Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Min dator startar inte.

olle3

Recommended Posts

Min dator vill inte starta längre .

Detta har hänt:

För cirka två veckor sen så "städade" jag hårddisken ,tyvärr så slank nog några systemfiler med så datorn ville inte starta ,det löste sig med att jag körde en boot-disk och formaterade hårddisken och installerade om windows ,allt gick perfekt i en vecka sen så ville inte datorn starta en morgon ,den kom till stadiet precis innan det stod "startar windows 95" så det gick inte att köra startdiskett ,men på eftermiddagen gick det med startdiskett (mysko) att komma in i dos och reboota därifrån och allt funkade. Samma kväll stängde jag av datorn (på rätt sätt,var mycket noga) och sen idag när jag skulle starta kom den till stadiet där den hängde sig igår och startade om direkt därifrån,nästa gång jag kom dit stod det "uppdating RME(tror det va så ,borde kollat nogranare) files.'

Efter ett tag antog jag att datorn hadde hängt sig(det var också dumt) och startade om ,då hängde sig den när den ska räkna upp cd-romenheterna ,har två(NEC och HP) ,dom finns om man kollar i Bios. Medans datorn var på föregående dag surfade jag ,laddade ner lite mp3 och spelade CS(jag målade om min tag,men det kan ju inte påverka systemet) och Close-combat 3 multiplayer.

Vad kan det vara för fel?

Min dator är en :

Intel 233Mhz MMX

64 mb RAM

Moderkort:intel 430TX

Matrox Mystique

Orchid Righteus 3D

3 com nätverkskort

och ett SCSI kort

Hjälp!!!

ArneRagnarsson

Jag har liknande problem med en 486.

Det visade sig att varje gång jag tog ut ljudkortet fungerade starten ok.

Pröva att ta ut et kort i taget och se vadsom händer.

testa något av följande.

Om allting är som det ska i din Bios mao Hd finns mm mm.

så starta din dator i dos läget (tryck F8) innan windows (timing) deleta bort din win386.swp fil ex

CDdel win386.swp

(den kan oxå ligga i din windows katalog)

Testa att starta windows utan att ladda varken Autoexec.bat eller config.sys

testa att starta med växels win /b

du kan läsa bootlog.txt (dold fil i roten) och se var den stannade upp .

det kan bero på så jävla mycket varför datorn inte startar men som Arne Ragnarsson nämde kan det även hjälpa med att ta bort nåt kort Och att fixa nya drivisar mm , Du kanske ska uppgradera din Bios´

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...