Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföring av befintligt XP till en ny hårddisk


trubbe

Rekommendera Poster

Hej! Ngn som vet hur man för över befintligt operativsystem (XP) till en nyinköpt hårddisk. Dvs: utan att installera nytt. Kan man koppla den nya hårddisken som slave, formatera den, göra partioner o sedan föra över operativsystemet från den gamla hårddisken? Därefter koppla den nya som master, plocka bort den gamla o sen starta upp!

Går detta?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Dvs: utan att installera nytt. Kan man koppla den nya hårddisken som slave, formatera den, göra partioner o sedan föra över operativsystemet från den gamla hårddisken?

 

Bäst är säkert att du gör en ghost av ditt nuvarande system, som du sedan använder för att föra över befintligt system.

 

Manuellt kan du inte föra över hela systemet. Kan säkert betraktas som en omöjlghet. Du har inte bara mappar och systemfiler utan också hela registret och dess innehåll.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Jag ha själv tänkt i dessa banor dvs. att använda mig av en "ghost". Men kommer datorn att starta upp som vanligt med den nya hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
trubbe skrev:

Tack för svaret!

Jag ha själv tänkt i dessa banor dvs. att använda mig av en "ghost". Men kommer datorn att starta upp som vanligt med den nya hårddisken?

 

Det kan jag tyvärr inte svara på. Har läst rekommendationer om ghost här på Eforum, men inte provat det själv. Säkert andra som kan berätta mera.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att göra som Stefan Eklinder säger, gör en ghostkopia på din nuvarande hårddisk, och lägg sedan in denna på din nya hårddisk.

 

 

Om du använder Norton Ghost, så börja med göra iordning en startbar ghostdiskett.

 

Sedan gör du din ghostkopia och sparar den på din nuvarande hårdddisk.

Stoppa sedan i din nya hårddisk som master och din nuvarande som slave.

 

Boota/starta din dator med denna ghostbootdiskett och låt ghostmenyn komma upp, du ska kunna se dina bägge hårddiskar, välj att hämta din sparade ghostfil och installera den på din nya hårddisk.

 

 

Om du väljer ett annat "ghost"-program så bör motsvarande moment finnas i detta också.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!! Skall försöka med olika lösningar. Nu har jag i alla fall en hel tips!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...