Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Malplacerat inlägg


Rolf Tymark

Rekommendera Poster

 

Jag håller på och bygger en dator som är avsedd att bli något i hästväg, men vägen till målet är inte en motorväg, snarare en slags djungelstig.

 

Världen alla autister verkar ha ansamlats på datorföretagen; de kan telefonkatalogen utantill men saknar förmåga att förmedla ett enda klart besked till omvärlden.

 

Nog om detta. Just nu är datorn halvt färdigmonterad och jag vill på 300- GB-hårddisken ha fyra NTFS-partitioner, två vanliga och två till backup.

 

För att kunna välja mellan dem, behöver jag på något sätt få fram en meny när jag startar datorn. Jag har gjort detta förut någon gång, när jag ville kunna välja mellan Win 98 och XP.

 

Minns jag rätt installerade jag först det lägre programmet. När jag sedan installerade det högre programmet, fick jag en fråga. Sedan visades vid varje uppstart en fin meny, där jag kunde välja mellan de bägge operativsystemen. Det var ett lättvindigt upplägg.

 

Eftersom den här datorn ligger på en högre nivå, ville jag komplicera tillvaron och försökte därför att applicera Partition Magic Bootmagic på problemet. Men detta efterblivna program vill installeras på en FAT-partition...

 

Är det någon som har någon förflugen idé om hur jag utan alltför stora ominstalleringsprocedurer kan fixa detta problem?

 

Rupert Landershausen

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog om detta. Just nu är datorn halvt färdigmonterad och jag vill på 300- GB-hårddisken ha fyra NTFS-partitioner, två vanliga och två till backup.

Verkar korkat, en backup på samma rasade hårddisk är ju mest slöseri med plats.

 

För att kunna välja mellan dem, behöver jag på något sätt få fram en meny när jag startar datorn.

Man väljer inte mellan partitioner, man väljer mellan installerade OS. Jag är inte helt hundra på hur XP Home Edition gör men de flesta OS ger dig idag en bootmeny automatiskt när de upptäcker att det redan finns ett OS på datorn (t.ex om du installerar en svensk och en engelsk XP på samma dator eller om man installerar en linux på samma dator som en XP).

 

Eftersom den här datorn ligger på en högre nivå, ville jag komplicera tillvaron och försökte därför att applicera Partition Magic Bootmagic på problemet. Men detta efterblivna program vill installeras på en FAT-partition...

Jag tror att din värld skulle bli lättare om du inte kallade allt och alla för efterblivna och autistiska bara för att dina kunskaper inte räcker till för att välja rätt verktyg till rätt uppgift.

 

Berätta vilka operativsystem du vill kunna växla mellan så kan du nog få ganska direkta svar på vad som behövs och om det finns någon anledning att installera i en speciell ordning.

 

[inlägget ändrat 2006-10-09 08:09:22 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med fhe om att din vilja att ha två av fyra partitioner som backup-partitioner på samma hårddisk inte är så lyckat.

 

Vad gör du den dagen som hårddisken brakar och du har samlat på dig mängder med backupmaterial som du då inte kommer åt?

 

Det enda alternativet är att ha en separat/extern hårddisk för backuper.

 

För att kunna välja mellan dem, behöver jag på något sätt få fram en meny när jag startar datorn. Jag har gjort detta förut någon gång, när jag ville kunna välja mellan Win 98 och XP.

 

 

Detta är ju något helt annat än att ha olika partitioner som du anger först?

 

Eftersom den här datorn ligger på en högre nivå, ville jag komplicera tillvaron och försökte därför att applicera Partition Magic Bootmagic på problemet. Men detta efterblivna program vill installeras på en FAT-partition...

 

 

Nog blir det komplicerat med dessa krav som du tyvärr ställer!

 

Sen vet jag väl inte om programmet Partition Magic Bootmagic är så efterblivet som du vill påstå?

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med fhe om att din vilja att ha två av fyra partitioner som backup-partitioner på samma hårddisk inte är så lyckat.

 

Vad gör du den dagen som hårddisken brakar och du har samlat på dig mängder med backupmaterial som du då inte kommer åt?

