Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag sätta in ett nytt grafik kort i min dator?


hippe

Rekommendera Poster

Har det här moderkortet gå in och titta..

 

http://www.biostar-usa.com/mbdetails.asp?model=m7vkq

 

det har ju 3 pci portar men, kan jag och vilket grafikkort kan jag använda

 

skulle vilja ha ett kort som klarar OpenGL mode

 

TYP DET HÄR ...CLUB 3D R9250 PCI 128M 64BIT DVI/TV ROHS

den klarar OpenGl 1.5

 

+ Hur monterar jag det

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-13 15:53:17 av hippe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det har ju 3 pci portar men, kan jag och vilket grafikkort kan jag använda

Då vill jag tipsa om en modell Visiontek rätt nyligen släppte för dem utan vare sig agp- eller pci-e-portar, nämligen det här X1300 256MB:

http://www.visiontek.com/products/cards/retail/x1300_256pci.html

 

Visiontek säljs tyvärr inte i Sverige, missa därför inte länkarna till höger på sidan under rubriken Available at. Detta är det absolut bästa konsumentkortet som öht går att få för pci, iaf om man tittar här på de alternativ som finns:

http://buggy.nu/index.php?a=listview2&group=Grafikkort/PCI

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Grafikkort

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/montering|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm... men är det bara att plugga in det i pci porten och sen gå till kontrollpanelen + (lägga till programvara) och så vidare....förstås om det inte kmr med skiva....

 

Behöver jag inte på nåt sätt ta bort/avinstallera mitt nuvarande grafikkort som var där när jag fick den??

 

[inlägget ändrat 2006-10-14 17:44:36 av hippe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan man byter ut grafikkortet är det förstås att rekommendera att man först avinstallerar drivrutinerna för det gamla. I det här inlägget har jag spaltat upp några punkter:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=849126#849867

(men i ditt fall ska du under punkt 1 förstås hämta drivare från din tillverkares sida!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill tillägga också att du gärna kan börja med att uppdatera moderkortets chipsetdrivare. Eftersom det är Via som tillverkat dess chipset tankas drivarna ifrån dem:

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=1&CatID=1070

(nu länkade jag bara till Win XP...)

 

Har Windows inte ordentliga chipsetdrivare kan det bl a få svårt att känna av instickskorten (t ex pci-grafikkort) ordentligt, hårddiskprestandan kan bli onödigt låg m m...

 

Och tanka slutligen färska drivare för grafikkortet ifrån dem som tillverkat det (förstås ;-).

 

P.S. Tackar även för poängen! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mitt moderkort är ju grafikkortet (Trident Blade 3D Video Integrated) (INBYGT) + ( Vet inte vad drivrutinerna heter åt det om det finns några?)

 

eller tar windows själv bort - Trident Blade 3D Video Integrated

 

elr behöver det inte tas bort några?!?

Går det att ha 2 st grafikkort samtidigt?!?

;)

 

[inlägget ändrat 2006-10-17 15:08:01 av hippe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mitt moderkort är ju grafikkortet (Trident Blade 3D Video Integrated) (INBYGT) + ( Vet inte vad drivrutinerna heter åt det om det finns några?)

Menar du om det finns några installerade på datorn? Knappast troligt om du inte har tankat dem från moderkortstillverkaren och själv installerat dem. Annars så används nu en enkel standard-VGA-drivare som funkar hjälpligt med alla kort, men som saknar stöd för t ex opengl (som du ville ha).

 

I så fall behöver du inte bry dig om att ta bort några gamla grafikdrivare. Bara att montera i det andra pci-grafikkortet, starta datorn och se vad som händer – i vissa fall bör man direkt efteråt gå in i biosen och manuellt avaktivera de inbyggda grafikkretsarna, i andra känner biosen av detta och disablar dem själv och i ytterligare fall går det att använda bägge grafikkorten för att koppla in två skärmar i datorn. Eftersom din dator saknar såväl agp- som pci-e-port lutar det dock kanske mot att de inbyggda kretsarna måste disablas(?)

 

Lycka till iaf! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att oavsett kort, nytt eller gammalt, måste det ha tillhörande drivrutiner för att alls funka korrekt. Stöd för opengl finns inbakat i själva drivrutinen. Saknar kortet korrekt drivare använder Windows i stället nämnda standarddrivrutin vilken tyvärr saknar opengl.

 

P.S. För att citera något nån annan har skrivit markerar man texten och trycker på CITAT. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...