Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

10 små negerpojkar


roger_malmö

Rekommendera Poster

Tror det är svårt att hitta lämpliga trafikpoliser om kravet ska vara att man inte kört för fort och en polis som betalat en hantverkare svart vid husbygget får gärna arbeta med ekobrottslighet för min del.

 

Kan inte svara för alla "borgare", men jag tycker det är lika överdrivet med "skandalhysteri" vem det än gäller - röd som blå. "Mina" ministrar får mkt gärna granskas och granskas hårt. Men när denna grankning ska ta över all nyhetsrapportering i flera veckor och när jag ser att "min" regering tvingas lägga all sin tid på att svara på frågor kring "skandaler" så tycker jag att det är tröttsamt. Vi betalar dessa människor bra med pengar för att jobba för oss. Då vill jag att man använder sin tid på bästa sätt. Det finns en oändlig mängd med frågor att ta tag i och vi ägnar 2 arbetsveckor till att diskutera vem som betalat den sketna TV-avgiften. Helt otroligt.

 

[inlägget ändrat 2006-10-17 22:02:18 av Dev]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 133
  • Skapad
  • Senaste svar

Många här verkar mer intresserade av att få allt att fallera och se förjävligt ut, har ni verkligen ett reellt intresse av att landet verkligen skall fungera, eller skulle ni hellre offra Sverige under fyra år för att få era ideologier/fördomar bevisade? Sverige har en världsledande sjukvård, hm, tja kanske ur vissa synvinklar, men är det en liga vi leder i så är det gnäll-ligan =/

 

Ni vet att ett omval är omöjligt, protesterna och sabotagen kommer inte förändra alliansens budget, det vet ni också. Men allt ni valt att göra i tre veckor nu är att gnälla gnälla gnälla.

 

Nu är valet ett faktum, är inte då den vettigaste inställningen att acceptera fakta och hjälpa till att få landet att fungera? Eller har inte ni en del i ansvaret att få det här landet att fungera? Jag säger inte att man skall sluta debattera och ligga i opposition när man inte håller med. Men det finns en skillnad i att ligga i opposition och att faktiskt opponerat förstöra för alla.

 

 

Skit samma; en liten historia så ni vet varför jag alltid gnäller på sossar :

 

Jag sitter i en sandlåda, fem år , någonstans i en skogsby mellan två städer i Rumänien - eller Bretagne, vem vet, den gröna hippie VW-bussen rullade runt hela e-plattan och jag var mest fokuserad på att hålla syrran på avstånd, mina gosedjur nära och mitt själsliga liv rejält förtryckt. En skäggig dam, som hängt på i en konvoy med oss , säger något på gaelic och jag gömmer mig bakom syrran. Sist det hände bar en gubbe iväg mig och jag sprang genom en skum skog vilsen. Hippie-farsan, non grata i sitt hemland eftersom han vägrat mörda vietnameser, förklarar att vi skall hålla oss nära hemmet - dvs folkabussen. Sedan åker vi vidare, lämnar de kompisar vi precis lärt känna. Detta upprepar sig under mina första sju år. Nåt år eller två senare när Sverige slutligen blir slutstation för uppväxt är far förstås fortfarande non grata. Denna gång i sosse-sverige.

 

"Här gillar vi inte barnamördare". "Vi gillar inte heller bastarder" (vilket jag är, rent tekniskt). Farsan blev behandlad som skit av alla skikt av det fina sossesverige. Personer i min mammas släkt förklarade för mig när jag var åtta år att min far var en mördare, men att i Sverige kunde jag vara trygg trots att han bodde med min mor, för "här bryr vi oss om folk" och de skulle minsann se till att inget hände oss (may they forever burn in hell, jag hade seriöst gjort dessa människors liv till ett helvete om de hade levat idag)

 

Min far fick även konstant höra av svenskar runt omkring honom att jag och min syster var så fina barn trots att vi var fostrade av honom.

 

På den tiden var invandringen i Sverige rätt begränsad, men den attityd som fanns då är precis den som spritts till dessa idiotsvenskars barn och som ligger till grund för den rasism som florerar i Sverige idag. Fina öppna sossesverige.

 

Gnäll inte på SD, ND, Moderater eller storföretag. Det var sossarna som släppte in Hitler. Det var sossarna som mätte skallben och avgjorde människors värde. Det var sossarna som byggde segregerade förortssystem. Det var sossar som bestämde att vi alla är lika förutom de som inte följer normen.