 

Det enda alternativet är att ha en separat/extern hårddisk för backuper.

 

 

Jag hyr ut ett rum. Hyresgästerna växlar med kanske ett halvårs mellanrum. Hyresgästen spelar ofta spel. Så det behövs en partition med en standarduppsätttning program och en partition inriktad på spel. Hyresgästen ska kunna backa upp dessa partitioner, visserligen på samma hårddisk, men den går förhoppningsvis inte sönder så ofta.

 

När själva grunden är lagd, med alla program installerade men innan hyresgästen börjar använda datorn, gör jag en backup av hela hårddisken med alla partitionerna och programmen till en extern USB-hårddisk och stuvar sedan undan denna i en låda inne hos mig.

 

När hyresgästen flyttar, kan jag enkelt återställa allt och sopa undan allt som han ställt till med.

 

 

För att kunna välja mellan dem, behöver jag på något sätt få fram en meny när jag startar datorn. Jag har gjort detta förut någon gång, när jag ville kunna välja mellan Win 98 och XP.

 

 

Jag lyckades få till det i natt. Hemligheten var att först installera en Windows på den första partitionen och att sedan inifrån denna installera en Windows på den andra. Jag skulle alltså inte boota upp på CD'n den andra gången. Sedan var det bara att redigera boot.ini för att kunna skilja på de bägge boot-alternativen.

 

 

Sen vet jag väl inte om programmet Partition Magic Bootmagic är så efterblivet som du vill påstå?

 

Det är nog bra, men i det här fallet klarade det inte av sin uppgift, eftersom det bara ryms fyra partitioner på en hårddisk och BootMagic behövde en egen FAT-partition.

 

RolfTymark

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bra, men i det här fallet klarade det inte av sin uppgift, eftersom det bara ryms fyra partitioner på en hårddisk

Du kan ha mycket mer än 4 partitioner på en disk, då kan samtliga dock inte vara primära.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var att först installera en Windows på den första partitionen och att sedan inifrån denna installera en Windows på den andra. Jag skulle alltså inte boota upp på CD'n

Det måste ha varit en konstig piratkopia av Windows för så omständigt har det aldrig varit när jag gjort det.

Man brukar normalt boota från CD bägge gångerna, på frågan om man vill ersätta eller installera en ny svarar man "installera en ny" och sen behövs inget mer.

 

Vore jag du skulle jag titta på Ghost för återställningen, känns mycket vettigare än att försöka hålla en backup-installation på annan partition vid liv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bra, men i det här fallet klarade det inte av sin uppgift, eftersom det bara ryms fyra partitioner på en hårddisk

 

Du kan ha mycket mer än 4 partitioner på en disk, då kan samtliga dock inte vara primära.

 

Det var intressant att höra. Men när jag har försökt att skapa ytterligare partitioner på min hårddisk utöver de fyra som redan finns, får jag bara ett meddelande att det inte går, inte något erbjudande om att installera logiska partitioner. Detta gäller både i Partition Magic och i XP's diskhanterare.

 

Rolf Tymark

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När själva grunden är lagd, med alla program installerade men innan hyresgästen börjar använda datorn, gör jag en backup av hela hårddisken med alla partitionerna och programmen till en extern USB-hårddisk och stuvar sedan undan denna i en låda inne hos mig.

 

När hyresgästen flyttar, kan jag enkelt återställa allt och sopa undan allt som han ställt till med.

 

 

Då gör du ju ändå en separat backup till en annan enhet...

 

Även fast du sa att du inte gjorde så;).

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När själva grunden är lagd, med alla program installerade men innan hyresgästen börjar använda datorn, gör jag en backup av hela hårddisken med alla partitionerna och programmen till en extern USB-hårddisk och stuvar sedan undan denna i en låda inne hos mig.

 

När hyresgästen flyttar, kan jag enkelt återställa allt och sopa undan allt som han ställt till med.

 

 

 

Då gör du ju ändå en separat backup till en annan enhet...

 

Ungdomarna klyddar till det med sina lunarstormar och chattprogram och installerar många spion-nerlusade gratisprogram och behöver därför regelbundet sanera sina partitioner från allt skräp. Det är då enkelt att med t.ex. Acronis Trueimage, som verkar vara ett lätthanterligt program, boota upp på räddningsdisken och återställa den ena eller bägge partitionerna.

