Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pelle Svanslös

Kan ej utforska

Rekommendera Poster

Pelle Svanslös

Hej!

Så fort jag ska öppna en mapp, öppna Den Här Datorn, Kontrollpanelen eller Nätverksanslutningar, så startar Explorer om. Så när jag ska lägga över filer på min externa hårddisk måste jag använda programmet Total Command, vilket jag inte tycker om alls.

Jag har sökt igenom datorn efter virus med Norton, AVG och Vundofix, men de hittar ingenting. Ibland fungerar datorn som den ska i några timmar, men sen blir det likadant igen.

Datorn är köpt på Siba och jag får inte formatera eller byta operativsystem.

Mycket tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Se om det går att få reda på mer genom att kolla på det Fel som läggs in i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) när Explorer startas om. Händelse id (event id), Källa (source) och ibland Beskrivning (description) är det som behövs för att söka mer information på internet.

Hur länge har det varit så här?

Installerade/avinstallerade du något strax innan det började?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Svanslös

REDIGERING

Tack så mycket för tipset om Loggboken =)

Innan idag startades explorer om, så jag skrev upp tidpunkten. Nu på kvällen kunde jag gå in i kontrollpanelen igen, och kollade loggboken:

Typ: Informat

Källa: Winlogon

Kategori: Ingen

Händelse-ID: 1002

Beskrivning:

"Windows-skalet avslutades oväntat och Explorer.exe har startats om."

Jag har googlat på beskrivningen, och hittade ett tips; att jag skulle skriva "regsvr32 Shell32.dll" i "KÖR". Nu återstår det att se om det funkar...

Ett tag innan det började krångla hade jag installerat Visual Studio 2005, och jag hade kopplat in bredbandet, och installerat beta-versionen av Internet Explorer 7. Studio:s "Just-in-time debugger" hittade fel i "iexplore.exe", så jag startade datorn i felsäkert läge och avinstallerade IE helt och hållet. Sen dess har inte Studio reagerat på någonting, och datorn funkade perfekt i ungefär en dag. Men så fort man har brått eller ska göra något viktigt så börjar det krångla.

[inlägget ändrat 2006-10-13 01:15:56 av Pelle Svanslös]

[inlägget ändrat 2006-10-13 01:25:57 av Pelle Svanslös]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Om problemen fortsätter så kanske en ominstallation av Service Pack 2 hjälper, det brukar rekommenderas för att reparera IE, så det är kanske bra även i det här fallet när du har haft IE avinstallerat. Om du har stora filer liggande på Skrivbordet så flytta på dem.

Men jag håller tummarna för att du har hittat rätt åtgärd. :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Svanslös

Idag satte det igång igen =(

Jag har slängt över allt viktigt på min externa hårddisk, så jag ska prova att installera om SP2, om inget annat funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan Eklinder

Tråden flyttad till WindowsXP

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Svanslös

Jag upptäckte att man kunde utföra systemåterställning på datorn, så den blev som den var från början, fast alla personliga filer blev kvar.

Allt funkar bra, men alla användarkonton utom "ägar-kontot" försvann, och jag kan inte komma åt filerna i documents and settings som tillhör ett gammalt konto med lösenord. Kan hända att jag borde ha kollat de avancerade inställningarna vid återställningen.

Alla program som jag själv installerat skulle försvinna, men det verkar bara som att de tagits bort från programlistan. De finns kvar på hårddisken, men vissa går inte att använda, t.ex. Visual Studio, som jag verkligen behöver kunna använda...!

Jag får prova att återställa en gång till, och se om det går att rensa upp ordentligt. De viktigaste filerna brände jag ut innan första försöket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Svanslös

Tack för länken, Maratonmannen, men jag hann återställa en andra gång ;)

Det gick att formatera hårddisken och återställa allting "på riktigt". Gick riktigt fort fastän det sitter i en 200gb. Tog kanske tio minuter =)

Får hoppas denna gång att allting flyter på som det ska ;)

Tack för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...