Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Något test om vilka DVD-R skivor som är bäst?


chriz

Rekommendera Poster

Hej. Vi vet att vissa DVD-R skivor som man köper rent ut sagt suger. De blir skadade nästan direkt. Men vet någon om det finns nåt test för olika DVDskivmärken? typ kodak, TDK, traxdata,Ridata m.m.

För det skulle vara bra att välja rätt skivmärke direkt utan att behöva bli rosenrasande när väl DVDn som man har brännt ut barndomsfilmerna på skulle gå sönder.

/chrsitoffer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något sådant test har jag inte sett men kan ju finnas för det. :)

 

Som regel är de flesta "märkesskivor" bra. Att undvika är nonameskivor har jag erfarenhet av i alla fall. Där kan man få kasta en hel del.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är också viktigt att spara allt viktigt på åtminstone 2 ställen.

 

 

Flyttar tråden till forumet för CD/DVD-bränning

 

Cecilia - Moderator för DVD (hemelektronik)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta skivmärken köper in sina skivor från olika tillverkare så man kan inte hänvisa till ett särskilt skivmärke, samma skivmärke kan skilja mycket i kvalitet och passa för olika brännare.

 

Själv använder jag "Media coden" som riktmärke, hittar man en skiva som den individuella brännaren bränner bra då kan man se efter vilken "Media code" den skivan har och använda dessa skivor.

 

Det är inte ofta som "Media coden" finns angiven på skiv förpackningarna men den finns alltid inbränd i dom blanka skivorna och man hittar den med tex. gratisprogrammet "DVD Info Pro".

 

DVD info kan laddas hem från den här länken

http://www.videohelp.com/

Skriv in DVD info pro under Tool så hittar du programmet.

 

Själv tycker jag det här programmet är ovärderligt när man bränner skivor som ska användas i andras spelare, då är det ju viktigt att skivorna fungerar och att man har så god kontroll som möjligt hur kvaliteten blir utan att behöva titta på varje skiva på TV n.

 

[inlägget ändrat 2006-10-12 23:38:44 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ofta som "Media coden" finns angiven på skiv förpackningarna

 

Så hur bär man sig då åt för att kunna köpa "rätt" skivor om man inte ska gå på det "märke" som står på förpackningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur bär man sig då åt för att kunna köpa "rätt" skivor om man inte ska gå på det "märke" som står på förpackningen ?

 

Ja det är lite trixigt, för att hitta en bra skiva (skiva som bränns effektivt i min brännare) köper jag enstaka skivor av olika märken tills jag hittar en bra fungerande, då kollar jag Media coden på den och köper ett större parti av dessa.

 

Säljare på nätet anger ofta media coden på sina hemsidor men det är inte alltid det stämmer heller, när man får skivorna händer det i bland att det inte är den angivna Coden, det har till och med hänt att av två förpackningar köpt samtidigt har det varit den angivna Coden på den ena och en helt annan på den andra.

 

I det fallet hette skivorna Infiniti, angiven Cod "MCC 004", stämde i en förpackning, den andra hade Coden "Philips C 16", men Philips Coden fungerade till och med bättre än den angivna i min brännare.

 

Ja det är ett skit att skivmärkena inte anger Coden på förpackningarna och att inte skivmärkena köper skivorna från en och samma tillverkare, det är ju Media coden som brännaren läser och ska förstå, den visar brännaren hur skivan ska brännas tex. brännhastigheterna och ska om jag förstått det hela rätt finnas med i brännarens Firmware.

 

Att använda programmet "DVD Info" både för identifiering av skivorna och för att kontrollera den brända kvaliteten är ett måste för mig.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontentan av alltihopa är väl då att man vill ha skivor med en viss "media code" men eftersom den inte syns förrän man sprättat förpackningen så får man så lov att gå efter det som syns utanpå förpackningen, d v s "media code" är inte alls intressant när man står i affären och ska bestämma sig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar den med snyggaste förpackningen :)

 

Skämt åsido, jag är Traxdata trogen, de har funkat bra i många år, både CD och DVD. Men ibland är nöden stor och då får det bli vad som råkar finnas. Som tur är ligger Clas Ohlson på vägen hem från jobbet så nöden brukar inte behöva bli så stor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trax data kan nog vara Ok, jag provade dom för något år sedan i min dåvarande Nec brännare men det funkade inte bra då, tror dom hade Media code Ritec nånting.

 

Skivor jag använder i dag och fungerar rätt bra i min nuvarande brännare som är en ny Nec och heter Optiarc AD 5170 har cod Philips C 16, Sony D 21 och MCC 004. Men visst får jag kasta en del skivor efter test, har höga krav på brännkvaliteten efter som skivor säljs och måste kunna spelas på alla DVD spelare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...