 

Visserligen kan hela disken krascha eller smittas ner, men det händer inte så ofta, och då har jag ju backupen på den externa USB-hårddisken.

 

Jag tycker det är en lysande lösning.

 

---

 

Jag är lite dimmig klockan sex på morgonen, efter att ha suttit uppe hela natten och pulat. Hjärnan har skurit ihop:

 

Jag har alltså två bootbara partitioner (backup-partitionerna behöver ju inte vara bootbara; jag ska ändra dem till logiska enheter). Det innebär väl att jag måste installera alla program separat på dessa två partitioner?

 

Men när jag nyss installerade Norton Internet Security verkade det som om det installerades på bägge. Eller var det kanske en hallucination?

 

Finns det, kort sagt, några undantag till regeln att programmen ska installeras på bägge partitionerna, dvs. att de lägger sig på C:\, även om jag installerar dem på D:\?

 

Jag tänker t.ex. på drivrutiner och dylika grundläggande historier.

 

---

 

Det är en bra dator jag bygger. I natt kortslöt jag CMOS, eftersom jag vid varje boot fick ett besvärande meddelande om att jag misslyckats med överklockningen, fastän jag inte överklockat. Först i efterhand kom jag på att det var en riskabel operation, jag tömde ju BIOS.

 

Det blev några nervösa minuter. Men den gick igång fint, utan BIOS. Det tyckte jag var förnämligt...

 

Rolf Tymark

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en lysande lösning.

 

---

 

Jag är lite dimmig klockan sex på morgonen

Hoppas det är pga något annat för om den tar så mycket tid i anspråk att du måste sitta uppe hela natten för att göra en sådan enkel sak som en återställbar windows-installation så tycker jag den verkar allt annat än lysande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det är pga något annat för om den tar så mycket tid i anspråk att du måste sitta uppe hela natten för att göra en sådan enkel sak som en återställbar windows-installation så tycker jag den verkar allt annat än lysande.

Ha ha .. det var ju en riktigt rolig tråd det här:) Om jag vaknade imorgon och såg att alla människor rörde på läpparna men att jag att inte hörde ett dugg så skulle jag nog inte i första hand misstänka att alla blivit stumma utan att jag har blivit döv:)

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha mycket mer än 4 partitioner på en disk, då kan samtliga dock inte vara primära.

 

Jag ska försöka få PartitionMagic och XP att förstå det. För närvarande gör de inte det.

 

Vad anser du om följande upplägg?

 

Jag har fyra bootbara partitioner: Normal, Spel, Musik och Bild. På varje ska en antal gemensamma program, drivrutiner mm. installeras. Behöver jag installera virusprogrammet på varje partition, eller räcker det med att det finns på C:\?

 

Är det en god idé att installera 'basprogrammen' på C:\ och därefter med XP's 'Files and Settings Transfer' kopiera dem till de andra partitionerna?

Eller är det bäst att installera allt fyra gånger?

 

Skulle det fungera att iordningställa C:\ och med t.ex. PartionMagic kopiera hela den partitionen till de tre övriga?

 

Rolf Tymark

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver jag installera virusprogrammet på varje partition, eller räcker det med att det finns på C:\?

Du måste se till att antivirusprogram startar oavsett vilken Windows du bootar till, dvs att det finns i registret för alla Windows. Det lättaste sättet är att installera det. Detta gäller inte bara antivirusprogrammet utan alla program som ska köras från flera Windows.

 

Du kan nog inte flytta program med "Files and Settings Transfer", du får inte registret rätt då. "Files..." är endast avsett för att flytta ens egna filer t ex bilder och inställningar i olika program t ex inställningar i outlook express.

 

Jag har inte använt PartionMagic så jag kan inte svara på specifika frågor om det programmet. När jag partionerade upp disken på den här datorn så gjorde jag det inför att jag skulle köra Linux på datorn också så då använde jag det partioneringsprogram som ingick i Linux-installationen.

