Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig vid nedladdning?!


bytestorm[DUO]

Rekommendera Poster

bytestorm[DUO]

Har sedan en lång tid tillbaka haft otroliga problem med nedladdning utav saker. Jag kan ladda hem program och filer direkt ifrån internet explorer eller mozilla firefox, det funkar bra.

 

Men så fort jag sätter på Emule eller Bitcomet och börjar ladda hem en torrent fil eller en fil i Emule nätverket så hänger sig datorn ALLTID. Ibland efter 1 minut, och ibland efter ett par timmar.

 

Jag har kollat i program och systemloggen men där verkar det inte hinna loggas. Däremot så loggas det ett 20 tal varningar varje gång jag startar datorn:

 

ID = 51

Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk0\D under en växlingsåtgärd.

 

Men det finns Ingen info om detta på:

http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

 

 

 

 

Jag har provat att installera om emule/bitcomet,

byta nedladdnings destination,

defrag,

diskchk,

m.m...

 

 

 

Vad fasen kan det vara? Den fryser lixom helt.. går inte göra ett skit.

Verkar ju vara ngt med hårddisken men.. vad..?

 

 

Min Setup:

 

Xp Pro SP2

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4400+

2 GB RAM

Grafikkort: GeForce 7900 GTX

HDD: Maxtor 7V300F0 (FW: VA111630)

Moderkort: ASUS A8N SLI Deluxe

 

Extremt tacksam för svar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat hårddisken med maxtors eget diskcheck program finns att ladda hem på deras hemsida..

Om du misstänker hårddiskproblem alltså.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade denna tråd på google med ditt problem ser ut som diskproblem med död hårddisk som slutprodukt

 

http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/12946/

 

även denna länk tar upp detta fel

 

http://www.jsifaq.com/SF/Tips/Tip.aspx?id=5568

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Undrar verkligen om det är hårddisken för jag har samma problem.

Har testat olika torrent program samt bytat hårddisken men det händer fortfarande.. värsta är att jag fick bytt moderkort och nätaggreat och det verkar inte som det heller.

 

Det vi har gemensamt däremot är AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4400+ så använder du möjligen en fläkt som du fick till den? för jag undrar om det inte är så att fläkten är för kass till processorn?

 

Nåja jag har ingen anning.. börjar bli lite less på att datorn stannar när man vill ha ner något

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
ID = 51

Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk0\D under en växlingsåtgärd.

 

Ett gammalt inlägg, men försöker ändå.

 

Har du SATA?

 

Gå in i Enhetshanteraren. Klicka på plustecknet till vänster om IDE ATA/ATAPI-styrenheter. Högerklicka på SATA-controllern och välj Egenskaper.

 

Peta på fliken Primary Channel. Bocka av Enable command quering. Klicka OK.

 

Nu ska problemet vara ur världen. I alla fall för mig när jag fick samma problem med min SATA-disk.

 

Notera att det är i fall hårddisken (SATA) har stöd för NCQ. Du behöver särskilda drivrutiner för att det ska fungera.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte men det var ett bra försök.. kanske skulle säga att jag både testat en IDE och SATA hårddisk och det händer samma med dem båda.

 

Iaf så funkar det bra om jag bara har en nerladdning på åt gången (eller det verkar så än så länge) men när jag har däremot några stycken så hänger den sig gärna efter några minuter.

 

Minnena verkar det inte vara fel på då jag gjorde ett minnestest i dos som skulle vara ett effektivt sätt att se om där var fel på dem...

 

Så då återstår min processor och mitt grafikkort .. hm.. ja jag har ingen ide.. tycker inte ett grafikkort ska hänga datorn för att man laddar hem en del.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Uruhara skrev:

Tyvärr inte men det var ett bra försök.. kanske skulle säga att jag både testat en IDE och SATA hårddisk och det händer samma med dem båda.

 

Tänkte närmast på felmeddelandet i Loggboken, som trådskaparen fått. Det fick jag med och datorn startade långsamt, som om jag hade sirap i maskineriet. Tog ett tag att googla runt innan jag hittade lösningen i ett utländskt forum, och det är den jag skrev här. Fungerade klockrent hos mig.

 

För din del. Har du tillräckligt med utrymme på hårddisken?

Platsbrist kan orsaka att datorn inte tar emot nedladdade filer.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha glömde att detta inte var min tråd :D

men bra tt du hjälper grabben

 

jo har en 200gb hårddisk men mycket mycket utrymme så det är det inte brist om.. nä jag tror ingen kommer komma fram till vad problemet är faktiskt tyvärr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Hur gör du när du laddar ned då?

 

En del har ovanan att klicka Öppna istället för Spara när dom laddar ned. Man ska aldrig öppna filer på internet. Ok, är det en egen vald fil så, men problem kan ju kanske uppstå i stil med ditt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är när jag använder torrent program och jo jag trycker öppna direkt i programet fast du kanske menade andra sorters filer?

 

som trailers och andra filer sparar jag alltid på hårddisken

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Uruhara skrev:

Det är när jag använder torrent program och jo jag trycker öppna direkt i programet fast du kanske menade andra sorters filer?

 

Ja, t ex vanliga program som du kanske laddar ned från en internetsida.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det inga problem.. hm.. faktiskt så är det bara med torrent nerladdningar och när det är en del igång.. så det känns som datorn inte klarar av att hantera det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sänk hastigheten på nedladdningarna. Brukar lösa sådana problem.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bytestorm[DUO]

Sänka hastigheter räcker inte. min dator skall definitivt hantera hastigheten. däremot har jag under tidens gång sedan jag startade denna trå beställt ny hdd.. som ger samma fel. testade därefter med att köpa ett sata kontrollerkort.. och det har numera fungerat *peppar peppar*

 

laddade hem maxtors test porgg och fick beskedet FAULTY DISK

 

men det gav ju även den nya (samsung istället) men båda klarar sig när jag körde dem genom sata kontrollerkortet... mycket skumt.. microsoft har även nyligen lagt till info om detta fel 51, och de säger även de faulty disk.. men vetta fan om det inte är sata kontrollerna i moderkorten som inte pallar med...

 

btw, såg någon tidigare skriva ang cpu fläkten.. den bytte jag direkt, satte inte ens i den skiten ;)

 

kontrollerkortet jag fixa är inget direkt nytt men ville bara testa. promise sata 300 tx2 plus heter det.

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310629

 

jag skall köra ett tag till med detta kort och återkomma med info hur det går.

 

tack för alla svar och ideer, hade gett upp hoppet ett tag där.. inte fått några mer svar på hur länge som helst och så kom alla på en gång nu =)

 

er andra som inte har kontroller kort testa Stefan Eklinder's tips, låter vettigt!

 

[inlägget ändrat 2006-12-09 02:30:19 av bytestorm[DUO]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

laddade hem maxtors test porgg och fick beskedet FAULTY DISK

 

men det gav ju även den nya (samsung istället)

Du kan inte testa en Samsung-disk med Maxtors testprogram, det måste vara testprogrammet från den som tillverkat disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bytestorm[DUO]

hehe nä det e lugnt, det gjorde jag inte heller, körde HUTIL

kanske skrev lite klantigt ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...