Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator hänger sig HJÄLP!!!!


Fegiz

Rekommendera Poster

Hej är det någon som kan hjälpa mig med en väldigt frustrerande sak!

 

Det är så att när jag sitter och spelar ett spel eller sitter och surfar så kan datan frysa helt utan förvarning sedan startar den om efter ett bra tag. Jag har ett geforce MSI NX7600GS grafikkort detta började efter att jag satt i detta kort innan hade jag ett sämmre kort ett ATI 9200 kort och då funkade det perfekt.

 

Det är ju så att detta geforcekort måste man koppla in på nätagget medans ati kortet måste man inte göra det på kan det vara att jag har ett för klent nätaggregat eller?

 

Jag har även 3 hårddiskar i datan + en stor 120 mm fläkt som kyler dom

jag har 3 120 mm fläktar till i datan jag tror att nätagregatet är på 430 watt borde inte det räcka?

 

Eller kan det vara att jag har fel drivrutiner till kortet? jag har inte senaste drivisarna av nvidia för då hackade det i spelen när jag spela utan jag tog dom som va innan nyaste NVIDIA_91.45Win2K_XP:thumbsdown::thumbsup:?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju så att detta geforcekort måste man koppla in på nätagget medans ati kortet måste man inte göra det på kan det vara att jag har ett för klent nätaggregat eller?

Kan mycket väl vara så att ditt nätaggregat (PSU) är i klenaste laget. Prova (som ett första steg) med att koppla bort de hårddiskar som inte behövs för att kunna köra spelet prova även med att köra med öppen låda och koppla bort de fläktar som inte är absolut nödvändiga.

 

Jag menar inte att detta skulle vara lösningen på ditt problem utan enbart ett sätt att minska belastningen på 12V railen på ditt PSU. Blir det bättre så kan du misstänka att det är PSU som inte riktigt räcker till.

 

Eller kan det vara att jag har fel drivrutiner till kortet? jag har inte senaste drivisarna av nvidia för då hackade det i spelen när jag spela utan jag tog dom som va innan nyaste NVIDIA_91.45Win2K_XP

Jag skulle nog testa med de nyaste drivisarna även om det hackar. Självklart så kan du inte spela när det hackar men det kanske kan ge en indikation på om det är ett drivrutinsproblem. Om datorn inte startar om med de nyaste drivisarna så kan man ju misstänka att det är där felet ligger.

 

Men frågan om drivrutiner kanske det är bäst att "RN" eller "Stålis" svarar på då är experterna på området här på eforum.

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag ska testa det där med att koppla ur vissa fläktar och 1 hårddisk för 1 hårddisk ligger spelet på och den andra ligger windows på så det kan bli lite svärt att testa om jag tar fel disk :P Är det bara att dra ur strömen ur hårddisken då eller måste man ta ur kablarna oxå?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara att dra ur strömen ur hårddisken då eller måste man ta ur kablarna oxå?

Dra ur båda.

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem med instabilt MSI 7600GS!;-(

Uppgraderade i lördags en dator från 2002 med ATI Radeon 7500 GIGABYTE 6VXDC7 moderkort och 2xP3 1GHz (har tidigare körts med Radeon 8500 och FireGL 8800 men de är flyttade till andra burkar) till MSI 7600GS.

Elförbrukningen mätt för hela datorn ligger mellan 100W och 165Watt vilket jag tycker ska räcka till utan problem med tanke på att det är ett "400W" nätaggregat. (Med Radeon 7500 var den 80W och 124W.)

 

Detta är det 3:e mest instabila grafikkort jag nånsin installerat.

Har kört Matrox, Radeon och 6800GT. 3:e? Skickat tillbaka 2st Radeon 64MB DDR VIVO 2002. De funkade inte OK på flera datorer de testades i.

 

Överväger returnera MSI 7600GS.

Anser inte 7600GS är lämpligt köras med CRT.

Det jag kommit fram till är att det måste köras med 72Hz vertikal frekvens om det ska gå att byta upplösning från 640x480 till 1600x1200 och därimellan utan krasch.

Inte Windows inställningar för timmings utan GTF(?) överst under Windows funkar med min 2 år gamla Samsung 21" CRT.

Bra bildkvalité endast i 1280x1024 och 1600x1200.

I lägre upplösningar 640x480 till 1024x768 syns trianglar ca 3x5mm som blixtrar runt när jag flyttar musen.

I tex både 85Hz och 60Hz misslyckas kortet att köra skärmen stabilt i 640x480. Det blir bara en flimmrig bild som hoppar ca 3cm i sidled.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en sak jag kom att tänka på; du har väl senaste biosversionen till ditt moderkort?

