Just nu i M3-nätverket
Jump to content

En riktigt tyst dator

Washsa

Recommended Posts

Hej

Jag har planerar att kopa en sa tyst dator som mojligt och har fixat ihop foljande konf pa datorbutiken.se vad tror ni?

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 2.0GHz 2x512Kb 65W Boxed (with cpu-cooler!)

Socket AM2 1 549:-

Asus M2V VIA K8T890 4DDR2-DIMM 4PCI 2PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket AM2 ATX 775:-

Silverstone ST30NF Fanless PSU 300W ATX Nätaggregat 1 149:-

Asus Extreme Radeon X1300Pro SILENCER 256Mb DDR2 TV-out DVI RETAIL PCI Express 825:-

Corsair Value Select VS1GB667D2 1024MB DDR2 PC2-5300 667MHz CL4 1 145:-

Maxtor DiamondMax 10 6V200E0 200Gb 7200rpm 8Mb SATA2 749:-

Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX without PSU/utan nätagg. 425:-

mvh Tobbe

Du måste ha luftcirkulation i datorn.

Annars kan den bli ännu tystare än du vill........

Utan luftcirkulation (yttre) runt Silverstonen stänger den av sig själv....

Hade valt en låda med lågt luftmotstånd som

Aerocool 3T

och

Nätaggregat med fläkt och hög verkninggrad

Cooler Master iGreen 430W då går inte fläkten mycket.

eller iGreen 500W som de har hemma.

Du har rätt i valet av tystare processorfläkt hjälper men jag kan inte hjälpa dig.

Stora kylflänsar som minskar behovet av "vrålande" fläkt måste passa på moderkortet/få plats och dessutom ska flänsen vara lätt att montera.

Det är möjligt att en Thermalright XP-90 eller XP-120 går att montera och går att köra utan fläkt i ett Aerocool 3T chassi pga 250mm fläkten i dörren

men sånt måste provas ut......

Hmm en av mina arbetskolleger har precis köpt en HP dator på On Off med ungefär samma prestanda.

HP T3360 DUALCORE

HP för vi har dem på jobbet och de upplevs som tysta.

Vilket han tyckte var viktigt.

Inklusive XP Home 6495:-

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProdList/Datorer_tillbehorDatorerStationaradatorervendor1?opendocument&markID=Datorer_tillbehorDatorerStationaradatorer

[inlägget ändrat 2006-10-06 15:00:02 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2006-10-06 16:23:14 av jannejanne]

Japp, du har nog rätt angående luftcirkulationen. Silverstonen vill inte ha mer än 25 grader vilket är riktigt lågt. Då är det nog bättre på att satsa på ett med högverkningsgrad och en fläkt som anpassar hastigheten.

Eftersom processorn kommer med en fläkt kan det vara värt att pröva en thermalright och minska hastigheten gradvis på fläkten med en potentiometer.

Hur brukar det vara med ljudnivåerna från de olika komponenterna? Om chassifläktarna hörs mer än processorfläkten t.ex. bör man ju lägga krutet på att få så tysta såna som möjligt. Fast om datorn som du tipsade om är lika tyst så är det inte värt allt besvär heller. Jag hade tänkt att ha datorn som en HTPC bl.a. så det vore skönt om den blev jättetyst.

För att få en tyst dator måste det vara stora passager för luften IN och UT

Med små hål blir det stort luftmotstånd och då behövs det mycket fläktar vilket ger mycket oväsen.

Aerocool 3T har mycket bra insug med 250mm och 140mm fläktar och ovanligt bra utblåsöppning. Det betyder att fläktarna kan köras mycket långsamt vilket minskar fläktljudet.

http://hi-techreviews.com/reviews_2006/ExtremEngine3T/P2.htm

Ännu mindre blir utblås motståndet om man tar bort plåten runt alla moderkortskontakter för mus, nätverk, ljud osv. Då kan varm luft från moderkortet / processorn gå rakt ut mellan kontakterna.

För att dämpa ljudet ytterligare brukar jag limma liggunderlag på insidan av chassiplåtarna + ljuddämpningsmattor som kostar ca 70:- på Biltema (finns bland högtalar tillbehör)

Chassifläktar, kör just nu med 3 st ADDA 92x92x25mm som insug men de är inte ljudlösa......Tycker faktiskt att mycket billigare Zalman 80x80x25 med inkopplat motstånd är tystare.

Dessa är kanske tystare men till vilket pris.......

http://www.kylning.com/product_info.php/cPath/77_217/products_id/1372

Men i ditt ställe skulle jag kolla upp HPn på OnOff först

HPn pa onoff ar sakert en bra och tyst dator for kontorsmiljo. Ska man ha den hemma blir det en annan sak. Och man far knappast ta hem den och prova om man "star ut" med ljudnivan. Sen ar det inte lika kul att kopa en fardigtuggad dator heller :)

Aerocool 3T verkar vara hur bra som helst nar det galler luftfloden men det ar omojligt att veta pa forhand vad som kravs for den konfiguration man tankt sig. Stor passager for luftfloden slapper ut ljud med.

Vilka komponeneter och hur effektkravande de ar spelar sakert stor roll for temperaturen. Dar skulle jag saker kunna spara in en del pa grafikkortet, for ar inte sa stromsnala. Det jag valde var for att det inte har nagon flakt pa.

Alternativen som jag ser det ar:

1. HPn. Billig och fardigprovad. 6500 sek.

2. Aerocool 2 (tyvarr verkar man itne kunna kontrollera flakthastigheten sjalv...), Cooler Master iGreen 430W, Asus X1300Pro. ca 7000 sek

3. Aerocool 3T, Cooler Master iGreen 430W, Thermalright XP-120, Zalman 120mm fan och hitta ett stromsnalare grafikkort (kanske Gainward BLISS GeForce 7600GS). Dyrast och kraver lite meck :) ca 8500 sek.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...