Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel - "Vänta sidan laddas" - samt animering


solbulle

Rekommendera Poster

Jag har en fil som i sig kör ett antal makron under några minuters tid.

 

Det är trist att se sidor som fladdrar runt varpå jag "stängt av" det.

 

Men.. problemet blir lätt at användaren kan tro att programmet låst sig, s jag undrar om det är möjligt att under tiden makrot/makrona körs i bakgrunden låta visa en text typ "Sidan laddas" samt en animerad gif. (Eller dylikt)

 

Så långt som jag har kommit har jag inte lyckats att få animeringen att röra på sig, vilket förtar vitsen med det hela. :(

 

 

//solbulle

www.solbulle.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget direkt exempel men med lite Google finnes det lätt. Kannske redan hos XLDennis?

 

Nå, vad tänker jag på.

 

Jo. Makron snabbas upp enkelt på två sätt:

Application.ScreenUpdating = False

samt

Application.Calculation =xlCalculationManual

Glöm inte återställa dem.

 

Samt själva koden kan ofta snabbas upp en del. Undvik satser med Activate och Select, adressera direkt. Ska du skriva data till en serie celler är det smidigt att först spara värden i en array och sedan tilldela hela arrayen till berörda celler med ett anrop. Mycket snabbare än en for-slinga. Mycket.

 

Men men, det var inte det jag tänkt skriva. En progress bar låter det som du behöver.

 

Google löser det åt mig :)

http://www.google.se/search?hl=sv&q=excel+vba+progress+bar

 

Edit:

Har du några händelsefunktioner i arbetsboken så är det värt att stänga av även dessa när makron ska köras, dvs

Application.EnableEvents = ...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-14 14:13:15 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:

 

Kanon. Jo din Googlelänk löste verkligen problemet.

 

Jag anväder mig idag av Application.ScreenUpdating = False osv, men eftersom det är databashämtningar av hundratals poster samt skapande av flera flersidiga arbetsböcker så tar det en stund hur jag än beter mig.

 

Med hjälp av en länk från Google kommer jag säkert få till en snygg och praktisk lösning.

 

Jag återkommer när jag behöver detaljhjälp med det. :)

 

 

//solbulle

www.solbulle.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det är databashämtningar av hundratals poster samt skapande av flera flersidiga arbetsböcker så tar det en stund hur jag än beter mig.

Mmh, det kan ta ett tag.

 

Lycka till och hoppas du får ordning på det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick till det med ett formulär som med hjälp av en stapel och en räknare visar förloppet.

Fördelen med denna grej är att användaren ser att programmet (filen) arbetar och att det inte har hängt sig eller något.

Bifogar en bild.

 

 

//solbulle

www.solbulle.com

 

[bild bifogad 2006-10-16 20:37:54 av solbulle]

 

Länk till sidan med det tips jag utgick från:

 

http://j-walk.com/ss/excel/tips/tip34.htm

[inlägget ändrat 2006-10-16 20:45:50 av solbulle]

875119_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...