Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

köpt en sata disk(kolla hit då behöver eran hjälp)


Simoore

Rekommendera Poster

Hej. jah har köpt en sata disk på 250gb som jah ska använda till master. Men jag har ingen sata port på mitt moderkort så därför har jag ett kontroller kort till PCI men jag vet inte var jag ska sätta byglana på PCikortet

 

[inlägget ändrat 2006-10-13 20:23:24 av Simoore]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simoore skrev:

 

Men jag har ingen sata port på mitt moderkort så därför har jag ett kontroller kort till PCI men jag vet inte var jag ska sätta byglarna på PCikortet

Välkommen till forumet!

 

Byglarna på PCI-kortet, vad menar du?

Utgår från att controllerkortet har flera anslutningar för SATA-diskar. Koppla in din disk till SATA 1.

Vilket controller-kort har du?

 

Eftersom du har för avsikt att använda disken att boota från, behöver du ändra i BIOS Boot Device Priority, så att controllerkortet finns med. Kan heta olika beroende på BIOS. På en av mina datorer heter det SCSI/Onboard ATA Boot Device. Samtidigt tar du bort IDE Harddrive från Boot Priority Device List.

 

Tänker du installera XP/W2K, så behöver du också F6:a för att ladda drivrutiner för controllerkortet. Drivrutinerna på floppy ska du ha fått med controllerkortet. Ser ut som följer, för att trycka F6:

 

http://max.ownit.nu/F6.PNG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för välkommnandet

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118181&cks=ACC

 

det är mitt Kontrollerkort

Fick med en cd skiva med en massa installations filer och saker på men vissa av dom installations filerna går inte ens att installera på min gammla hårddisk

fasst det är ingen sata

 

[inlägget ändrat 2006-10-14 19:23:49 av Simoore]

[inlägget ändrat 2006-10-18 17:48:18 av Simoore]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har ungefär samma problem;

 

Jag har köpt en exta hårddisk till min gamla dator. Denn nya disken är en SATA hårddisk och jag fick också köpa ett nytt PCI-kort för att kunna använda den. Detta är inga problem men nu tänkte jag koppla den gamla hårddisken så att även den har kontakt med moderkortet via PCI´n. Även detta gick problemfritt och datorn hittade disken på det nya stället.

 

Men... inte i BIOS vilket innebär att jag inte kan boota från den gamla disken där mitt OS (win XP) är installerat när den är kopplad till SATAkortet.

 

Har jag förstått rätt om jag nu måste installera om hela XP (d.v.s. även nolsttälla hela systemet och ominstallera alla andra program också - ganska bökigt...) för att få det hela att funka och boota från en hårddisk som är inkopplad via ett SATA PCIkort?

 

[log]Anledningen till att jag vill koppla även den gamla hårddisken till den nya PCI´n är att jag sedan installationen har fått spontana omstarter med jämna mellanrum och inget verkar funka och tänkte att detta kanske kunde vara en lösning.

 

Se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=907458#908232[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...