Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det ett fel i BIOS?


Anton_Norton

Rekommendera Poster

Anton_Norton

Hej!

 

När jag startar om min dator så dör den. Försöker jag slå på datorn direkt efter detta så startar den upp och sedan dör den efter en sekund.

 

Jag väntar då tio minuter med att slå på datorn, när jag gör detta så startar oftast datorn och skärmen, skärmen ger dock ingen bild utan blir bara svart och ON-knappen på monitorn börjar blinka, jag har testat med två olika skärmar, med samma resultat.

 

Om jag istället väntar i 20-30 minuter med att starta datorn så funkar den perfekt.

 

Detta kan vara lite jobbigt när man ska uppdatera visa program m.m och man behöver starta om datorn för att få uppdateringen att fungera.

 

Vad kan detta bero på? dags att uppdatera Biosen? eller kan det bero på något annat?

 

Tacksam för hjälp.

 

/Norton

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Symptomen tyder på att nätaggregatet håller på att gå sönder, alternativt att kondensatorerna på moderkortet har börjat att läcka eller fått "rundad" topp. Kondensatorproblem kan du läsa om här: http://www.badcaps.net/

 

Hur gammal är datorn?

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anton_Norton

Datorn är 2,5-3 år gammal och innehåller ett Asus P4S800 moderkort.

Problemet har dock funnnits länge, ca 1,5 år...minns knappt tiden då den gick att starta om.

 

Tack för länken, håller på att kolla upp nätaggregat och kondensatorer nu...verkar intressant.

 

EDIT:

Det har inte blivit värre med tiden, vilket man tycker borde utesluta att något håller på att bli utslitet. med både nätaggregatet och kondesatorerna borde ju problemet blivit värre med tiden, eller?

 

Kan ju varit fel på nätaggregaten när jag köpte den, jag ska inte svära på att den inte strulade redan från början...men man tycker ju att jag borde ha lämnat in den isåfall =).

 

MVH

Norton

[inlägget ändrat 2006-10-07 22:05:19 av Anton_Norton]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du skall testa detta, börja med punkt 1&5:

 

Standardåtgärd vid icke startande dator

1) Dra ut elsladdden till datorn.

2) Ta loss alla minnesmoduler och sättt tillbaka dem (misstänker du minnes fel sätt bara tillbaka ett av dem).

3) Ta loss alla kablar och sätt tillbaka dem igen.

4) Ta loss alla PCI-kort och grafikkortet, sätt tillbaka dem igen.

5) Ta loss batteriet, vänta några minuter och sätt tillbaka det igen. (eller gör en reset enligt instruktionen till moderkortet/daton).

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

[inlägget ändrat 2006-10-07 22:02:48 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...