 

Menar du att man ska boota om datorn beroende på om man vill surfa, spela eller lyssna på musik? Det verkar ju jättejobbigt, så skulle jag aldrig vilja ha det. Jag tror knappast du får dina hyresgäster att acceptera det heller.

 

Information om olika typer av partitioner:

http://en.wikipedia.org/wiki/Partition_(computing)

http://www.ahuka.com/other/partition.html

http://www.optimizingpc.com/install/partitioningharddisk.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att man ska boota om datorn beroende på om man vill surfa, spela eller lyssna på musik? Det verkar ju jättejobbigt, så skulle jag aldrig vilja ha det. Jag tror knappast du får dina hyresgäster att acceptera det heller.

 

 

Det är onekligen ett originellt upplägg, men jag är inte på förhand helt säker på att det är ogenomförbart.

 

Jag har dragit på mig ganska många program, och jag märker på min egen dator att det blir tungrott om man belamrar en och samma partition (läs C:\) med alltför många sådana.

 

Det ligger nära till hands att samla och installera spelprogrammen på en särskild bootbar partition, liksom alla slags bildbehandlings-, videoredigeringsprogram, foton och videosnuttar o.dyl. på en annan etc.

 

Att musik (och musikprogram) ligger på en egen partition hindrar ju i och för sig inte att man kommer åt att spela musiken från de andra partitionerna.

 

Internet Explorer fungerar på alla partitionerna, så man kan surfa var man än råkar befinna sig.

 

Det tar vid uppstarten inte så många sekunder att från menyn välja partition.

 

Däremot ser jag det som ett krux att alla antivirus-, antispionprogram mm. måste uppdateras på fyra olika partitioner. Det blir också besvärligt att installera nya versioner av alla program.

 

Angående partitioneringsproblemet tänker jag lösa denna gordiska knut med alexandershugget att köpa ytterligare en 300 GB intern hårddisk och på den skapa de fyra backup-partitionerna. Jag köper mig helt enkelt förbi problemet.

 

Här är min nuvarande konfiguration. Är det något som du anser saknas?

 

Chassi: Antec Sonata II

Nätaggregat: Antec 450W

Moderkort: MSI 945P Neo2-F Socket 775 ATX

Processor: Intel Pentium D 940 3,2 GHz 2x2MB Dual Core S-775

Processorkylare: Arctic Cooling Alpine 7 Socket 775

Kylpasta: Artic Silver 5

Grafikkort: MSI GeForce 7600GS 256 MB 2xDVI TV-Out PCI-E

DVD-brännare: DVD +-R/RW Double Layer 16x ND-3570

Mus: Logitech MX518 Optical Gaming Mouse

Tangentbord: Logitech Media Keyboard PS/2

Högtalare: Logitech S-200 2.1 (?)

Bildskärm: LG1970HR 19# TFT TCO-03 2ms

Diskettstation, musmatta

Bluetooth adapter v1.2 USB 2.0 2.4GHz Klass2 (10M)

Minnen: Corsair 4x512MB VS DDR2 PC5300 667MHz CLS

Hårddisk Maxtor Diamondmax 10 300GB 7200RPM SATA/300 16MB

(ytterligare en tillkommer).

Backuphårddisk: Maxtor Personal Storage 300GB (extern USB)

 

 

Moderkortet anser jag redan vara ett felköp. Den verkar sakna en Firewire-kontakt. Jag behöver visserligen inte en sådan, men får intrycket av att kortet är en slags nerskuren budgetversion.

 

Rolf Tymark

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att man ska boota om datorn beroende på om man vill surfa, spela eller lyssna på musik? Det verkar ju jättejobbigt, så skulle jag aldrig vilja ha det. Jag tror knappast du får dina hyresgäster att acceptera det heller.

 

Nej inte jag heller. Möjligen möjligen möjligen skulle en del "störra" spel kunna få ligga för sig, de tenderar ju i alla fall att ta upp hela datorn under en längre tid.

 

Men då blir det i alla fall besvärligt när man ska trixa och dona med dem, ladda ner patchar - jaha då ska en webläsare finnas där, editera filer.

 

Ska det finnas en Windowsinstallation på varje partition som ska underhållas också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/montering|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...