Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konventera AVI till MPEG


Cazz

Rekommendera Poster

Har fått ett lite uppdrag att konventera om alla egnagjorda filmer som sparas i AVI till MPEG så man kan köra det i internTV

 

Har testat en drös olika program och sparat i olika format som

 

MPEG1

MPEG2 (Vet varken vad det var för inställningar för mpeg1 eller mpeg2)

VCD

SVCD

DVD

 

Alla blir inte alls bra utan den blir pixlig och hackar extremt när något föremål rör sig fort på filmen.

 

Ser ok ut på datorn men när man har lagt in filmen i internTV programmet så blir det inte bra.

 

Sedan är det ibland inte så bra ljud så vi kommer köra med textning och spara det i srt filer så jag måste få in det i MPEG filen också.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-10-08 23:39:10 av Cazz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MPEG1

VCD

 

VCD specar en viss biblioteksstruktur och sätter gränser för upplösning och bitrate. Filmerna är MPEG1.

 

MPEG2 (Vet varken vad det var för inställningar för mpeg1 eller mpeg2)

SVCD

DVD

 

SVCD och DVD använder vanligen MPEG2 men sätter (liksom VCD) vissa gränser för vad man får göra.

 

Frågan är då vad du har att röra dig med? Hur spelas filmerna upp? Vilka möjligheter finns det där?

 

Ett par allmänna tips:

 

- Om du visar filmerna "interlaced" måste du se till att ha rätt ordning mellan udda och jämna linjer.

 

- För att koda till MPEG med bra kvalitet ska man absolut se till att köra flera pass och att använda variabel bitrate.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe jo jag vet det där första du skrev men inte det där "interlaced"

 

Vi kör ett program (Showmagic, lite äldre model, kommer att uppgraderas snart) för att visa filmer på internTV och den tar endast emot MPEG filer.

 

Kollar jag upp en film som jag vet fungerar bra så får jag dessa information

 

type: MPG, 1 audio stream(s), quality: 55 %

1856 Kbps, 25.0 fps, 352*288 (4:3), MPG1 = MPEG 1 (VCD)

224 Kbps, 44100 Hz, 2 channels, 0x51 = Mpeg-1 audio Layer 2 [0xc0]

 

Så den klarar VCD bra men endå så när jag konventera om AVI till VCD så blir det inte bra alls.

 

Är lite osäker vad du menar med flera pass och att använda variabel bitrate.

 

Har inte jobbat så djupt på filmer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite osäker vad du menar med flera pass och att använda variabel bitrate.

 

Vissa delar av en film kan vara rätt "enkel", inte så mycket som rör sig, kanske nån som sitter stilla och pratar om nåt. Vissa andra delar har många saker som rör sig, kanske man panoererar med kameran. Med variabel bitrate kan man lägga mer data (större del av filen) på de delar där det behövs. För att få nytta av variable bitrate bör man köra flera pass - först går man igenom hela filmen och kollar var det finns lugna partier och var det är mer action. Sedan gör man själva kodningen.

 

Om du kan använda MPEG2 så ger det betydligt bättre kvalitet, i alla fall om du kan koda med mer än 2000Kbit/s (nåt sånt). DVD brukar vara runt 8000-9000Kbit/s så det är ju betydligt mer.

 

Vilket program använder du för att koda filmerna till MPEG? Det kan ju löna sig att testa något annat.

 

Interlace betyder att man ritar upp varannan rad i taget, först alla udda sen börjar man om och ritar alla jämna linjer. Om du pausar din AVI så kan du antagligen se det genom att vertikala linjer blir "taggiga". Om avi-filerna är så är MPEG2 definitivt att föredra. Ska du använda MPEG1 måste filmen "deinterlacas" och det kan göras med väldigt skiftande kvalitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oh ok.

Jo den ska vad jag ser klarar MPEG2 (SVCD)

Filmen jag testar med är nog en jobbig för conventering eftersom personerna springer och gå i trappor och det bara för jag vill testa så hårt som möjligt.

 

Vilka program jag har testat är en hel del, det enda gemensam är att de är gratis.

 

Jag har testat ffmpeg, mancoder, bbmpg och TMPGEnc (MPEG1 för det är bara den som är gratis, men där syntes inte ens bilden).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en gräns för hur bra det kan bli om källmaterialet är stökigt.

 

Att filmer kan se bra ut beror nog till stor del på att de är bra inspelade, kamera på stativ, mjuka fina rörelser annars, "snälla" bakgrunder m m.

 

Du kanske blir besviken helt i onödan?

 

Är det ett krav att det är gratis?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det finns ju en gräns.

Scenerna kör med stativ och med mjuka rörelse om det skulle behövas.

Ganska så rent men när det inte fungerar alls bra och det hoppar nästan och rycker i bilden och pixlig så är det ju inte bra.

 

Gratis är inget krav men finns det ett program som man kan testa (trial) och den inte kostar så mycket och det fungerar så tror jag det är lungt.

 

Har hittils testat gratisprogram för de brukar vara helt ok men just nu har jag tyvärr inte fått det bra.

 

Kan nog vara så att jag inte har ställt in den så bra.

Får jag ordning på den filmen så tror jag att det ska gå bra med de andra filmerna.

 

[inlägget ändrat 2006-10-09 11:25:20 av Cazz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så "enkelt" att den avi är gjort i en special codec.

Den codec som används är "dvsd = Sony Digital Video" så det kan vara det som bråkar så jag ska testa med en annan avi film och se om det är bråkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...