Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tragiskt att Borelius avgår...

Haringen

Recommended Posts

... med "omöjlig familjeliv" som motivering. Det här säger väl en hel del om hennes (och kanske tom Reinfeldts) moraliska ställning.

Jag tycker hon gjorde det enda rätta,med tanke på all turbulens som

varit kring henne och hennes familjs privatekonomi den senaste

veckan.Men man kan ju fråga sig varför Reinfeldt inte kollat upp

Maria Borelius och Cecilia Stegö bättre innan han utnämnde dem till

ministrar.

Laila Freivalds avgick inte heller för att hon hade klantat sig och gjort helt fel. Det var press och annat sk*t där också som förevändning.

Politiska djur uttrycker sig så, bara. De är felfria i sina egna ögon...

Troligtivs gav Reinfeldt henne valet att avgå själv med (inbillad) heder i behåll eller få sparken. Det viktigaste är att hon är borta, hon hörde inte dit från början.

Jag vill inte låta alltför nedlåtande, men läs igenom det första inlägget i tråden en gång till. Min fokus ligger inte på om det var rätt eller fel att hon avgick, utan den anledning som hon uppgav när hon gjorde det.

att hon avgår själv tyder på att Reunfeldt antingen saknar förmågan att hantera situation (typ avskeda henne) eller att han inte tycker att hon gjort något fel...

Edit: Att han är "besviken" betyder inte ett skit. Han kan lika järna vara besviken på det faktum att pressen fick reda på det först, och inte alls tycka att hon handlat fel eller så.

[inlägget ändrat 2006-10-14 20:27:30 av Arash Hellysaz]

Med "omöjligt" familjeliv som motivering

Jag ser inget tragiskt i att hon avgick,med tanke på vad som kommit

fram om hennes aktieaffärer och annat, blev hon till slut en belastning

för Reinfeldt och hans regering.Om hon hade lagt korten på bordet redan

från början hade hon förmodligen kunnat sitta kvar som minister.

[inlägget ändrat 2006-10-14 23:09:28 av Brynäsarn]

Det pin(plåg)sammaaste är väl alla människor som röstade på Moderaterna för att dom var trötta på myglande Sossar och faktiskt trodde att det skulle bli skillnad! Wooops, så det kan gå.

Är det inte en skandal som försvunnit i röran? Det var ju någon av gubbarna som betalt privatsaker med riksdagskortet. Mona sahlin åkte ju ut så det sjöng om det för samma sak. Eller spara pressen det hela till sämre upplagetider?

Hey Sys, du är väl gammal punkare? Vilka var det som sjöng om socialmoderaterna? Eller är det bara något mellansnack som har kletat fast i hjärnan?

Vilka var det som sjöng om socialmoderaterna?

Det enda jag kommer att tänka på så här spontant är låten Sosse av Gudibrallan, fast det är progg och inte punk.

Låten anklagar sossarna för att ha övergivit arbetarklassen och glidit åt höger, och detta redan 1971!

När punken var som störst var det ju borgerlig regering så det låg väl närmast till hands för punkbanden att sjunga om borgarna, KSMB hade väl dom gifitgaste påhoppen på bl.a. Bohman.

Sen finns det ju en del låtar om politiker i allmänhet, texten till Staten & Kapitalet stämmer ju lika väl in på både sossarna och moderaterna.

Men kommer för tillfället inte på någon låt där dom kallas socialmoderaterna, men jag känner igen det, har troligen hört det förut.

Det är ett bra namn som skulle kunna passa in på både sossarna och moderaterna då båda rört sig mot mitten, iaf retoriskt.

Finns det inte en liten risk för moderaterna att dom äldre mer konservativa medlemmarna bryter sig ur och startar ett nytt högerparti?

Kanske med Bildt i spetsen om det skär sig i samarbetet med Reinfeldt vilket jag tror det kommer att göra.

[inlägget ändrat 2006-10-15 02:31:36 av SYS64738?]

När punken var som störst var det ju borgerlig regering så det låg väl närmast till hands för punkbanden att sjunga om borgarna, KSMB hade väl dom gifitgaste påhoppen på bl.a. Bohman.

KSMB's Torbjörns horor är ju en rolig variant, eller kanske Ebbas "pervers politiker". Fast det var nog mer åt den tiden skandaler med Pedofil-bordeller som (eventuellt) besöktes av en massa toppolitiker. Tja, det var nog inte bättre förr...

