Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

10 små negerpojkar


roger_malmö

Rekommendera Poster

Vi ser till att alla får ordentligt med mat och sitter kvar i grottan till maten tar slut. Resultat: Alla går under.

Ja, det är nog precis där Sverige befinner sig idag. Om vi inte löser arbetsfrågan långsiktigt så kommer inga pensionärer (eller några svaga grupper överhuvudtaget) i framtiden att få några pengar, för det kommer helt enkelt inte finnas några. Frågan är ju som sagtt vad det bästa sättet är att lösa frågan på.

 

Vad gäller Stegö så måste hon ju ha en dödslängtan om hon seriöst funderar på att kräva den där lönen.

 

[inlägget ändrat 2006-10-18 18:38:40 av Anjuna Moon]

[inlägget ändrat 2006-10-18 18:39:37 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 133
  • Skapad
  • Senaste svar
Man kan tycka vad man vill om samhället men har man inte råd att ta hand om gamla och sjuka så har man ju inte.

Din människosyn får mig att spy , ärligt talat hoppas jag att du eller någon av dina närstående drabbas och du är lika kaxig i tonen då.

Med orden torka dig bakom öronen drar jag mig ur denna sjuka diskussion

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med så många i arbetsför ålder som inte är i arbete

 

Är i arbetsför ålder och skulle gärna vilja ha ett arbete,men kan inte arbeta

p.g.a en muskelsjukdom jag drabbades av för ca 20 år sedan,och är

sedan dess sjukpensionär.Regeringen pratar om att målet är full syssel-

sättning,men att komma dit är en omöjlighet,just p.g.a att många är

sjukpensionärer,långtidssjukskrivna o.s.v

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men att komma dit är en omöjlighet,just p.g.a att många är

sjukpensionärer,långtidssjukskrivna o.s.v

Räknar man verkligen in dessa när man talar om full sysselsättning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är inte 100% sysselsättningsgrad möjlig - det kommer alltid att finnas gamla, sjuka och barn som inte kan/ska arbeta. Det kan vara du som drabbas eller det kan vara jag. Oavsett vilket så ska vi kunna förvänta oss att få hjälp från samhället. Det är inte där problemet ligger. Det är i "andra änden" problemet ligger. Bland dem som ska skjuta till pengar *till* "bidragssystemen".

 

Välfärdsystemen är utmärkta - men de slutar att fungerar så fort vi börjar ta dem för givet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i "andra änden" problemet ligger. Bland dem som ska skjuta till pengar *till* "bidragssystemen".

 

Aha! Som t.ex. miljonärer som är så snåla att dom anställer svart arbetskraft och låter bolag i skatteparadis stå som ägare till deras lyxvillor.

Det är därför vi måste ha så höga skatter, för att kompensera för moderata riksdagsmän som skattefuskar och fifflar i största allmänhet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag har gått hemma i 65 dagar och jag klättra bokstavligen på väggarna, vem skulle stå ut att gå hemma 200 arbetsdagar??

 

Skaffa en hobby, då är det inga problem att få tiden att gå åt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och med en finansminister som på 2 dagar har lämnat 3 olika versioner hur han har anlitat svart arbetskraft utan arbetstillstånd, i allra högsta grad en trovärdig person som skall ha hand om vårt lands finanser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hobby är, tvätta, diska och städa. Skämt och sido, har många hobby som kräver tid, men de sker i regel på kvällar och helger. Har kollat runt efter något att göra på dagarna förutom att söka jobb och sköta om hemmet, men hittar inget direkt.

 

Lösa Sudoku orkar man inte göra hela dagarna :-)

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju småpotatis det handlar om. Ca 10.000 kr till en tonårig tjej som sitter barnvakt. Och det har betalats "svart". Och detta beteende skulle utan tvekan betyda att man inte är lämplig att ta hand om statens finanser. Finns det ngn här inne som har perspektiv på saker och ting...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju småpotatis det handlar om. Ca 10.000 kr till en tonårig tjej som sitter barnvakt. Och det har betalats "svart". Och detta beteende skulle utan tvekan betyda att man inte är lämplig att ta hand om statens finanser. Finns det ngn här inne som har perspektiv på saker och ting...

 

Är du ironisk så går det inte fram till mig.

 

Hur kan man anse att det är småpotatis som det handlar om ?

