

En del av dem bor till och med på skolan. Detta satte de in väktare mot som patrullerade alla korridorerna och datorsalarna, men några lyckades endå.

 

Det finns många utbytesstudenter som sköter sig, jag har stött på många nationaliteter. De från Kina och Afrika, Spainen, Frankrike, USA och Tyskland som jag har mött, bor i vanliga studentlägenheter.

 

Men det är ytterst få av dem från Indien och Pakiestan som gör det. Nu har jag även kompisar från dessa länder, men de anser sig inte vilja betala för att bo på stora ytor själv. De tycker det är för dyrt och de är i regel vana att bo flera på liten yta.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva, av alla utbytesstudenter jag träffat har jag inte stött på ovanstående situation. Det är bara en fördom du har.

 

Jag önskar det vore så. Men fråga vilken student som helst som har pluggat tekniksa ämnen på BTH de senaste åren. Detta är verkligheten på denna skolan.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant åsikt.

 

Att du skulle ha en bättre förmåga, lust och ork att intressera sig för verkliga frågor inom politik än medelsvensken..

 

Har jag sagt detta? Läs mitt inlägg nästa gång.

 

Du får svara fortare. Hittar inte vad jag fått det ifrån. Beklagar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna, du skrev en hel del om människors attityd och fördomar. Det är förstås beklagligt och tråkigt att människor ibland inte vet bättre. Dock ser jag ingen naturlig koppling till "sossarna". Hur menar du?

 

Skulle människorna ha varit mindre fördomsfulla om nu borgarna hade styrt landet på den tiden? Jag förstår inte alls.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2006-10-19 21:35:58 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle människorna ha varit mindre fördomsfulla om nu borgarna hade styrt landet på den tiden? Jag förstår inte alls.

Nä, hade det varit omvänt hade jag nog präglats av ett ogrundat borgarförakt istället. Det var bara en förklaring av hur jag upplevde min omgivning. Som barn påverkar det ens uppfattning om saker och ting på ett icke-ifrågasättande vis. Jag antar att du känner till Pavlov's hund; mer kommer jag inte diskutera kring det inlägget. (Märk väl även tiden på dygnet det var skrivet)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en skandal till.

 

Så var det dags med obligatorisk a-kassa. En a-kassa som kostar 200-400% mer än den gamla.

 

Är detta ett sätt för överklassen att få oss vanliga arbetare att gå ur facket så att lönerna kan dumpas och arbetsgivaransvaret minskas ?!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fack och akassa är väl inte bundna till varandra?

 

Iden är väl att alla måste vara med i en a-kassa eftersom allt som har med jobb att göra ska finansiera sig självt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta ett sätt för överklassen att få oss vanliga arbetare att gå ur facket så att lönerna kan dumpas och arbetsgivaransvaret minskas ?!?

 

Ja, man vill ju försvaga facket så mycket som möjligt för att på sikt kunna ta bort både anställningsskydd och kollektivavtal.

När det gäller detta så var dom gamla moderaterna ärligare eftersom dom inte försökte dölja att dom ville göra det sämre för arbetarna.

 

Obligatorisk höjd a-kassa är egentligen en lönesänkning anser jag, så alla borde begära löneförhöjning motsvarande den höjda avgiften.

 

Den utlovade tusenlappen åts snabbt upp av ökade utgifter så man får mindre över istället.

Dyr a-kassa och kraftigt höjd trafikförsäkring så det blir dyrare att åka till jobbet. Facket kan man ju välja bort, men det är precis vad dom vill så den glädjen tänker jag inte ge dom.

[inlägget ändrat 2006-10-20 18:36:33 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man vill ju försvaga facket så mycket som möjligt för att på sikt kunna ta bort både anställningsskydd och kollektivavtal.

 

Vilka är "man"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fack och akassa är väl inte bundna till varandra?

 

Nej det är helt riktigt som du skriver. Men jag tror att fler kommer att välja bort facket för att avgiften till a-kassan ökar med 200-400%.

 

Att på en lön i storleksordningen 17000 kr / månad betala över 500 kr / månad i fack och a-kassa tror jag att många tycker är för mycket. Då väljer man bort det som går att välja bort - facket.

 

Skillnaden blir ännu större då avgiften inte är avdragsgill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...