Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst nätverk som krånglar


no1daag

Rekommendera Poster

Har problem med ett trådlöst nätverk som krånglar.

 

Har en Linksys WRT54GS router och en Linksys expander.

 

Kör en dator ansluten med kabel till routern och en stationär och en bärbar med trådlöst förbindelse.

 

Problemet är första hand den bärbara som har slutat fungera i et trådlösa nätverket. Den fungerar delvis om den är uppkopplad mot routern men inte via expandern. Den stationära datorn går alltid via expandern och fungerar i stort sett hela tiden. Innan så fungerade den bärbara helt ok men slutade för ett tag sedan.

 

Det som inte fungerar är uppkoppling mot internet. Jag kommer åt routern och expandern utan några problem med den bärbara men kommer inte ut mot internet. Har försökt att avinstallera linksys programmet i den bärbara och installera om det flera gånger men nu sista gången fick jag ett felmeddelande och nu kan jag inte installera om programet eller avinstallera det.

 

Den stationära datorn har inte ett linksys kort utan det var ett kort som satt monterad vid leveransen.

 

Det blev många frågor men är tacksam för idéer på hur jag går vidare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öppna kör på en dator med fungerande internet skriv "cmd" sen Enter efter det skriver du ipconfig /all i dowfönstret som kom upp. sen sätter du dej vid laptopppen öppna tcp/ip egenskaper för nätverkskortet välj istället för automatiskt skriver du in de du vill ha. http://ghozzter.se/dump/tcp.gif kolla bilden hur du ska skriva lägg märke till att jag har 192.168.1.1 som standard-gateway din kan vara 192.168.0.1 så kolla de och ifall din gateway är 192.168.0.1 så ska dina ip-adresser ha en "0" i trejde fältet där jag ahr en "1" ungefär såhär 192.168.1.101 om routern är 192.168.1.1 eller om routern är 192.168.0.1 så blir de 192.168.0.101.

 

 

Testa reset knappen och instalera om routern om detta inte funkar.

[inlägget ändrat 2006-10-15 18:00:57 av Ghozzter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret men det är kontrollerat och har samma inställningar som tidigare när det fungerade.

 

Kan ta inställningarna

 

Bärbara datorn

IP : 192.168.1.98

 

Stationära trådlösa

IP: 192.168.1.93

 

Stationära fast

IP: 192.168.1.95

 

Gateway

Ip: 192.168.1.1

 

DNS server

Telias 192.67.199.30

192.67.199.31

 

Om ni undrar varför jag använder IP adresserna på .93-98 så hade jag en tanke från början om att använda olika IP-spann för olika ändamål ex servrar från 2-19 DHCP 20-89 för mina kompisar som kommer och hälsa på.

 

Har ingen säkerhet i nätverket. Dels så kändes det att räckvidden blev kortare med WEP och WPA. Och skulle någon sate vilja sitta ute på en åker och använda min uppkoppling så kan han väl få det. ( Bor ute på landet)

 

Mer förslag på problemet mottages

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör de någon skillnad om du är nära eller långt ifrån för de va ju laptoppen som krångla mest eller? Vi ahr ju oxå sådant nätverk med linksys eller rättare sagt vi surfar på grannens linksys router tjejen fick problem med sin uppkoppling då märkte vi sedan att våran katt käkak på hennes antenn. men antar inte de är ditt problem men kolla så allt sitter fast ordentligt samt kan du ju testa göra om istalltionen på routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla antennen så katten inte har käkat på den.

 

Problem med avståndet ska det inte vara hoppas jag tack vare expandern ( som jag köpte för att klara räckvidden) och då jag har kontakt med routern och kommer åt att administrera routern med alla datorer.

 

Själva nätverket fungerar så enda problemet är att jag inte kommer åt Internet med den bärbara , kan hända någon gång att jag kommer ut och kan hämta google.se ( inte en chachad sida utan en uppdaterad) som är startsidan men sluta efter någon minut att fungera. Funderar på om det är nätverkskortet som är trasigt men då borde väl jag inte komma åt routerns admin del heller så det är det som förbryllar mig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med ett vanligt nätverk det hjälpte att byta nätverkssladd den gången. men nu har du ju ingen sladd därför är det väldigt märkligt. Antivirusprogram? om du har något testa och inaktivera detta. testa även pinga något från kommandotolken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag tror att jag blir galen snart på sk-ten. Startade upp Skype på min bärbara och kommer ut och kan tjatta med programmet men kommer inte ut med varken explorer, Outlook, uppdatering av programvaror eller något annat. uppkopplingen fungerar med den stationära och med min mobiltelefon Nokia N80 med inbyggt nätverkskort.

 

Trodde att det var fel på kortet en lång tid men nu när Skype fungerar så borde det ju inte vara några fel och jag kan ju koppla upp mig på mitt intranet med den bärbara.

 

Vad in hundan är det som strular?

 

Har laddat ned ny programvara för PC cardet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...