Att systematiskt utnyttja arbetskraft på det sättet ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått hemma i 65 dagar och jag klättra bokstavligen på väggarna, vem skulle stå ut att gå hemma 200 arbetsdagar??

 

Jag tror att antalet som är hemma frivilligt är förhållandevis litet i förhållande till antalet arbetslösa.

 

Detta vill ju alliansen göra något åt. De tänker också införa lärlingssystemet igen vilket är kanon, för i dag går folk i pension samma dag som de tar in den "nye", hur skall den "nye" vet vilka knappar man skall trycka på för att det skall bli rätt? Samt har alliansen förstått att ALLA kan och vill inte läsa på högskolan/universitet.

 

Hur tänker du ?

Lärlingssystemet har funnits länge inom vissa LO-organiserade arbetsplatser. Jag ser det inte som ett sätt att få folk i arbete. Snarare att arbetsgivaren har en möjlighet att betala en låg lön en tid. Men förvisso, visst ska vi prova om det fungerar.

 

Att alla ska läsa på högskola/universitet har aldrig varit en fråga för röda partier. Däremot ska alla ha möjlighet att göra det, oavsett föräldrarnas socialklass!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju småpotatis det handlar om

 

Eftersom a-kassan sänks nu så tänkte jag börja jobba svart vid sidan om, det är ju småpotatis det handlar om. ;)

 

Men allvarligt talat, om dom flesta anlitar svart arbetskraft och resonerar att det är "småpotatis", hur ska vi då få ihop tillräckligt med pengar för att sjuka och gamla ska klara sig?

Eller för att avlöna politikerna som du anser ska ha höga löner?

Börjar du inte säga emot dig själv lite nu?

 

Ska vissa betala skatt och andra inte?

[inlägget ändrat 2006-10-19 15:18:04 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man anse att det är småpotatis som det handlar om ?

Att systematiskt utnyttja arbetskraft på det sättet ?

 

Människor som svurit någon gång i sitt liv får inte bli präster.

(med samma logik).

 

Kanske är det bra med en yngre generation "vid rodret" som inte är så skenheliga, utan erkänner att de både rökt på, kanske betalat någon svart etc. etc..

 

Själv är jag väldigt "sossig" utav mig, och vill göra rätt för mig. Jag försökte under två års tid att få en entreprenör för att bygga om min bostad. Helt kört. De stora bolagen sa, att dom inte tar jobb under en kvarts miljon, och rör det sig om en kvarts miljon, så får man vänta i "flera år" tills det blir lågkonjunktur..

 

Små bolag (Med 10-20 anställda) hade 18 månaders väntetid, och sa "mellan raderna": Känner du inte chefen, och det gör du inte, så kan du se dig i månen efter jobbet!

 

Enskilda företagare, däremot, kunde ta jobben nästan omedelbart, men de ville ha "lite svart". Jag gjorde som finansministern, jag fick ta "gråzonen"..

 

-Undrar hur många byggjobbare som stämplar just nu? -De kunde ju faktiskt "jobba röva av sig" om de verkligen ville jobba. Själv tycker jag att nästan 200 papp borde vara en "jobbsignal" åt de flesta. Men å andra sidan, varför jobba om man kan få pengar "gratis"?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte direkt om det är någon yngre generation vid rodret längre.

Moderaterna verkar få ont om folk, man gräver fram gamla lik som Carl Bildt och nu Ulf Dinkelspiel.

Det ser ut som om det är ont om kompetent folk inom moderaterna, jag måste motvilligt erkänna att den ende person i nya regeringen som inger någon form av förtroende är Reinfeldt själv.

Fast å andra sidan så var det ju han som utsåg ministrarna.

 

[inlägget ändrat 2006-10-19 15:38:12 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man hålla sig på denna nivå så kommer vi inte kunna hitta en enda människa som skulle vara lämplig att göra någonting överhuvudtaget. Den människa som man inte kan gräva fram skandaler kring finns inte - det gäller bara att gräva tillräckligt djupt.

 

Den hände vid ett par tillfällen att jag dödade myror avsiktligen när jag var "yngre". Jag borde inte få gå lös i samhället överhuvudtaget. Katastrof!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man hålla sig på denna nivå så kommer vi inte kunna hitta en enda människa som skulle vara lämplig att göra någonting överhuvudtaget. Den människa som man inte kan gräva fram skandaler kring finns inte - det gäller bara att gräva tillräckligt djupt.

