Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med DVD brännare...


Tjorren

Rekommendera Poster

Hejsan, har lite problem med min dvd brännare, det går nämligen inte att bränna dvd filmer (.iso). Men det funkade att bränna en cd skivka för 2veckor sedan, men har aldrig tidigare provat bränna dvd.

 

Brännaren heter "ide dvd dvdrw6002" när ja kollar i systemet och jag bränner med dvd+r skivor, helt nya och tomma. Här är en logg från dvd decrypter när jag försöker bränna

 

I/O Error!

 

Device: [1:0:0] IDE-DVD DVDRW6002 1.51 (D:) (ATA)

 

ScsiStatus: 0*02

Interpretation: Check Condition

 

CDB: 2A 00 00 00 00 00 00 00 20 00

Interpretation: Write (10) - Sectors: 0 - 31

 

Sense Area: 70 00 02 00 00 00 00 0C 00 00 00 00 30 11 00 00 00 00 00 00

Interpretation: Cannot Format Medium - Unsupported Medium Write Speed

 

Jätte tacksam för svar! =)

 

[inlägget ändrat 2006-10-12 16:21:53 av Tjorren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Unsupported Medium Write Speed

Låter som att du försöker bränna med en olämplig hastighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej har svårt att tror det , kan inte ens ställa in hastigheten och i nero kommer felmeddelandet "burn process failed at 2.4x (3 312KB/S) upp när ja försöker bränna...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det tänkas att skivfabrikatet och brännaren inte är kompatibla. Se om det finns en nyare firmware att ladda ner från tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej problemet upptäckte jag igår och uppgraderade min firmware idag till 1.51 och hoppades på att det skulle lösa problemet, men icke :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att bränna något annat än iso filen på dvd skiva? Den kan vara korrupt.

ASPI driver kanske saknas men det brukar stå i felmeddelandet om det är fel på den.

 

Vad har du för spec på brännaren? Vilka skivor och hastigheter skall den klara?

Har du köpt den separat eller följde den med i datorpaketet (Dell; Hp osv)

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 stycken dvd filmen, alltså 2 st filmer på ca 4gb styck (.img), och troligtvis ej korruppt då ja kan kolla båda filmerna i datorn.

 

ASPI vet jag inte vad det är , va innebär det å va gör den för nytta? :P

 

Vet inte så mkt om brännaren, jag köpte min dator begagnad på internet och det skulle då vara dvd brännare i den, och det verkar också vara det , kollar jag upp specifikationer om den är allt ja kan hitta : IDE-DVD DVDRW6002, troligt vis en philips då ja letat lite på nätet, men ja vet inte. Skivorna är iaf hp 16X dvd+r. tror du att de gör nån skillnad med dvd-r skivor?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En äldre brännare alltså... hmm... undrar om de är så fötjusta i 16x speeden på skivorna. Fast du har ju uppdaterat firmware.

 

Det jag hittat har också varit Philips med den beteckningen och vad jag hittat så tar den bara + skivor?

 

Kolla om du kan hitta 4x skivor, räcker ju med 1 att testa med. ÖB brukar ha sådana :).

 

ASPI med förklaring

 

http://www.ncf.carleton.ca/~aa571/aspi.htm

 

Neros version

 

http://www.nero.com/nero6/eng/ASPI_Driver.html

 

Annars vet jag inte

 

:thumbsdown:

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste problemet med att jag köpte ett par andra skivor, ett par billiga dvd+r 4x på ÖoB idag. Tydligen var det hastigheten på skivorna eller märket som det var fel på =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...