Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup av STOR hårddisk


fenderbender

Rekommendera Poster

fenderbender

Har en stort hårddisk fullproppad med musik. filmer å annat smått å gott. Ibland nojjar jag över att allt ska crasha.. därför undra jag nu.. hur gör man enklast en backup av en hd på över 300gig? Funkar de där externa hårddiskarna bra osv, eller måste man rentav ha en annan dator å backa upp allt på?

 

Mycket tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar de där externa hårddiskarna bra osv, eller måste man rentav ha en annan dator å backa upp allt på?

 

Det beror på vad du vill skydda dig emot vilken metod som är bra eller om det finns en bättre.

 

Är du orolig för en eventuell hårddiskkrash men inte funderar över om datorn blir stulen eller huset brinner ner så är en extra hårddisk intern eller extern en bra och snabb lösning.

 

Sen är frågan är det 300GB med filer eller filer och program, du kanske skulle bara satsa på att säkerhetskopiera filerna och skydda installations mediet för programmen?

I så fall kanske en backup på DVD är mer hanterlig.

 

Själv har jag blivit lite försiktig med mina data sen jag hade en hårddiskkrasch utan en enda backup (förutom installations mediet) så jag har löst det med en "lite" överdriven lösning.

 

Jag har en lokal säkerhetskopia på mina filer som automatiskt körs en gång i veckan och en Ghost kopia på hela systemet med alla standard program som skapades direkt efter installation.

Dom ligger på en separat fysisk hårddisk men i samma dator så vid en eventuell hårddiskkrasch så går det snabbt att återställa datorn igen.

 

Sedan kör jag någon gång i månaden över en kopia på filbackupen till min FTP server som jag har här hemma, och den har jag öppnat för ett antal av mina släktingar och vänner som också lägger sina backuper på den.

 

Min bror har också en FTP server hemma hos sig så lite då och då så kör vi över backup mellan våra FTP servrar och är då även skyddade från brand och stöld.

 

Den lösningen är kanske något paranoid men när vi väl satt upp den så tänker man inte på det längre det mesta sköts automatiskt, du kanske kan plocka något av detta och se om du kan hitta en lösning som passar dig.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fenderbender

Ok tack för hjälpen!

 

Filerna jag vill backa up är enbart filmer och musik.. så 300gig me sånt e kanske inget jag kan sitta å säkerhetskopiera som du gör, en gång i veckan :P

Ska kika lite på externa hårddiskar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...