 

Den hände vid ett par tillfällen att jag dödade myror avsiktligen när jag var "yngre". Jag borde inte få gå lös i samhället överhuvudtaget. Katastrof!

 

Helt rätt!

 

Problemet i sverige är inte skatten utan vår moral och vår vilja att göra rätt för oss. Den roffa-åt-sig mentalitet som finns inom det nya moderaterna är ett problem i svensk politik.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Människor som svurit någon gång i sitt liv får inte bli präster.

(med samma logik).

 

Förpubertalt nonsens!

 

Kanske är det bra med en yngre generation "vid rodret" som inte är så skenheliga, utan erkänner att de både rökt på, kanske betalat någon svart etc. etc..

 

virtuosen2 kom igen! Tar du in din samhällsinformation på kortvåg eller ? :)

 

Jag tycker inte att det har varit så mycket erkännande i debatten utan snarare erkännanden då man konfronterats med obekväma uppgifter.

 

Handlingar som man som politiker förkastar men som man uppenbart inte följer.

 

Jag tycker att debatten har gått för långt i vissa frågor. Men håll med om att menistrar som anlitar svart arbetskraft i betydande omfattning inte är lämpliga att styra landet !

 

[inlägget ändrat 2006-10-19 15:53:33 av Qba]

[inlägget ändrat 2006-10-19 15:56:34 av Qba]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud. Den mentaliteten har väl de flesta i någon mån. Tendenserna blir ju inte direkt mindre av att skatten är så hög och man får behålla så lite i plånboken av det som man gnetat ihop.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyande omfattning? Han gör bara likadant som "de flesta" andra människor i landet gör. Jag ser inget problem med det - betalar själv svart för barnpassning regelbundet när schemat är extra häktiskt och vi tar hjälp av släkten. Hjälp vad olämplig till ansvarsuppgifter jag känner mig tack vare detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att alla ska läsa på högskola/universitet har aldrig varit en fråga för röda partier. Däremot ska alla ha möjlighet att göra det, oavsett föräldrarnas socialklass!

 

Gymnasie planen, som Alliansen skrotade, den som sossarna skulle genomföra nu i vinter, innebar att alla som läste på gymnasiet skulle få högskolebehörighet.

 

Jag kommer från arbetar familj och tycker att systemet är bra att alla som vill kan läsa på högskola/universitet.

 

Vet ni det att skattebetalarena betalar utbildningen för att utbytesstudenter som kommer hit också. Skolorna får pengar för de som är inskrivna på programmen och de som börja samt avsluta kurser oavsett nationalitet. Hoppas innerligt att just detta ses över omgående.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ni bara orkar :-) Jag är genomtrött på allt tjafs om vem som inte betalar tv licens resp vem som gör det och vem som anlitar svartjobbare eller inte. Spela roll, ska vi sluta tjafsa och låta dem göra det vi tillsatt dem för att göra, alltså leda landet eller ska vi tjafsa till nästa val?

 

Vi vet väl att alla politiker per definition är skenheliga, så varför göra så stor affär av en tvlicens eller 2?

 

Verkar ju som glömskan slår till ganska snabbt när det gäller nybygge av herrgårdar med diverse småskumma inslag. Göran registrerade sin herrgård som lantbruk och det var väl iofs helt riktigt då det bor iallafall ett stort svin på den lantgården. Sedan att han betalar mindre fastighetsskatt för det (bara för att den är reggad som lantgård) är en annan femma.

 

Fler exempel, hur hade vi det med en viss fd finansminister vid namn Ringholm? Betalar han fastighetsskatt på sin sommarstuga? Han är ju själv ivrig förespråkare för fastighetsskatt, men ändå smiter han undan själv så gott det går, medan vi vanliga dödliga betalar som dumma små får.

 

Jag nöjer mig med de 2 exemplen ovan och konstaterar att det nog är värre att förespråka en viss skatt och sedan smita undan, än att tvivla på nyttan med skatten (tv-licensen) och strunta i den.

 

Nää nu orkar jag inte med mer tjafs, peace på er och hoppas det kan börja jobbas på något konstruktivt snart istället.

 

G

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte nog med att man ska leva ett klanderfritt liv EFTER det att man fått en ansvarsfylld post. Man ska dessutom ha left ett klanderfritt liv hela tiden FÖRE denna tidpunkt. Resultat: vi utesluts samtliga från roller som har ngt som helst ansvar .. vi kan inte bli varken politiker, företagsledare eller föräldrar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...