Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

128GB problem forever


Localizer

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har tagit del av alla artiklar på forum angående 128 GB HDD problematik och har förstått att jag måste byta moderkort för att få ut 200GB ur min hårddisk.

 

För att testa om Windows eller BIOS var problemet lånade jag hem en extern USB Iomega 320GB hårddisk som funkar klockrent (formatterad FAT 32).

 

Det verkar som Windows (XP Home SP2) klarar hårddisken men ej

BIOS.

 

Har kollat i BIOS men hittar ingen möjlighet att aktivera 48bit LBA.

 

Min dator är en 4 år gammal Fujitsu Siemens Scaleo 600.

Moderkort NT70-SC_S.AC97

Chipset I850ATX

 

Finns någon möjlighet att komma förbi BIOS problemet eller är enda möjligheten att byta moderkort?

 

Finns moderkort för en P4 2,0 att köpa i dag som klarar stora hårddiskar?

 

/Localizer

 

[inlägget ändrat 2006-10-10 00:55:58 av Localizer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en hårddisk som BIOS klarar av att detektera och starta ifrån som då är mindre än 127GB, t.ex en 80GB hårddisk och installerar Windows på den så kan du sätta in 200GB disken som slav och ställa in i BIOS att BIOS skall ignorera den.

 

På den raden där 200GB disken ligger i BIOS setupen t.ex Primary Slave, ställ in den till NONE så ignorerar BIOS den.

 

Sedan kan du hitta och partitionera/formatera disken i Windows diskhanteraren och använda hela diskens 200GB.

 

Vissa tillverkare t.ex. Maxtor har program som kan installera större hårddiskar i BIOS system som inte annars klarar av större storlekar med sk. overlay program, sök hos hårddisktillverkarens hemsida på "downloads+127GB" så hittar du trolige vad du letar efter.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om det finns någon nyare bios-version för din dator? En uppdatering kan mycket väl lösa problemet.

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...