Just nu i M3-nätverket
Jump to content

BAD_POOL_CALLER Kan inte starta eller ominstallera

oscar_lkpg

Recommended Posts

Felet började mer att datorn gick jättelångsamt. Tog 10 minuter att logga in. Jag bestämde mig för att installera om Windows XP. Installationen hinner inte ens komma igång innan jag får blue screen och felmeddelandet "BAD_POOL_CALLER". Nu går inte XP starta öht, står att filer saknas. Jag har testat starta om installationen flera gånger. Jag har testat reparera installationen flera gånger men samma felmeddelande.

Jag har även testat ta bort vart och ett av 512 mb minnena men inget hjälper.. Vet inte vad jag ska gära för att få burken att funka??

Jag har en DELL Dimesion 8300 med Windows XP Pro Service Pack 2, 1 gig ram, 3 Ghz, 250 gig hårddisk.

[inlägget ändrat 2006-10-09 21:15:40 av Oscar_Lkpg]

Har givetvis testat att söka både här och på nätet men inte hittat någon med samma fel som jag. Mitt fel är alltså helt stoppande. Kommer inte vidare alls, kan inte installera operativet och kommer inte in i XP.

Jag hade inte gjort något särskillt med datorn innan felet. Inte installerat vare sig mjukvara eller hårdvara. Kan mycket väl vara så att Microsoft installerat någon Auto Update när datorn slogs av innan felet inträffade...

Har testat ta bort en del hårdvara m.m. men inget har hjälpt.

Återstår att byta grafikkortet eller byta hårddisk..?

Tror inte felet ligger på XP skivan heller för felet känns väldigt datorrelaterat men i mitt fall är det nog inte mjukvarufel utan snarare något hårdvarufel. Men vad!?

Förutsatt att det inte är frågan om hårdvarofel så har du provat systemåterställning?

http://support.microsoft.com/kb/304449/sv

Om det nu är frågan om hårdvarofel så börja som Cecilia skrev med att testa hårddisken, du kan ju börja med att i återställningskonsollen skriva chkdsk/r

Skulle inte felet ligga på hårddisken så är nästa steg att testa minnet, det kan du göra med t.ex. memtest86

http://www.memtest86.com/

Tunna/

Skapade en startdiskett för Windows XP och skulle köra en chkdsk från den men datorn vill inte kännas vid disketten överhuvudtaget..?? Har ställt in att diskettstationen ska köras först men han hoppar bara över den och försöker köra CDn eller operativet som inte finns.....?

Hittade för övrigt ett tips på DELLs sida att man skulle stänga av Hyper Thredingi setuppen för att undvika bad_pool_caller men det hjälpte inte ett dugg. Har tyvärr inget grafikkort inbyggt på datorn så jag måste fixa ett nytt innan jag kan testa om det är det som är felet... Har alltså kört fast igen. Hjälp...?

Starta ifrån installations CD'n för Windows XP, tryck på R för att reparera så kommer du till reparationskonsollen.

Skriv chkdsk/r för att köra checkdisk.

Tunna/

Hittade för övrigt ett tips på DELLs sida

Har du en SATA disk i din dator?

Milla

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

oscar_lkpg skrev:

Får blue screen BAD_POOL_CALLER när jag försöker gå in i reparationskonsollen...

Du skrev tidigare att du har en SATA-disk. Då du ursprungligen installerade XP, var du då tvungen att trycka F6 och ladda drivrutiner för SATA-controllern? Om ja, så är det likadant då du ska öppna reparationskonsollen. Tryck F6 och ladda drivrutinerna som du bör ha på diskett.

Hittat på nätet som lät intressant

http://www.techspot.com/vb/all/windows/t-44214-BSOD-amp-Bad_Pool_Caller-amp-WinXP-Pro.html

QUESTION

I want to avoid wipping out the partition and reinstalling considerable software, so I am looking for a way to reinvigorate/reinstall WinXP that will hopefully retain the software environment ... at least long enough to uninstall selected troublemaker candidates. HELP!

ANSWER

A WinXP repair job fixed it. The nVidia graphics driver had to be reinstalled to regain functionality, and two miscellaneous files needed to be restored, but the latter were probably irrelevant to the failure. The mirrored pair are not together yet, but that will have to wait.

We booted from the WinXP CD with Raid driver diskette in hand and selected install rather than repair console, and then it offered a sub-menu which included repair of o/s as distinct from full replacement install. From there it was a straight forward exercise. Nowhere had I seen that option clearly mentioned.

CONCLUSIONS

While we can only guess in retrospect, but the most likely failure point was a "hosed" graphics driver. This would tie in with the last driver to load during the failure period being a Via chipset specific driver that interfaces between the chipset and the AGP port. Although almost all of the messages I found on the internet blamed the Bad_Pool_Caller message on a hardware failure, and by far most often on memory failure, it is clear that those explanations just missed the mark.

Och denna

http://wiki.djlizard.net/STOP_errors

0x000000C2: BAD_POOL_CALLER

BAD_POOL_CALLER is generally cased by a faulty hardware device (although it could be a faulty driver, just like any other STOP code). Begin by removing expansion cards (PCI, ISA, etc) one by one until the problem is resolved. This STOP code is seen quite often in the field when there is a faulty PCI dial-up modem. It is also advisable to check the integrity of your memory modules (see generic solution 1: Memory test). Finally, verify that there are no overheating components in your system, and no blown capacitors on your motherboard.

Milla

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

Nu tar det alltså helt stop när jag försöker gå in i Reparationskonsollen och när jag försöker ominstallera XP.

Måste vara något fel på Hårdisken eller på Grafikkortet. Men vilken av dom och hur tar jag reda på det?

Hårddisken som jag har idag är en Maxtor MaxLine 2 Plus 250 GB.

Grafikkortet är ett ATI Radeon nånting.

Datorn har inget inbyggt grafikkort på moderkortet och jag har ingen extra intern hårddisk. Kanske skulle testa köpa en billig intern hårddisk och försöka slänga in XP på den ist..? Vad ska jag tänka på om jag köper ny intern?

En Maxtor-hårddisk testar man med det testprogram som Maxtor har på sin webbplats.

Grafikkort är väl enklast att testa genom att låna ett från en kompis. Men BAD_POOL_CALLER tyder inte på fel på grafikkortet.

Det kan också vara ide att testa minnet med något minnestestprogram.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...