Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Carl Hult

Tänk om...

Rekommendera Poster

Dobroslaw Krawczynski

Så man är tvungen att använda backslash i skripten för att få viss funktionalitet? Man är väl inte tvungen att använda den om jag har förstått det rätt? Och sidorna kommer att funka iaf?

Så bristande funktionalitet på mac är en fördel bara för att den kan användas på negativt sätt i win? VB på win är integrerat med OS:et på ett helt annat sätt än på mac.

Men det roliga är att man kan faktiskt stänga av alla dessa funktioner om man vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hans Pedersen

Stene,

"Denna avtalskonstruktion för alternativa operativsystem gällde inte bara OS/2..."

Det stämmer, det gäller alla som har licensierat någon funktion från DOS eller Windows. Men MacOS har väl inte några sådana funktioner, eller?

"Försök själv köpa en Intel-dator idag utan Windows installerat från någon av de större tillverkarna..."

Det är ganska logiskt att de större tillverkarna säljer sina datorer med Windows installerat på dem, vad skulle de annars installera på dem? Försök själv och köp en Mac från en större tillverkare av dessa utan MacOS installerat på den.

"...virus som använder sig av de svagheter som finns i Windows. Dessa är resultatet av..."

Virusen för Windows är ett resultat av att idioter som sitter hemma i sina lägenheter och får för sig att de vill skapa något som får så stor spridning som möjligt och så stor uppmärksamhet som möjligt, utan att de bryr sig om att det förstör för en massa mäniskor. Det beror inte på Microsoft's starka ställning inom PC-operativsystem, virusskaparen väljer ju så klart det OS som har flest användare för att sprida sin förstörelse.

Hans:P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mr Karbas

Hej Sten-Erik.

Var det inte så att ms gick ut och offentliggjorde sitt stora nt-arbete långt innan de kunde leverera något? De lovade lanseringsdatum de inte kunde hålla. På det sättet dödade de marknaden för os/2. Företagen ville hellre behålla det fullkomligt värdelösa win3 eftersom det fantastiska nt "när som helst" skulle lanseras.

I övrigt förstår jag inte varför så många peze-människor in i det sista väljer att försvara ett monopol som t o m i domstol har förklarats verka med olagliga metoder. Det kan väl knappast vara så att e-forum befolkas med en massa kommunister?

Nej, det vägrar jag tro på. Dumhet då? Nej, inte det heller?

Kanske stolthet och vägran att se vad som händer i verkligheten?

Mr Karbas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Erik Gustavsson1

Självklart måste man ju försvara Microsoft som likt en David mot Goliat slåss mot det stora rättsmaskineriet i USA, det handlar ju om den lilla människans/företagets rätt gentemot storfinanserna som ju styr den kapitalistiska statsapparaten i USA.

Microsoft har ju något av en rebellanda som på detta sätt försöker visa på att de gamla reglerna inte längre gäller. I dessa moderna tider måste flexibilitet råda framför de gamla spruckna marmorfundamenterna som utgörs av USA´s antitrustlagar.

*sade han och duckade undan alla ruttna tomater och elaka påhopp som regnade över honom*

Hoppas ni fattade att ovanstående bara var skrivet på skämt... ;-)

/E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sten-Erik Björling

Mycket av beskrivningen stämmer. Det som tillkommer är att MS i sina avtal med utvecklare även skrev in att dessa inte kunde använda kod som de skrev för Windows för att komplettera för att köras under OS/2. Med detta så kunde inte utvecklarna enkelt komplettera sina program från Windows till OS/2.

OS/2 är i vissa stycken även idag överlägsen till och med W2K - en sådan sak är det faktum att ett OS/2-system körandes databas-hantering på en enkelprocessor-maskin är snabbare än samma databas körandes på den dubbelprocessor-dator under Windows NT. När det gäller driftssäkerhet har aldrig NT varit lika stabil som OS/2 - som dock har varit svårare att installera pga brist på drivrutiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dobroslaw Krawczynski

Det är faktist rätt kul att retas med fradgande liberaler och kommunister som ska kämpa mot "kapitalet".

Fast jag kan inte påminna mig om att jag har favoriserat MS på något sätt i mina inlägg. Jag har dock skrivit positiva saker om windows och råkat bagatellisera monopolpratet när jag diskuterar med mac-förespråkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dobroslaw Krawczynski

Jag ska meddela detta till IT-avdelningen på mitt jobb, de har fått för sig att byta ut resterande OS/2-servrar mot NT. Tack Sten-Erik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jonas Wikström

Självklart Stene!

OS/2 är i grunden Windows NT för du vet väl att OS/2 utvecklades av MS och IBM eller kommer du kanske inte ihåg detta?

Själv körde jag OS/2 Warp oc dolade ett bra tag men snabbare neeej men Sten nu får du ta och sluta. Senare versioner av OS/2 ska man nog inte jämföra med W2k utan snarare Windows NT 3.1.

Om man dock jämför ditt favvosystem MacOS så ligger tom gamla O2/2 långt långt före..

>> Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sten-Erik Björling

När det gäller prestandaskillnaden mellan OS/2 och NT så är denna behandlad i tester utförda av IDG för ett antal år sedan.

När det gäller mitt favoritoperativ så beror detta på arbetsuppgiften. Jag kan rekommendera allt mellan MacOS, NT 3.51 (den säkraste NT-versionen hittills), OS/2, MacOS X, Linux eller unix från IBM, SUN eller HP beroende på vad jobbet består av. Det jag inte accepterar är att man sågar en plattform endast beroende på förutfattade meningar och "siffer-onani" kring framerates och buss-hastigheter mm.

