Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DV till DVD, smidig metod sökes


maase

Rekommendera Poster

Jag har ett stort dilemma. Jag filmar ca. 60 min film på DV-band i månaden. Detta är material som både används till att göra små filmer i Adobe Premiere

och till att sparas för framtiden (hemmafilm), på DVD. Det jag nu efterfrågar är en smidig lösning där man både kan spara materialet på skiva, samtidigt som det är lätt att lägga in bitar från skivan till datorn då man vill ha råmaterial att redigera. Ett annat önskemål är att det datum och tid som finns "osynligt" på DV-bandet, hela tiden skall följa med filmen och gärna hamna som en subtitle på DVD-skivan. Fortsättningsvis skulle kapitel på DVDen vara bra.

 

Jag har via nero vision fört över DV-film till DVD men med dåligt resultat. Det kommer in någon ljudstörning varje sekund och bilden hackar till lite då och då.

 

Hur gör ni när ni skall spara era filmer på DVD för framtida visning på DVD-spelare men att ni också lätt skall kunna lägga in det på datorn igen? Det skall gärna vara smidigt att föra över till DVD, så man slipper massor av olika program och steg.

 

mvh Marcus

[inlägget ändrat 2006-10-09 13:48:38 av maase]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...samtidigt som det är lätt att lägga in bitar från skivan till datorn då man vill ha råmaterial att redigera.

 

Råmaterialet finns bara på ett ställe - på bandet. Personligen skulle jag aldrig utgå från MPEG2-varianten när jag redigerar men jag vet andra som tycker det är fullt tillräckligt. Råmaterial är det dock inte.

 

Om jag har kopierat in ett band till datorn brukar jag låta det ligga kvar. En 500GB disk rymmer runt 42 DV-band. Med ett band i månaden räcker den disken 3 1/2 år. Och efter 3 1/2 år är det ingen match att byta till ännu större disk (kvalificerad gissning).

 

Ett alternativ är att använda Scenalyzer och spara en "minivariant" av alla band, den kör med fast forward och indexerar ett helt band på 5 minuter. Därefter kan man plocka ut scener man vill ha från ett band, trycka på "batch capture" och ta en kopp kaffe under tiden som Scenalyzer hämtar in saker från band.

 

Ett annat önskemål är att det datum och tid som finns "osynligt" på DV-bandet, hela tiden skall följa med filmen och gärna hamna som en subtitle på DVD-skivan.

 

Har tyvärr inte lyckats med detta. Jag vet inte ens om tidkoden följer med?

 

Jag har via nero vision fört över DV-film till DVD men med dåligt resultat. Det kommer in någon ljudstörning varje sekund och bilden hackar till lite då och då.

 

Det låter lustigt. Jag har inte använd Nero (Nero Vision) så ofta men det har gått bra för mig.

 

Hur gör ni när ni skall spara era filmer på DVD för framtida visning på DVD-spelare

 

Plugga in kameran i en DVD/HDD-recorder och spela av. Enkelt och bra.

 

Förvisso går det bra att hämta video från dessa skivor (t ex Vegas klarar det enkelt) men band + lagring på disk tycker jag definitivt är att föredra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

mycket bra svar!

 

Nu har jag lyckat göra DVD skivor med både datum och tid med som en "subtitle". Jag har nu en annan fundering:

 

Hur får jag bästa möjliga kvalite på det som jag sparar på DVD skivan?

Jag använder premiere och adobe encore dvd och där väljer jag inställningen Auto, så att programmet anpassar komprimeringsgraden. Är det då två timmar som är max för att få bäst kvalite eller hur hänger det ihop?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckat göra DVD skivor med både datum och tid med som en "subtitle".

 

Hur?

 

Och vad menar du med fnuttarna?

 

Är det då två timmar som är max för att få bäst kvalite eller hur hänger det ihop?

 

DVD maxar ut vid runt 10Mbit/s (1 video+1 ljud).

 

På 4500MByte (1 dvd) blir det då ganska exakt 1 timme (4500/(10/8)=3600 sekunder) för maximal kvalitet.

 

Men det är ju många andra saker som påverkar kvaliteten mer, t ex hur man har filmat och vilken kvalitet orginalfilmen har innan kodning till MPEG2.

 

Hur detta görs bäst i Premiere vet jag inte, jag kör med Vegas inbyggda eller Canopus ProCoder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng skrev:

Nu har jag lyckat göra DVD skivor med både datum och tid med som en "subtitle".

 

 

Hur?

 

1. DVsubmaker. {HH}:{MM} - {DD}.{NN}.{Y} - Välj Minute!

2. Subtitle workshop, spara till DVD encore

3. Impotera i DVD encore

 

Och vad menar du med fnuttarna?

 

Jag har inte nämnt fnuttar i denna tråd.

 

Är det då två timmar som är max för att få bäst kvalite eller hur hänger det ihop?

 

 

DVD maxar ut vid runt 10Mbit/s (1 video+1 ljud).

 

På 4500MByte (1 dvd) blir det då ganska exakt 1 timme (4500/(10/8)=3600 sekunder) för maximal kvalitet.

 

Men det är ju många andra saker som påverkar kvaliteten mer, t ex hur man har filmat och vilken kvalitet orginalfilmen har innan kodning till MPEG2.

 

Hur detta görs bäst i Premiere vet jag inte, jag kör med Vegas inbyggda eller Canopus ProCoder.

 

Men på köp-DVD så är ju kvaliten väligt bra och då är det ju ibland mer än två timmars speltid. Men du tycket att jag skall lägga in en timme endast, för att få bäst kvalite på mitt material?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVsubmaker

 

Kanon! Detta har jag letat efter länge! Poäng naturligtvis!

 

fnuttar

 

Jo, du skrev "subtitle" (med fnuttar), jag tänkte att det kanske inte var riktiga undertexter men det ser jag ju nu att det faktiskt är.

 

Men på köp-DVD så är ju kvaliten väligt bra och då är det ju ibland mer än två timmars speltid.

 

Då är det också filmat på "proffsvis". Ofta stillastående kamera, oklanderlig kvalitet, inget brus eller andra störningar. Överhuvudtaget bra filmkvalitet som gör det enkelt för MPEG-kodaren.

 

Mina egn afilmer är ju helt annorlunda. Nästan alltid handhållet vilket innebär att skillnaden mellan succesiva filmrutor är väldigt stor vilket innebär att det behövs högre bandbredd för att resultatet ska bli bra. Är det inte väldigt bra ljus blir filmen också lätt brusig vilket också "förstör" för kodaren.

 

Men det är ju busenkelt att prova själv. Ta en bunt olika filmklipp, koda dels med maximal kvalitet, dels för "2 timma på en dvd", lägg dem på en dvd och jämför vid TV:n. Du kanske tycker att det är tillräckligt bra kvalitet, det beror ju så mycket på.

 

[inlägget ändrat 2007-01-13 12:02:27 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men på köp-DVD så är ju kvaliten väligt bra och då är det ju ibland mer än två timmars speltid.

DVD-filmer man köper är oftast Dual-layer skivor, alltså ~9GB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...