Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det som gör att datorn "attackeras"?


Joppen

Rekommendera Poster

Hej allvetande forum!

 

Igår hände det för första gången. Brandväggen fick börja arbeta. Får upp "inbound malware probe".

 

Kuang2 samt netbus rapporteras.

 

Vad är det som gör att detta inträffar samt kan man bli av med det på något sätt?

Är ju otroligt irriterande.

 

Har f-secure.

 

De kommer upp rätt ofta dom här "sakerna"...

 

 

Tacksam för hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid datorer ute på internet som försöker komma in i andra datorer. Det är inget man kan göra något åt. Bara mer förvånande att det kommer först nu som du skriver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Joppen!

 

Du får ev. spara loggfilerna och anmäla ett abuse-ärende till resp. "attackerares" ISP.

 

Men i övrigt finns det inget att göra.. Ev. att skaffa en "bredbandsdelare" (pop. kallat "router") som blockerar inkommande trafik innan den når brandväggen i ditt virusskydd, men detta gäller isåfall endast så länge du inte förstör bredbandsdelarens skyddsfaktor med en massa "port-forwards".

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för Win2000 Pro & för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren!

 

Så jag får helt enkelt bara acceptera det?

 

Skiten kommer från ungefär samma IP som jag har. Dvs. Bredbandsbolaget.

 

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid kontakta Bredbandsbolaget, men annars så är det bara som så att man får acceptera att andra håller på med intrångsförsök (annars så skulle man ju inte behöva en brandvägg).

Du kan väl ställa in F-secure så att den inte ploppar upp en varning utan bara lägger det i varningsloggen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du dynamisk ip-adress?

 

I så fall kan det ju vara nån annan som är mål fär en eventuellt attack men du har råkat få dennes ip-nummer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen fick börja arbeta

 

Min burk blir också utsatt för intrångsförsök lite då och då,som Cecilia

skriver är det inget man kan göra något åt.

 

[inlägget ändrat 2006-10-12 13:45:07 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Öppnar upp" denna tråd igen.

Gjorde precis en upptäckt som verkar ganska osannolik men tänkte ändå passa på att fråga om den.

 

Dessa varningar kommer när jag "rensar ut känslig data" i firefox. Kakor och sånt.

Är detta verkligen en möjlighet?

Skumt anser jag, så jag testade ett par gånger för sakens skull. Och det hände igen och igen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du drar ut internetanslutningen ur datorn och sedan "rensar ut känslig data" i Firefox?

Testa med att ha olika saker förbockade i "Rensa ut känslig data".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...