Av de plattformar som finns till Intel så är en av mina absoluta favoriter OS/2 - speciellt när det gäller rollen som databas-server med DB2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Victor Akell

Dobro, du har kort minne.........

Du har väl förhärligat M$ minst ett 100-tal gånger .

Och vad gäller din syn på kommunister & liberaler så förstår jag varför...................

Mörkblå föredrar tydligen M$..............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Victor Akell

Utveckla nya porogram ? M$ har ju aldrig utvecklat något eget de köper och snor/kopierar ju bara andras arbete.................

M$ har fler anställda för att spionera på & kopiera andra företag än vad de har FOU anställda..................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Victor Akell

Whistler som vanligt visar du upp din kunskapsbrist vad gäller datorhistorien.

M$ stack ju kniven i ryggen på IBM när de svek OS/2 samarbetet för att satsa på Windows.

M$ visste mycket väl att Windows inte skulle ha en sucke mot ett starkt OS/2 , och eftersom M$ inte skulle kunna kontrollera OS/2 ekonomiskt så lovade de IBM 100%igt stöd ,samtidigt som de gjorde allt för att försena dess tillkomst , och dessutom sedan hoppa av OS/2 samarbetet i ett kritiskt skede.

Alltså typisk M$ strategi................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Whistler

.........,

"Utveckla nya porogram ?"

Kan inte minna mig om något bra "porogram" från Apple som jag skulle vilja peta i. Att de fick sin chans då de snyltade från RX står ju klart, tyvärr så har inte MacOS kommit så mycket längre. Då är det tur att vi har företag som MS som faktiskt vill föra utvecklingen framåt och låta massan ta del av tex den underbara www-världen.

"$ har fler anställda för att spionera på & kopiera andra företag än vad de har FOU anställda"

Apple har fler anställda för att hitta på nya Vaporware-lanseringar och skriva Jobs nervösa tal för Keynote´s parodierna än vad de har utvecklare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Whistler

.........,

Du borde nog ta & dubbelkolla lite historik innan du kastar dig in i dina sedvanliga och hysteriska påståenden om MS.

"M$ stack ju kniven i ryggen på IBM när de svek OS/2 samarbetet för att satsa på Windows."

Svagt punkten, du berättar inte ens vilket "Windows" du avser - att Win3.x blev aktrseglat av OS/2 bestrider jag inte men iom att Microsoft med finess lyckades manövrera in rätt folk i leden så hade man till slut chansen att föra in 32bits operativ till nästa nivå med NT3.x - vilket man lyckades med.

"samtidigt som de gjorde allt för att försena dess tillkomst"

Patetiskt, de gjorde ingenting för att "försena" OS/2 - de hade fullt upp med NT3.x och detta projekt stal majoriteten av den utvecklande styrkan från det då marginellt stora MS.

Desperat ....... ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dobroslaw Krawczynski

Nej, jag lovar det är inget fel på mitt minne :)

Bara det faktum att det är du som skriver styrker mitt påstående :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rastapopoulos

"Och vad gäller din syn på kommunister & liberaler så förstår jag varför...................

"

Absolut. Det som är intressant är hur någon överhuvudtaget kan bli skrämd av fri konkurrens inom ett marknadssegment. Särskilt om man är rädd för liberaler och kommunister, och därigenom förmodligen befinner sig till höger på den politiska skalan.

Att eftersträva en monopolsituation för exempelvis MS tycker jag för min del luktar stalinism lång väg. Kanske den gode Dobro har klivit så långt ut åt höger att han dansar in från vänster igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dobroslaw Krawczynski

Jag blir besviken vovve. Jag har inget emot konkurrens, jag vill bara inte ha exempelvis Apple-OS på PC-hårdvara. Vi har redan MS, och vi behöver inte en ännu värre buse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rastapopoulos

Jag tror nog iofs att både Apple och MS är ungefär lika goda kålsupare. Har inga som helst illusioner om att något av dessa företag håller på med det de gör för att idka välgörenhet, direkt...

Hippie- och rebell-andan är nog rätt långt borta hos båda aktörerna vid det här laget. Kan ju f ö berätta att jag samarbetar med ett webbhotell som kör Linux på sina servrar, funkar alldeles utmärkt.

Beträffande MacOS på PC, så tror jag nog du slipper... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
His Divine Shadow

Jag kan köra MccOS 8.1 på min dator.

Basilisk II, en 68k emulator för Windows.

Lauri Pesonen som gjorde windows versionen funderar just nu på en PPC version, och ett annat företag gör en Emulator som heter Fusion och dom håller på och bygger en PPC emulator.

OS X då?

Tror du vi kommer att se detta på PC?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rastapopoulos

"Jag kan köra MccOS 8.1 på min dator.

Basilisk II, en 68k emulator för Windows."

Jovisst, emulatorer finns ju. På macen går det ju att köra Windows också (RealPC o s v), men ingen tvingar ju dig att göra det om du helst vill slippa:-)

Jag minns f ö den gamla Mac-emulatorn som kom upp på Atariskärmen som en liten kanon och sköt sönder Atarin.

"OS X då?

Tror du vi kommer att se detta på PC?"

OS X, det får du nog fråga någon som är mer insatt idetta OS än jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...