Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Letar efter ett cylinderborr på 8-9.5 mm

Tophe

Recommended Posts

Jag blir tokig snart. Det verkar inte finnas ett cylinderborr under 10mm i hela Sverige! Jag har letat överallt. Har någon nåt tips?

jag letar efter ett borr som är mellan 8 och 9.5 mm tjockt. Det måste vara ett cylinderborr eller en forstner bit.

Vet att detta forum inte är ett snickeriforum, men det finns ju många här med andra roliga hobbys.

Hej

Om jag förstår dig rätt, behöver du ett träborr med centrumspets(?)

Det finns spiralborr avsedda att borra hål för träplugg med. De finns i 6, 8 och 10 mm. Säkert fler varianter också.

Hittade även på Clas Olsson:

Spiralborrsats 8 st. 6-20 mm för trä. Spiralen nedsvarvad 0,5 mm jämfört med spetsdiameter (ej 6 och 8 mm), vilket underlättar borrning av djupa hål. 6-kant fäste. Längd 230 mm

Lasse 52

Ibland är även en M4-skruv ovärderlig.

Tack.

Men det är inte centrumspetsen jag är ute efter, utan skärbladen. Jag behöver ett borr som inte fläker upp trät. Det är bambu jag ska borra i och det enda som fungerar där är att använda bradpoint eller forstner/cylinderborr.

Jag borrar fingerhål på flöjter och de måste bli perfekta utan en skråma runt hålet.

Det minsta jag hittat i sverige är 10mm. Antar att man får ta och beställa från USA elelr så. Ett 3/8" och ett 1/4". Fattar inte att det är så dåligt med välsorterade verktygshandlare för finsickeri i Sverige.

Hej!

Räcker det inte med att du tejpar över där du ska borra och sedan borra med en träborr med centrumspets för att det inte ska spricka.

/Jonas

Tyvärr gör det inte det med bambu... Det kan gå, men det finns en stor risk att man sabbar flöjten. Fibrerna är så extremt långa och hårda så de fläkts lätt upp.

Blir det samma problem om man använer en vanlig snabbstålsborr?

Har du kollat med en "riktig" järhandel om de har borrar som kan passa?

Annars kan testa och ringa någon instrumentmakare/reparatör och kolla om dom kan hjälpa till.

/Jonas

Tack.

Jag jag har kollat de flesta ställen som finns. Igår hittade jag ett på 8mm. Men 9.5 verkar omöjligt att hitta. Bättre att köpa i tummått kanske (3/8").

Snabbstål funkar inte heller. Det är just skärbladen som behövs.

Jag ska faktiskt kolla med en violinmakare om han kan hjälpa mig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...