 

Men som sagt, mycket av min bitterhet mot sossar och gråsvenskar kommer från min uppväxt. Om det nu var någon som undrade ...

 

Godnatt och Fridens =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt verkar ni borgare ha väldigt svårt att tåla att era minstrar granskas, när dom brutit mot lagen är det en skitsak.

 

Göran Person är ju inte bättre, hans bygge saknade vissa dokument, eller hur? Men just det, de la ner åtalet, va det inte så?

Vet en person som saknade samma dokument och har fått betala 35000 kr i böter. Alla skall vara lika inför lagen.

 

Hörde på rapport igår att de statsråd som har avgått, dvs sossarna ska plocka ut en årslön efter det att de avgått. För Person blir det 120000 i månaden och gör de andra runt 97000 kr i månaden. Var är rättvisan i det? Vilken Svensson får en fallskräm på beloppet 1,44 miljoner kr?

Oj, era kära sossar är ju så perfekta!

 

De flesta människor i min bekantskapskrets är ärliga och raka människor,

Så ingen av er ladda ner musik eller film får nätet, det är bra. Ingen äter en godisbit i affären, det är ännu bättre.

 

Jag tror inte det finns någon som är helt perfekt, det handla bara om att leta tillräckligt länge så hitta man alltid någonting. Det jag inte förstå är varför media gör så superstor affär av det.

 

Jag har suttit barnvakt i mina dagar och inte har jag skattat för det. Det är många ungdomar som tar sig igenom högstadiet och gymnasiet genom att sitta barnvakt.

 

Jag är uppvuxen i en arbetarfamilj där mamma är sosse ut i fingerspettsen. Kom själv på att jag ville rösta blått.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på rapport igår att de statsråd som har avgått, dvs sossarna ska plocka ut en årslön efter det att de avgått. För Person blir det 120000 i månaden och gör de andra runt 97000 kr i månaden. Var är rättvisan i det?

 

Om du vill ha "rättvisa", så kan du ju trösta dig med att den borgerliga regeringen får samma pengar när dom avgår.

Oavsett politisk färg så är det jävligt orättvist mot oss icke-politiker.

Personligen tycker jag att en riksdagspolitiker ska ha max 30 000 kr/mån och vanlig a-kassa efter avgång, då skulle vi troligen få mer ärliga politiker som inte tog jobbet för pengarnas skull.

 

Vad gäller Göran Persson så tar jag inte honom i försvar utan ogillar honom precis lika mycket som högern, jag håller honom personligt ansvarig för att vänsterblocket förlorade valet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant historia, Anjuna.

 

Men med tanke på din bakgrund och erfarenhet tycker jag det är konstigt att du inte vandrade mer ut på vänsterkanten istället.

 

Man får intrycket av att du håller på borgarna bara för att du har dåliga erfarenheter av enskilda sossar och svenskar.

 

Borgarna är ju väldigt positiva till USA, särskilt M och FP som gärna skulle se Sverige gå med i NATO.

Högern applåderade ju USA:s inblandning i vietnamkriget.

 

Alla präglas ju av sin uppväxt, så även jag.

Jag vill ha tillbaka den välfärd och framtidstro som var så självklar på 70-talet när jag växte upp, därför håller jag mig till vänster.

Två ggr har denna välfärd försvagats, 1976 och 1991 och nu 2006 är den på väg att ytterligare försämras.

När jag växte upp var Sverige världens bästa land, nu ligger vi på tionde plats eller nåt.

Det var bättre förr.

[inlägget ändrat 2006-10-18 15:05:49 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS64738? skrev:

Personligen tycker jag att en riksdagspolitiker ska ha max 30 000 kr/mån och vanlig a-kassa efter avgång, då skulle vi troligen få mer ärliga politiker som inte tog jobbet för pengarnas skull.

 

Oj, 30 000 kr/mån. Det var inte mycket pengar för de positionerna.

Personligen tror jag inte att man skulle få speciellt bra valuta för pengarna om man satte ett så lågt tak i lön.

Kompetenta personer skulle säkerligen söka sig till andra tjänster som var bättre avlönade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompetenta personer skulle säkerligen söka sig till andra tjänster som var bättre avlönade.

