Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator hänger sig HJÄLP!!!!


Fegiz

Rekommendera Poster

Har nu testat med en 19" CRT kopplad till min Notepad och dess 7600GS. Upplever inte några som helst problem med vare sig upplösningar eller uppdateringsfrekvenser. Dina problem kan man således knappast belasta själva 7600GS för. Det skulle väl vara i så fall om ditt exemplar faktiskt har ett felande minne, eller något annat. Men jag skulle ändå fortsätta böka ett tag till med mjukvaran (har moderkortet senaste bios, senaste Hyperion o s v).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har nu testat med en 19" CRT kopplad till min Notepad och dess 7600GS.

Ser inte riktigt sambandet med ett MSI 7600GS kort med AGP anslutning på ett moderkort med AGP slot.

 

Det jag tycker avgör saken är att det inte är några problem med andra AGP grafikkort i datorn.

Både tre Radeon kort och det relativt nya MSI Geforce 6800GT AGP som jag slängde i

för att kolla om det var problem med kort från nVidia.

Ett kort som fungerar utan problem i en annan dator.

 

Och MSI Geforce 6800GT kortet fungerade utan problem också i den gamla datorn.

Den jag tänkt uppgradera med ett snabbare grafikkort.

 

Trots att 6800GT belastade nätaggregatet med 10-20W mer än MSI 7600GS AGP.

Enligt Wattmetern som är inkopplad före nätaggregatet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Wattmetern som är inkopplad före nätaggregatet.

Hoppas att den inte var från http://www.clasohlson.se/ för då säger det inte så mycket. Du måste mäta direkt på 12V "railen" från PSU.

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har så klart rätt nisse, kollade i BIOS.

 

Enligt den (tomgång) låg 12V på 11,997V med 6800GT kortet.

5V på vad jag minns 5,02 och 3,3 V på 3,27

(varför 3 decimaler på 12V) men inget som var oroande.

jag öppnade för några år sedan nätaggregatet och vred på potarna, en för 12V och en gemensam för 5V,3,3V(!) samtidigt som jag kollade i BIOS så det är inget onormalt i att värdena ligger så nära normalspänningarna)

Jag har ingen digital voltmeter som är så säker att jag skulle säga mot BIOS.

 

Men det mest väsentliga var att med 6800GT kortet fungerade allt utan anmärkning.

 

Ska testa Energi/Wattmätaren från Claes mot nått annat mätinstrument.

 

Tackar både RN och NWM för förslagen.

 

[inlägget ändrat 2006-10-18 23:10:15 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar både RN och nisse för förslagen.

Ingen orsak alls! :-) Tänkte oxå yppa några fler tankar kring det här:

Ser inte riktigt sambandet med ett MSI 7600GS kort med AGP anslutning på ett moderkort med AGP slot.

I mitt förra inlägge hade jag mest tänkt på det du sa tidigare:

Anser inte 7600GS är lämpligt köras med CRT.

Min Notebook har förvisso pci-e, men gränssnittet i vilket man monterar kortet har ändå underordnad betydelse i sammanhanget. Det viktigaste är grafikkortet som sådant, både prestanda- och funktionsmässigt. Och där har 7600GS, för båda gränssnitten, samma GPU G73, lika många pixelpiplines, lika höga GPU-klockor etc. De är kort sagt identiska (så länge någon tillverkare inte fabriksklockat hit eller dit) vilket är ovanligt eftersom agp-varianter som brukligt har varit alltid är klockade i långsammare frekvenser. I själva verket är storebror 7600GT också exakt samma kort, bara klockat bra mkt högre.

 

Jag menade att det alltså måste vara någonting annat än själva 7600GS som kort som felar för dig. Att min Notebook råkar ha pci-e och ditt moderkort agp spelar som sagt ingen roll, annat än att infon mellan minne och grafikkort i denna kan gå i den teoretiska hastigheten 4GB/sek i stället för 2GB/sek (även om detta har mkt liten praktisk betydelse).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...