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag faktiskt inte om jag har vet inte ens vad jag har för moderkort tjejen har lyckats slänga kartongen! Kan man få reda på vad man har för moderkort på nått annat vis?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta fick jag upp

 

Model nForce

 

Chipset nVidia nForce3 250 Rev A1

 

Southbridge nVidia nForce3 MCP

 

Sensor Winbond W83627THF

 

BIOS

 

Brand Phoenix Technologies, LTD

 

Version 6.00 PG

 

Date 09/02/2005

 

Graphic Interface

 

Version AGP version 3.0

 

Transfer Rate 8x Max. Supported 8x

 

Side Band enabled

 

Vad ska jag ha för uppdatering då då :(:) fattar noll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM,

tack för det . Har tidigare kollat om nytt BIOS till mitt 6VXDC7 hos GIGABYTE men inte hittat nått. Men det gjorde jag nu.

Nu är det bara att inte göra några misstag......

Nop, hade sista BIOS,

bara tittat efter version/datum på fel ställe den här gången.

Nu ska jag avinstallera drivarna, byta 7600GS till MSI Geforce 6800GT som jag lånar ur en annan burk,

installera drivarna....för att se om det går bättre.

[inlägget ändrat 2006-10-16 20:29:49 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna och tack för poängen:thumbsup: Återkom gärna och berätta hur det går.

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga som helst problem med nVidia MSI 6800GT och drivers 78.01 på mitt GIGABYTE 6VXDC7 moderkort.

Jag tog dom drivers som jag laddade hem samtidigt med att vi körde in 6800GT kortet i den andra datorn hösten 2005.

Det var då de senaste drivers som fanns.

 

Ingen instabiltet alls testat

640x480 60; 75;85Hz

800x600 60; 72;75; 85Hz

1024x768 60; 75 85Hz

1280x960 60; 75; 85Hz

1280x1024 60; 75;85Hz

1600x1024 72Hz

samt provkört med Diablo II, klockrent direkt.

 

Windows sköter timing inställningar , var tvungen GTF med 7600GS.

Och 60Hz tex med 640x480 var inte stabilt med 7600GS.

 

Effekten för hela datorlådan just nu 148W max 169W, max är direkt vid uppstart. Har en billig watt, kWh mätere från Claes Ohlsson PM300 Energy meter som lagrar MAX värdet.

(Obs skärmen ingår ej, enbart effekt till Antec 400W nätaggregatet som ingick i High Tower lådan 2002 när jag byggde datorn)

 

Har sett en del klagomål på 7600GS på webben med linux och Windows(!)

"I did some testing with both Linux and Windows drivers, and came to the conclusion that it works as long as I don't load any AGP drivers, both in Windows and Linux."

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=76535

 

Hur, var sätter jag NvAGP to 0?

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-16 22:14:47 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta fick jag upp

 

Model nForce

 

Chipset nVidia nForce3 250 Rev A1

 

Southbridge nVidia nForce3 MCP

 

Sensor Winbond W83627THF

 

BIOS

 

Brand Phoenix Technologies, LTD

 

Version 6.00 PG

 

Date 09/02/2005

 

Graphic Interface

 

Version AGP version 3.0

 

Transfer Rate 8x Max. Supported 8x

 

Side Band enabled

 

Vad ska jag ha för uppdatering då då :(:) fattar noll.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne: Vad har du testat med för drivarversioner för 7600GS-kortet? För AGP-varianten behövs som lägst 91.33:

http://www.nzone.com/object/nzone_downloads_winxp_2k_32bit_91.33.html

"Updated July 20, 2006: Updated driver to support GeForce 7600 GS AGP."

Eventuell instabilitet kan ju ha en så enkel förklaring som att Nvidia behöver jobba mer på drivaren(?) Då 6800GT var alldeles nytt, 2004, upplevde jag många frysningar och ljudloopningar innan de fick till divaren ordentligt för det kortet – alltså likartat beteende som kan uppstå exempelvis om GPU:n är för högt överklockad.

 

Även om 92.91 i stället är att föredra åtminstone om man kollar mkt film på datorn:

http://www.nzone.com/object/nzone_downloads_purevideo_32bit_92.91.html

 

NWM:

OT – nu har det ju gått ett tag och tänkte bara säga att jag hoppas det gick bra med rökningen! :thumbsup:

[inlägget ändrat 2006-10-16 22:45:41 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger inte vad du har för moderkort vad jag kan se testa med Everest

http://www.majorgeeks.com/download.php?det=4181

för att se om Everest ger svar på vilket moderkort du har.

 

Själv ska jag maila Dustin om retur av mitt MSI 7600GS,

hur det retur går till osv.

 

Nackdelen utom priset med 6800GT som funkade bra i min gamla burk är att det är betydligt längre än tex 7600GS och mina tidigare Radeonkort så det får inte finnas några höga grejer i linje med AGP sloten.

Vilket jag har. Fick inte in det sista mm. Men det gick ju bra att köra 6800GT ändå.

Nu är det tillbaka i burken jag lånade det från.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah ok så ni tror att det är drivrutinerna som spökar då alltså?