Staten coh kapitalet är väl en gammal Blå Tåget, så den borde också ha sitt ursprung i början av 70-talet. Tja, den skulle ju lika gärna kunna vara skriven av någon Hip-hoppare idag ...

Finns det inte en liten risk för moderaterna att dom äldre mer konservativa medlemmarna bryter sig ur och startar ett nytt högerparti?

Tror knappast det. Nyliberalerna har ju fått en del maktpositioner. Tror knappast att dom är så dumma att dom drar sig undan köttgrytorna nu när valet är iland. Rätt imponerade att dom lyckades hålla sig tysta under valrörelsen och lät Reinfelt köra sitt omvandlingsnummer ostört.

Staten och kapitalet är väl en gammal Blå Tåget låt

Jo,det stämmer, Ragnar Borgedahls Hum Hum från Humlegården inte

att förglömma,(Han har numera lämnat musiken och driver en videobutik

på söder i Stockholm)Lasse Winnerbäck gjorde en nyinspelning av låten

härom året.Ragnar Borgedahl gjorde låten i början på 70-talet.

Jag ser inget tragiskt i att hon avgick

Alltså. Tragiskt syftade inte på att hon avgick, utan den anledning hon uppgav. Det är vad jag menade med inlägget, men tydligen var jag inte tydlig nog.

Personligen anser jag att det var fel att hon avgick. Hon skulle ha fått kicken, precis som en annan minister som ska agera kulturminster men själv inte betalar tv-licensen. Hur i hela friden kan hon förvänta sig respekt från t ex svts vd?

Och om Borelius nu fått kicken så hade vi också sluppit diskussionen om 1.5 mille i lön, helt i onödan också!

Björketorparn

Får hon sån där, vad är det det kallas, statsmannalön? efter att hon varit minister?

Typ att hon får massa pengar varje månad tills hon är 65 eller så?

Personligen anser jag det var fel att hon avgick

OK,då missförstod jag dej,f.ö avgick även kulturministern igår,då

återstår bara migrationsministern som inte heller betalat sin

Tv-licens på 10 år,han gjorde det av ideologiska skäl,skulle

tro att han får sitta kvar som minister.

[inlägget ändrat 2006-10-17 00:44:30 av Brynäsarn]

Alltså. Tragiskt syftade inte på att hon avgick, utan den anledning hon uppgav. Det är vad jag menade med inlägget, men tydligen var jag inte tydlig nog.

Hm, jag förstod från första början vad innebörden av ditt första inlägg var, men då läste jag ju även ditt inlägg och inte bara rubriken.

Det är ju inget nytt fenomen att många lider av kvällstidningssjukan och bara läser rubriker innan de börjar tycka och skriva ;)

Får hon sån där, vad är det det kallas, statsmannalön? efter att hon varit minister?

Ja, om hon begär den, precis som med Borelius, det är inget som de kommer få automatiskt annars.

Men som jag sade tidigare så vore det ju samma sak som att kasta blod åt hajarna om de begär det, så korkade kan de bara inte vara.

Personligen skulle jag gärna sälla mig till ett våldsgäng som slaktade deras villor om de har magen att begära det.

Björketorparn

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,910722,00.html

Jag ogillar den nya regeringen, jag röstade rött, men blått vann, fast ändå bestämde jag mig för att ge dom en chans, och så gör dom så här?

Det visar ju genast hur dom kommer styra landet, dom kommer ju att förstöra landet totalt innan det hinner bli riktigt styre igen..

Jag ogillar den nya regeringen

Tycker inte man skall döma ut de nya regeringen efter bara ett par

veckor,trots skandalerna.Sossarna hade ju också sin beskärda del

av skandaler,har du glömt det.

Björketorparn

Nej, det har jag absolut inte glömt, men dom åkte ju ut med huvudet före, mona sahlin, laila freivalds tex..

Men första 10 dagarna?

Och så har hon mage att kräva ut avgångsvederlag?

Fast du kanske menade 2000-tals skandalerna?

Det här var rätt kul. Har äntligen hittat Atonbladets arkivfunktion.

Hycklarnas svarta vecka

http://www.aftonbladet.se/vss/arkiv/korttidsarkiv/1,3683,nyheter_0008_26,00.html

"Tiotusentals nätläsare vill att Mona Sahlin avgår "

http://www.aftonbladet.se/vss/arkiv/korttidsarkiv/1,3683,nyheter_0008_24,00.html

(bläddra runt med datumsiffrorna)

Känns lite småbekant. Har jag inte sett liknande rubriker nyligen. Vette tusan vart :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...