Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ljudhanteraren - inspelningsproblem

Minkey-Monkey

Recommended Posts

Minkey-Monkey

Hej!

Jag har E-MU 0404 i min dator (Windows XP). När jag försöker att spela in något med t.ex. Audacity får jag följande felmeddelande:

Fel vid start av ljudenhet. Var vänlig kontrollera inställningarna på enhetens ingångar och projektets samplingsfrekvens.

I Egenskaper för Ljud och ljudenheter, i fliken "Ljudenheter" är inställningarna följande:

Uppspelning av ljud: E-DSP Wave (DC00)

Inspelning av ljud: E-DSP Wave (DC00)

Men när man trycker på Volymknappen för Inspelning av ljud så är volym- och balansreglaget (för Wave) grått (=orörligt) och man kan inte heller trycka på Avancerat...

Varför är det så? Hur kan jag lösa problemet? Jag har försökt att installera om drivrutinerna för EMU 0404 men det löste inget...

Tacksam för snabba svar - helst innan jag slänger ut datorn genom fönstret! ;-)

Det är roligt att du har löst ditt problem, men det är ännu bättre om du kan skriva hur du löste det för det kan ju hjälpa någon annan i framtiden.

Minkey-Monkey

Till saken hör den att jag provade så många olika saker att jag inte är säker på vad det var som gjorde att det började funka. Men visst, jag kan försöka:

Jag läste på denna sidan:

http://www.cgoff.fsnet.co.uk/patchmix/asio_stereo.htm

och konfigurerade PatchMix efter de instruktionerna.

Sedan läste jag i E-MUs egna användarmanual och ställde in Cubaseinställningarna så som det rekommenderades där.

Och en massa pill med andra saker (kolla sladdar, inställningar i datorn etc...)

Och *vips* så fungerade det!

Record Controllen funkar fortfarande inte, men det är ju mindre viktigt, eftersom man kan ändra volymen via mixern istället.

//M-M

[inlägget ändrat 2006-10-13 15:10:04 av Minkey-Monkey]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...