Så då skall jag installera 92.91 istället för 91.45 som jag har? Jag testade att lira idag och det har inte hängt sig på hela dagen idag med 91.45 konstigt för igår hängde den sig 2 gånger har datorer eget liv eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till 7600GS började jag med 91.47 som var den senaste när jag drog ner den från nVidia häromdagen.

 

Eftersom den funkade så dåligt avinstallerade jag den och slängde i MSIs CD

som innehöll ett antal drivare

de senaste var

v9131

v9131A

v9131S

När jag körde MSI installationsprogram valde den 9131 (utan någon fråga till mig) enligt nVidias programm som man kan kolla i och ställa in i efter installationen.

Jag tror inte det stod 9131A eller 9131S utan enbart 9131.

Upplevde ingen direkt skillnad med 9131 jämfört med 9147, kanske att jag till slut fick till det genom att välja GTF och 72Hz rakt igenom alla upplösningar.

Men de enda upplösningar som funkade utan oroliga trianglar ca 3x5mm som for runt på monitorn när jag rörde musen eller drog en scrolllist var 1280x1024 och 1600x1200

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de enda upplösningar som funkade utan oroliga trianglar ca 3x5mm som for runt på monitorn när jag rörde musen eller drog en scrolllist var 1280x1024 och 1600x1200

Låter underligt... möjligen har kortet minnesfel (vilket jag iofs är lite tveksam till)? Tycker det också kan tyda på problem med agp-drivaren.

 

Även om Via 4in1 4.43 är den rekommenderade för äldre chipset (som på 6VXDC7), är det nog ändå värt att pröva den senaste Hyperion (med tanke på eventuella kompatibilitetsproblem i 4.43, särskilt som denna version är från hösten 2001 medan själva 7600GS är flera år nyare):

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=1&CatID=1070

 

Föreslår också att testa Forceware 95.97. Även om den främst riktar sig till Quadro finns det ändå stöd för 7600GS – är ju hur som helst samma drivarpaket till alla kort, det viktiga i det här fallet är att nv4_disp.inf innehåller raden "NVIDIA_G73.DEV_0392.1 = "NVIDIA GeForce 7600 GS"". Och skulle raden för ens eget kort saknas är det bara att lägga in den manuellt ifall man skulle vilja pröva en viss drivare.

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1498

 

T ex är senaste drivaren Fujitsu tillhandahåller för det 7600GS som sitter i min Notebook inte nyare än 84.71. Installerade dock 91.48 med hjälp av en manipulerad nv4_disp.inf för någon vecka sen. Funkar perfekt.

 

Fegiz: kan tipsa om denna troubleshooting som kanske också kan ge dig något...

http://www.tweakguides.com/NVFORCE_14.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej NMW nu vet jag vad jag har för moderkort jag har tydligen ett

 

Epox EP-8KDA3+/8KDA3J

 

Vet du vilka drivisar jag ska ha då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju alltid börja att titta hos Epox:) Här tror jag att du hittar det du söker http://snipurl.com/z7i1 (länken leder till Epox men är förkortad).

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-17 10:31:49 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN

"Låter underligt... möjligen har kortet minnesfel (vilket jag iofs är lite tveksam till)? Tycker det också kan tyda på problem med agp-drivaren.

 

Även om Via 4in1 4.43 är den rekommenderade för äldre chipset (som på 6VXDC7), är det nog ändå värt att pröva den senaste Hyperion (med tanke på eventuella kompatibilitetsproblem i 4.43, särskilt som denna version är från hösten 2001 medan själva 7600GS är flera år nyare):"

 

Kör med Via4in1 4.43 eftersom de rekommenderade detta till VIa Apollo Pro chipsetet som sitter i 6VXDC7.

Jag kan mycket väl tänka mig att problemet ligger i AGP drivarna, speciellt som detta i ett av mina tidigare inlägg i den här tråden.

 

"I did some testing with both Linux and Windows drivers, and came to the conclusion that it works as long as I don't load any AGP drivers, both in Windows and Linux."

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=76535

 

Hur, var sätter jag NvAGP to 0?

 

Det som lite talar mot detta är att 6800GT kortet fungerade direkt utan problem. Själv tror jag med det våldsamma intresset för plattskärmar att "billighetskortet 7600GS" är framtagit med tanke på 1280x1024 och 1600x1200 plattskärm i tex 72Hz.

Det som var verkligt anmärkningsvärt var att i den dialog i NVs användargränsnitt där man kan ställa in både upplösning och uppdateringsfrekvens så ändras uppdateringen automatiskt till 60Hz varje gång man ändrar upplösning.

Och 7600GS kunde inte driva min Samsung CRT i tex 640x480 i 60Hz!

Funkade däremot i 72Hz.

 

Jag blev hjärtligt less på 7600GS. Skulle satsat på 6800GT...direkt

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...