Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

D-Link DI-624+ startar om hela tiden


sini

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

 

För ett tag sedan skrev jag lite frågor ang min DI-624+ som krånglade lite. Efter lite om o om igen, blev routern "hemskickad" och jag fick en ny. Men den nya beter sig på exakt samma sätt. Min slutsats är att det omöjligt kan vara någon av mina datorer, eftersom de båda fungera utmärkt.

 

Vad som sker är att routern startas om utan att någon mänsklig faktor behöver göra nåt. Så eftersom jag dragit slutsatsen att DI-routrarna är = skit, har jag beslutat att köpa en annan och sälja den här skiten jag har hemma (om det visar sig vara nån som vill köpa den).

 

Frågan jag har är: finns det rekommendationer på vad man kan köpa sig? Prislapp bör inte överstiga ca 1000 SEK.

Självklart har jag hittat några intressanta erbjudande på en hel del ställen, men frågan är vad som är bra o vad som inte är bra återstår att se....ifall jag får några tips från eventuella experter där ute.

 

Tack på förhand

//sini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

hur vet du att den startas om?

 

jag har aldrig haft problem med DI routrarna, jag rekommenderar dem starkt till mina kunder..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns ju LOG inne i själva routern! Om man kollar där så kan man se när routern startats igång.

 

I flera fall, där jag vet att jag varit borta och kommer hem och tittar in i loggen, ser man att allt som loggats raderats och det står System Started och så klockslag samt datum. För mig betyder det att systemets startats...och om ingen är hemma för att göra en reset finns det inga andra förklaringar än att det startas om själv.

Dessutom kraschar den efter ett tag om jag ansluter via WLAN. När den kraschar finns inget mönster egentligen, den kan funka allt från några minuter till några timmar eller (om man verkligen har tur) även ett par dagar innan kraschen kommer.

 

Säg även att den är stabil ett tag via WLAN...och man kommer med ytterliggare en WLAN dator...oj oj oj, då händer det grejer. Då funkar inget...inte ens via vanlig LAN anslutning.

 

Som sagt, enheten är helt ny, 2 veckor sedan jag fick den...och det kan inte vara så att det är fel på hårdvaran 2 gånger i rad. För att strö lite salt på såren, så finns det gott om forum på nätet där folk klagar över hur DI-624/DI-624+ beter sig.

 

Annars så har jag förut, då jag bodde kvar hemma i Sverige, använt mig utav DI-604 (LAN router) och aldrig haft problem. Kanske är det endast 624-modellerna som har lite skum mjukvara...vad vet jag egentligen. Jag vet bara att jag är djupt besviken och funderar på att slå till för en Netgear WGT624 eller WGT624SC.

 

Ja, det var väl roligt att skriva av sig sin frustration lite...men som sagt, det är mina åsikter. Är bara glad om det finns fler som känner igen sig där...

 

//sini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma problem. Jag avverkade 3 eller 4 routrar (DI-624 och DI-624+) som D-Link skickade i utbyte. Så småningom tröttnade jag och lämnade tillbaka den till SIBA där jag hade köpt den första. Jag köpte en Netgear WGT624 i stället och den har funkat perfekt i över ett år nu.

Jag har för mig att D-Link så småningom kom på orsaken till problemet och att det visade sig vara en nätdel som var för svag. Jag har också för mig att D-Link bytte ut dessa svaga nätdelar om man kontaktade deras support. Jag är dock förvånad om det är det som är problemet hos dig. Numera BORDE routrarna levereras med en tillräcklig nätdel.

Trådlösa telefoner, mikrovågsugnar och andra störkällor kan också orsaka att routern startar om. Du har inget sådant i omgivningarna?

 

Kolla med D-Links support så att du har "rätt" nätdel?

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

okej det är mycket möjligt att det bara är 620 serien som är konstig

 

jag har själv både DI-604 och DI-524

med dem har jag aldrig haft problem!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björketorparn

Jag köper aldrig d-link igen, hade en di604 innan, bara krångel. bytte upp mig till en level1 router.. aldrig krånglat =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan vara möjligt att andra störkällor i närheten får routern att balla ur. Men jag tycker ändå att det inte ska vara några problem. De som tillverkar sådana grejer vet att de fångar upp störningar och dessa bör de till ett viss mån stå emot.

 

För att jämföra med produkter som vi gör på företaget jag jobbar på. Där tillverkas "time critical equipment" som kan kosta många människors liv om de inte fungerar som de ska...om de fångar upp störningar från en mobiltelefon eller dylikt.

 

Hur som helst, D-Link är inte bra. Den slutsaten har jag dragit för länge sedan och jag ångrar att jag tidigare litat på företaget.

 

Tack för era inlägg förresten.

 

 

//sini

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...