Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man använda ett analogt modem tillsammans med IP-telefoni ?


amsa01

Rekommendera Poster

Hej

 

Rubriken säger egentligen det jag undrar:

 

Kan man göra en Internetuppkoppling med hjälp av ett analogt modem i en lägenhet som endast använder IP-telefoni ?

 

Är det olika svar beroende på vilken leverantör man använder sig av ?

 

mvh Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill man göra det? Det är ju vansinne (om jag tolkar frågan rätt).

 

Däremot diskutterade vi de teoretiska aspekterna kring detta för inte så länge sedan i den här tråden: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=864572

 

[inlägget ändrat 2006-10-13 13:07:49 av MrB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var rädd för att jag skulle få just det svaret men chansade på att jag inte skulle behöva förklara närmare varför behovet finns :)

 

Men läget är följande:

På mitt företag har vi support för uppringd kommunikation via analogt modem.

Vi har även support på ADSL-uppkopplingar som vi levererar både vad gäller abonnemang och hårdvara.

 

Men vi har INTE support på uppkopplingar via privata bredband eller ADSL-uppkopplingar på grund av att vi inte har full koll på leverantörens lösning och vilken hårdvara som används och hur den är konfigurerad vad gäller brandväggsfunktionalitet med mera.

 

Vi har en rätt svårbemästrad säkerhetslösning och därför har vi varit tvungna att göra den avgränsningen.

Dock fungerar de allra flesta uppkopplingar med våra klienter, men i de fall de inte gör det har vi ingen möjlighet att sätta oss in i all typ av hårdvara och leverantörsspecifika uppkopplingar som kan finnas, och supportar därför inte detta.

 

I dessa fall är det enda vi kan hänvisa till en analog uppkoppling där man har ett inbyggt modem i maskinen och det enda som vi kräver är en analog telefonsignal, för att kunna koppla upp sig. Långsamt men ändå en fungerande lösning då inget annat fungerar

 

Och det är alltså bakgrunden till min fråga. Nuförtiden väljer många att bara använda sig av olika IP-telefoni-lösningar och där är vi osäkra på om det fungerar med analoga modem, eftersom det finns olika tekniker när man pratar IP-telefoni.

Det behöver ju inte handla om skype eller något liknande utan bara att man låter signalen gå via sin Internetuppkoppling som kan vara kabel ADSL eller någon annan lösning.

 

Därför skulle jag bli mycket tacksam om någon kunde säga om och i så fall vilka lösningar (Leverantörer) det skulle fungera med.

 

Blev inte så mycket klockare på tråden som rekommenderades.

Går det på ett enkelt sätt säga att tex : Det fungerar med BBB, Telia och Telenordia men inte Com hem eller något liknande ?

 

Mvh Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...