Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDMI och DVD-inspelare/digital-tv


PeKa2

Rekommendera Poster

Jag har kört fast när det gäller uppgradering av vårt tv-tittande i kombination med inspelning av TV-program/uppspelning av DVD.

 

Vi har precis beställt Boxer och ett antal digitalboxar. När det gällde inspelningsfunktionen kom vi fram till, rätt eller fel, att satsa på en separat DVD-inspelare i st f digitalbox med inspelningsfunktion. Efter att ha kikat lite på olika alternativ hittade jag en modell som heter Pioneer DVR-545HX som dock visade sig ha en inbyggd mottagare för DVB-T. Det framgår inte av specifikationen, men jag antar att mottagaren i dvd-inspelaren inte klarar av att ta emot HD-sändningar. Då inställer sig följande frågor:

 

- Om man i framtiden vill spela in och sedan titta på program i HD-kvalitet, är det riktigt att man då hellre bör köpa en DVD-inspelare med analog mottagare och i ett senare skede skaffa en digitalbox för HD-TV?

 

- Om man skulle skaffa en DVD-inspelare med digital mottagare, skulle man då koppla TV:n via DVD-inspelaren och alltid se på TV via DVD-inspelaren för att undvika kostnad för dubbla programkort? Är det några nackdelar med detta jämfört med att koppla TV:n mot en separat digitalbox (krångligare hantering, sämre bild mm)?

 

- Man kan väl anta att flertalet TV-apparater om några år har inbyggd mottagare för DVB-T. Är det någon som har någon uppfattning om vad som då är taktiskt riktigt idag när det gäller anskaffning av DVD-inspelare (digital eller analog TV-mottagare) med tanke på behov av antal programkort, teknik som inte går att använda mm?

 

Jag ser med spänning fram emot alla synpunkter och idéer.

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...