Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU-användning


T_pott

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har länge haft "problem" med min bärbara dator. Jag anser att det är ett problem i varje fall.

 

Problemet är att jag får intrycket av att datorn underpresterar rätt så rejält jämfört med specifikationerna. Det har varit ett problem ända från starten ,men jag antog då att det kanske inte var något problem egentligen. Allt som oftast den senaste tiden så maximeras användandet av datorns prestanda och datorn blir fruktansvärt slö, alternativt så låser den sig helt.

 

Går jag in på aktivitetshanteraren och kollar in antal program så är de flesta kopplade till SYSTEM, få till mig som användare. Går jag sedan in på Prestanda så används 100% av CPU-användningen vid några tillfällen som kan få stora konsekvenser för mitt datoranvändande, vilket jag tycker låter helt sjukt. (I skrivande stund har jag igång, två webfönster, en nedladdning på 200 MB (152 kB/s), winamp och antikvitetshanteraren, plus messenger, brandvägg och antivirus, resten tillhör system) Vid en titt på CPU-användningen så pendlar diagrammet mellan 11-90 % ibland till och med låst på 100 % under en lite längre tid. (Växlingsfilen ligger på ca 400 MB)

 

Mina specifikationer är:

 

Märke: Acer TravelMate 2600, 15,4" TFT (bärbar)

Pentium 4, 2,8 GHz

64 MB Grafikkort (ATI Mobility Radeon 9000 IGP)

512 MB SDRAM

40 GB HDD (ultra ata/100)

DVD-dual drive.

 

Jag har verkligen försökt rensa bort allt som inte är nödvändigt med hjälp av till exempel Startup Inspector for Windows och enbart kör de mest nödvändiga processerna. Att spela spel är inte att tänka på, för att till exempel spela ett spel som Counter Stricke: Source (över internet) så får jag använda de lägsta inställningarna, dra ner på alla program i datorn och hoppas på en upplevelse med mjuk uppdatering, allt som oftast hackar spelet istället.

 

Min internetuppkoppling är inte dålig (1 MB, mer ibland), men för att få en smärtfri upplevelse så är användandet av denna dator begränsat till internetanvändning och musik. Jag tycker det är mycket prestanda för ingenting. När jag pratar med andra så kan de köra samma saker, fast med mycket lägre prestanda...

 

Jag bifogar mer specifikationer vid förfrågan.

 

Hälsningar Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vilken process som använder CPU kraften.

 

I aktivitetshanteraren under "Processer" syns det. (sortera efter CPU så blir det enklare)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att det är otänkbart att spela CS:S kan jag förstå med tanke på ditt grafikkort. ett sånt grafikkort ska inte gå att spela CS:S med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...