Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MISSTAG KÖPA LCD ???


Sarah Ri

Rekommendera Poster

Har köpt en Philips 42PF7621D.

Vid fotboll, balett (jo jag gillar det!), egentligen hela tiden någon/något rör sig över bildytan, upplevs framförallt alla konturer som helt oskarpa.

Har jag gjort ett misstag som valde LCD, borde jag satsat på plasma.

Jag vill försöka returnera och byta till annan TV i så fall...

 

VAD TYCKER NI? MÅNGA AV ER ÄR JU SÅ OERHÖRT KUNNIGA PÅ SÅNT HÄR!!

 

Mycket tacksam för råd och dåd,

 

Sarah

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vi tycker?

 

Jadu, du tycker ju själv att den är kass, så då är det väl inget att snacka om. Lämna tillbaka den och köp en annan som verkar bra. Hett tips: Provtitta innan.

 

Men du får vara beredd på att betala rätt mycket för en schysst platt-TV. De billigaste är rätt oskarpa och pixliga.

 

Många köper platt-TV mycket för att det är en ny spännande teknik som man vill ha hemma bara därför, och struntar i hur bilden ser ut.

 

Ingen platt-TV jag har sett än så länge kommer i närheten av bildkvalitén hos en bra bildrörs-TV, och jag är absolut ingen bakåtsträvande nostalgiker. Det bara är så.

 

Lycka till!

 

/Plusjenko

 

 

P.S Lova mig att du inte har TVn i widescreenläge när sändningen uppenbarligen inte är i widescreen. Det är också ett tecken på folks fullständigt ogreppbara dumhet. D.S

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plusjenko,

Tack för ditt svar, det uppskattar jag.

Det är dock inte lätt detta.

 

Jag HAR provtittat innan; och - butikens pris vid mitt köp var 29 kkr ....

Och nä, min 15 år gamla bildrörs-TV ’dog’, enbart därför behövde jag köpa ny, inte för att tekniken är häftig!

Att den har USB-port är ju förstås superbra för att kolla på foton!

 

Widescreen skriver du. Jag har valt autoformat, är det tokigt tro?

Det finns så många olika alternativ att välja mellan och jag begriper inte dom alla och valde därför autoformat.

Vad tror du om det?

 

 

Sarah

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tråden flyttad till Hemelektronik - övrigt

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Öppet forum! Ordet är fritt...|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-10-07 20:13:13 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

[log]Widescreen skriver du. Jag har valt autoformat, är det tokigt tro?

[/log]

Autoformat på min 40" Samsung betyder att den fyller ut hela skärmen oberoende av om det är 4:3 sändning eller 16:9. Aldrig bra så alltså!

Vid 4:3 sändning å välj det, och vid 16:9 sändning så ändra till 16:9. Brukar finnas snabbknapp på fjärrkontrollen för skifte.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår 16:9 har en variant som heter "superbred", den töjer ut bilden i kanterna och kapar lite i över- och underkant så en 4:3-bild fyller ut hela rutan. Jag tycker det funkar så pass bra att "normalläget" (som ger svarta kanter till höger och vänster) aldrig används.

 

När utsändningen är "16:9 för 4:3-apparater" (med svarta kanter överallt) finns det ett antal olika sätt att "zomma" bilden så den fyller ut hela rutan.

 

Ibland är det ett evigt pillande på kontrollen. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför envisas kanalerna med att sända i 4:3 (förutom svt och i viss mån tv4) när man tar emot en signal digitalt. Borde det inte vara läge att byta nu? Alla boxar kan ju i varje fall hantera både 4:3 och 16:9 och då kan man inte längre skylla på att folk med gamla sunkiga tv inte kan få "rätt" bild.

 

Svt sköter sig oftast exeplariskt genom att mycket sänds i 16:9 format, men UR har totalt missförstått det där med 16:9... De sänder ju sina widescrrenprogram som en letterboxbild (dvs med svarta balkar uppe och nere) och dessutom lägger de textningen i de svarta fältet vilket innebär att du inte kan zooma bilden om du vill kunna läsa textningen (ett exempel igår var ett program om romersk ingenjörskonst)

 

Har du en lcd så bör du ju se till att få en digital bild.

 

--

[Esc]

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är intressant att flera aktörer på produktionsidan av TV-sändningar håller fast vid gamla formatet.

 

Nu har jag ingen aning om hur många som sitter med 4:3 apparater än, men det är nog trots allt en del. Det är den enda anledning jag kan se till att de än inte sänder i 16:9. Här är vi påväg mot HDTV och många har inte ens tagit steget till att sända 16:9 materiel i 16:9. Det tar de amerikanska serierna, inspelade i HD-upplösning, skalar ned dem och beskär till 4:3... sorgligt.

 

TV3 (Prison Break ex.v), kanal 5 (Rome ex.v.) och TV6 (som är helt digital från start men ändå INTE 16:9) är de jag främst tänker på men även UR som du påpekar. Vill dock minnas att en del UR program på Kunskapskanalen har sänts i 16:9

 

Tror det inte sagts ännu i den här tråden:

LCD/Plasma/stora skärmar passar främst vid digital-TV och excellerar om du ger dem en äkta HDTV-signal via DVI/HDMI (och kanske även komponent). De fungerar även mycket bra så länge du har en perfekt mottagning av de analoga kanalerna men så fort det finns störningar där så blir dessa givetvis mycket mer uppenbara med en stor digital skärm. Utan effektiv brusreducering blir dessa störningar även mer uppenbara pga av LCD/Plasma-skärmens teknik.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...