 

Är det pengarna som styr så brinner dom inte för sin sak.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompetenta människor som dessutom förväntas arbeta mer än vanlig 40 timmars vecka kräver bättre betalt än 30 000 kr / mån. Det är marknaden som styr på arbetsmarknaden (kors i taket!) .... jmf med ett hockeylag där du får de spelare du betalar för. Samma sak här. Jag vill att Sverige ska ställa ett bra lag på banan ... vare sig det gäller regeringsbildning eller VM-hockey.

 

[inlägget ändrat 2006-10-18 14:09:20 av Dev]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har vi ju ett gäng överbetalda miljonärer i regeringen, och ett bra lag kan jag knappast kalla dom trots att dom har 100 000 kr/mån.

Hockey och annan sport är jag totalt ointresserad av, så dår kan jag inte uttala mig.

 

För att gå vidare med ditt resonemang, så kan du ju då knappast heller vänta dig att någon ska arbeta för skitlöner som 50 kr/tim.

Men det är en sån låglönemarknad borgarna vill ha.

Vore det då inte rättvisare om dom som tjänar mest sänker sina löner så fler kan få arbete till skäliga löner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte medveten om att borgarna vill ha skitlöner som 50kr/h Sen kan man ju fråga sig vad som är värst - arbeta för 50kr/h eller inte ha ett arbete alls och tjäna 0 kr/h.

 

Att sänka politikers löner för att kunna sätta fler i arbeten eller höja lönen för exempelvis sjuksköterskor fungerar inte - iallafall inte om vi vill ha kompetenta personer som styr landet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

arbeta för 50kr/h eller inte ha ett arbete alls och tjäna 0 kr/h.

 

Det beror iofs på vad man gör och hur många timmar om dagen man arbetar.

Jag skulle kunna tänka mig att dela ut morgontidningar för den lönen, och det är väl också ungefär vad man får betalt.

Inte ens jag har haft så dålig lön och då har jag inte direkt haft några statusjobb.

Men skulle jag ha så dålig lön, skulle jag se till att organisera mig fackligt och försöka förhandla fram en bättre lön. Går inte det får man ta till strejk i värsta fall.

Möjligheterna att organisera sig fackligt för att kunna hävda sin rätt på arbetsplatsen försöker ju borgarna också försvåra genom höjda avgifter och ta bort rätten att dra av fackavgiften i deklarationen.

 

Så låga löner uppmuntrar ju också till fusk som svartjobb t.ex.

Hellre 50 kr i handen direkt utan skatt gissar jag att dom flesta resonerar.

I ett högerstyrt samhälle får man ju heller inte särskilt mycket för skattepengarna då dom monterar ned välfärden och säljer ut statliga verk.

[inlägget ändrat 2006-10-18 15:19:57 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätten och möjligheten att organisera sig fackligt är kvar och fungerar på samma sätt som tidigare. Varför ska man kunna dra av fackavgiften? Den ska man väl som anställd betala själv om man nu väljer att vara med i facket?

 

Man får mindre för skattepengarna? Ja, möjligen. Men man får ju betala mindre skattepengar också. Mindre allmänt slöseri med pengar och större självständighet blir resultatet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man kunna dra av fackavgiften? Den ska man väl som anställd betala själv om man nu väljer att vara med i facket?

Dessutom är det inte många år som fackavgiften har varit avdragsgill, så inte ens socialdemokraterna kan ju tycka att det är särskilt viktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SYS64738? skrev:

Är det pengarna som styr så brinner dom inte för sin sak.

Styr och styr. Personligen anser jag att min lön är en viktig morot för mitt arbete. Den är inte allena rådande, men har ganska stor inverkan.

Jag tror att många delar den uppfattningen med mig.

Dessutom så kostar kompetens/kunskap ofta pengar (i form av studier).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkig historia Anjuna men inget jag känner igen från gästvänliga Sverige, betvivlar givetvis inte dina upplevelser

Jag känner mig träffad och ila berörd angående ditt påhopp ( ja det är det ) på sossarnas barn som anammar främlingsfientlighet som ett arv från föräldrar/far/morföräldarar , jag har utrustats med en egen hjärna och uppfostrats att tänka självständigt, för mig som har åtskilliga vänner som är invandrare har jag givetvis inga som helst problem med dessa så länge man har en vilja att anpassa sig till vårt samhälle.

Jag hade hoppats på att du valt partitillhörighet för att du allierade dig med deras politik och inte pga hat mot motståndaren.

