Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datumformat: ÅÅMMDD


solbulle

Rekommendera Poster

Hejsan... nu sitter jag och river i de få hårtussar jag har kvar.

 

Jag vill i en kolumn ha ett datumformat som tillåter mig att endast knappa in:

 

ÅÅMMDD, med andra ord 061014 för dagens datum och sen ska det även vara det datumet i cellen. Om det visas som 2006-10-14 eller något är mindre viktigt.

 

Hur banne mig gör jag detta?

 

 

//solbulle

www.solbulle.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör du inte. Excel kräver att du matar in det som ett datumformat, Excel måste ha det så för att känna igen att det är ett datum. Tyvärr.

 

Tror nog att du måste ta till VBA-kod som antingen bevakar cellerna du skriver. Låt koden sedan omvandla det till datum enligt dina premisser. Dock är det inte något jag rekommenderar, starkt avråder från snarare. Datum är inte så svårt att mata in. Gör det på det numeriska tangentbordet där du har nära till minus-tecknet. Värre är tider med sitt förnedra kolon...

 

Du kan mata in 06-10-14 vilket Excel tolkar till 2006-10-14.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okidoki.

 

Imho anser jag det tokigt, men det är väl för att jag själv onekligen skriver datum felaktigt själv - just som typ 061014.

 

Tack för svaret hur som helst.

 

 

//solbulle

www.solbulle.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl Windows som basar över det där. Så i princip skulle du kunna gå till Kontrollpanelen, nationella inställningar, anpassa, datum, datumavgränsare, ÄHHHHHHH

Nej, det går inte. Du kan bara välja mellan - / .

Varför jag skickar det här? tja, man måste ju manifestera sin dummhet ibland;)

Och Nej, det är INTE tokigt. Tänk om du faktiskt vill skriva in 061014 och det helt plötsligt överätts till ett datum!!!! Så förvånad du skulle bli om det helt plötsligt beräknade som 39004 :)

 

Nej, det enda jag kan komma på är att ändra formatet på kolumnen till text.

När du så småningom är färdig med inmatningen så kan du använda Data, Text till kolumn, nästa, nästa, ändra till datum ÅMD

så överätts det till datum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...