Ovan rader med all respekt, du är en skön kille.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mindre allmänt slöseri med pengar och större självständighet blir resultatet.

 

Där har vi själva huvudkärnan till att jag aldrig skulle rösta på ett högerparti.

Sociala skyddsnät kallar borgarna för slöseri med pengar.

Och det där med sjävständighet och klara sig själv låter ju väldigt bra.

Men det är ett system för vinnare, det finns svaga individer i samhället som inte klarar sig i ett sånt system.

Det är bara att titta på hur det ser ut i amerikanska storstäder med uteliggare på gatorna.

 

Den starke överlever i ett sånt samhälle och växer sig starkare medan dom svaga går under.

Ett sånt system finner man i djurens värld, men människan är väl intelligentare än så hoppas jag.

 

Staten har ett ansvar för sina medborgare och att se till att alla känner sig trygga och mår bra. Jag anser att en konservativ och nyliberal politik inte tar det ansvaret.

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-18 16:42:09 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade hoppats på att du valt partitillhörighet för att du allierade dig med deras politik och inte pga hat mot motståndaren

Det har jag, jag syftade mer på att jag ibland tenderar i heta debatter angripa sossarna på ett ganska ogenomtänkt sätt. Det var väl bara den irrationella läggningen hos mig jag försökte förklara. Självklart står jag idag bakom alliansen av mer rationella orsaker.

Det var vidare inte meningen att generalisera om "sossarnas barn" som du tog illa vid dig av, det var väl en av dessa irationella påhopp som jag i samma veva försökte ge en förklaring till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla verksamheter kan hitta sätt att arbeta mer effektivt. Mer resurser innebär inte alltid högre effektivitet. Detta bör väl även gälla offentliga verksamheter. Det finns alltså pengar att spara här precis som det finns i många företag där många lyckas dra ner på kostnaderna och bibehålla produktiviteten.

 

Jag ser många uteliggare här i Göteborg. De dök inte upp den 17:e september utan har funnits här i "alla tider". Förhoppningsvis kan vi utnyttja våra skattepengar på ett mer effektivt sätt, ta tag i bidragsfusk m.m., så vi kan hjälpa dessa individer. Är man hemlös så är det ingen tvekan att man behöver hjälp från samhället. Tyvärr stjäl ju del av våra s.k. sjukpensionärer pengar från denna grupp.

 

För att ett samhälle ska må bra så krävs det att enskilda individer är inovativa och motiveras till arbete.

 

Två viktiga punkter som inte (s) förstår:

(1) Välfärd är inte något som skapas av "staten" - välfärd är något som skapas av enskilda individer som startar företag och ger oss övriga arbeten att gå till.

(2) Det första steget är att se till att det skapas resurser som kan användas till det gemensamma. DÄREFTER kan man börja tala om hur man ska fördela dessa resurser.Person A och person B vill köpa varsin ny dator. Person A ägnar all tid till att fundera över VILKEN dator han ska köpa. Person B ägnar all tid åt attjäna ihop pengar till en dator. Vem tror ni sitter med en sprillans ny dator först?

 

Jobbar jag många och långa timmar med kvalificerade arbetsuppgifter så vill jag ha betalt för det. Är det lika "lönande" att sitta hemma och titta på Oprah så skulle jag nog välja det istället många gången. Jag är inte särskilt glad att gå iväg till jobbet på måndag morgon. Jag behöver en morot för att ta mig dit och göra mitt yttersta för att få dessa sketna projekt att gå i land.

 

Nu är klockan 17.00 ... inte tusan kan jag gå hem. Varför sitter jag kvar?

 

[inlägget ändrat 2006-10-18 16:54:18 av Dev]

[inlägget ändrat 2006-10-18 16:56:10 av Dev]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två viktiga punkter som inte (s) förstår:

(1) Välfärd är inte något som skapas av "staten" - välfärd är något som skapas av enskilda individer som startar företag och ger oss övriga arbeten att gå till.

Dom som pga sjukdom eller arbetslöshet kanske i hög ålder som är i stort omöjliga på arbetsmarknaden men som jobbat och betalt skatt i 30 år skall vi skita i dom menar du ? Typiskt borgardrövel, bara jag får så skiter jag i andra. Var glad så länge du är produktiv och var säker på att tiden kommer när du närmar dig 60 och kroppen börjar ta ut sin rätt och du presterar mindre och mindre, vem vill du ha vid rodret då ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi går alla igenom tider i livet då vi har det svårt. Det kan röra sig om sjukdom, arbetslöshet m.m. Självklart vill vi alla gemensamt ta hand om individen när denne går igenom en svår period. MEN för att göra detta så måste vi föra en politik som leder till ett aktivt företagarklimat (så att dem som kan arbeta också får möjlighet till det). Om man fortsätter att bygga ett samhälle på bidrag (s) så kommer det inom kort inte längre att finnas några bidrag att betala ut. Tyvärr verkar inte alla förstå att "bidrag från staten" inte kommer som en skänk från ovan .. det är pengar som finns där av en enda anledning - att människor har arbeten att gå till och har möjligheten att betala skatt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart vill vi alla gemensamt ta hand om individen när denne går igenom en svår period. MEN för att göra detta så måste vi föra en politik som leder till ett aktivt företagarklimat

Vem vill inte att det skall vara ett attraktivt företagsklimat?din första mening i citatet är jag inte övertygad om att alliansen är enig med dig om,

har du läst förslaget till sänkt a-kassa och sänkta pensioner ?

det får mig osökt att inse att om du inte längre kan leverera är du i stort rökt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så många i arbetsför ålder som inte är i arbete så har vi inte längre möjlighet att upprätthålla de ersättningsnivåer på bidragssystemen som finns idag. Svårare än så är det inte. Lyckas politiken få fler i arbete så kan vi återställa dessa nivåer. Precis som jag sagt så många gånger. Först skaffar vi medlen - sedan använder vi dem. Inte tvärtom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Akassan sänks först efter 200 dagar. Taket är 680 kr/dag som idag, de första 200 dagarna. Där efter sänks det till 65 % av lönen!

 

Jag har gått hemma i 65 dagar och jag klättra bokstavligen på väggarna, vem skulle stå ut att gå hemma 200 arbetsdagar??

 

Söker man jobb aktivt så kommer det att dyka ner ett jobb. Söker i snitt 2 jobb i veckan, har varit på interjuver. Varit bland de två sista men har inte blivit vald då jag saknar arbetserfarenhet inom magisterutbildningen jag har.

 

Detta vill ju alliansen göra något åt. De tänker också införa lärlingssystemet igen vilket är kanon, för i dag går folk i pension samma dag som de tar in den "nye", hur skall den "nye" vet vilka knappar man skall trycka på för att det skall bli rätt? Samt har alliansen förstått att ALLA kan och vill inte läsa på högskolan/universitet.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så många i arbetsför ålder som inte är i arbete så har vi inte längre möjlighet att upprätthålla de ersättningsnivåer på bidragssystemen som finns idag.

Utan att gå in på detaljer i ditt påstående ovan som jag delvis kan anse är rätt måste jag återigen tycka att farsan som jobbat varje dag i närmare 60 år är värd en tryggad ålderdom och inte som nu verkar bli fallet att hans redan usla pension skall sänkas från 10´ till 9´före skatt.

Men han har ju inte varit borgeligt statsråd i 10 dagar och kan kvittera ut 97000/månad under ett år.

Om vi inte har råd att ta hand om våra gamla på ålderns höst vet jag inte vad detta samhälle skall kallas , en sak är säker vi kommer eller har alla snart någon som hamnar där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan tycka vad man vill om samhället men har man inte råd att ta hand om gamla och sjuka så har man ju inte. Så har det varit i alla tider - ända tillbaka i grottstadiet. Får man inte tag i något att äta så lider familjen/gruppen/samhället. Skulle vi stå utanför grottan utan ett jota att käka så skulle nog inte fördelningsprinciper stå högt upp på dagordningen. Istället skulle vi försöka klura ut hur vi hittar mer mat.

 

Då har vi två val:

(1) Vi låter våra gamla och sjuka som ligger utslagna hemma i grottan något mindre att äta - för då kan vi använda maten(!) till att bygga fräna nya vapen att jaga med och på det sättet få mer att fördela när vi kommer hem från jakten. Resultat: Alla får lida, vissa får kanske lida mer - men i slutändan så får vi det bättre och överlever.

 

(2) Vi ser till att alla får ordentligt med mat och sitter kvar i grottan till maten tar slut. Resultat: Alla går under.

 

[inlägget ändrat 2006-10-18 18:30:58 av Dev]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...