Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är ALLA bredbandsleverantörer kriminella?


Vaddå_virus?

Rekommendera Poster

Vaddå_virus?

Är idag rejält uppretad. Har nu efter fem månaders väntan på ett 8Mbit-abonnemang från BBB fått ett brev att det kan uppstå ett glapp i inkopplingen mellan mitt Glocalnet 0,5Mbits och det nya. Det har hela tiden varit klart att jag skulle ha en beräknad inkoppling först om 10 dagar, så jag tog kontakt med BBB via telefon.

 

Den person jag fick tag på där berättade att jag inte på några villkor kan få 8Mbit då jag bor för långt från telefonstationen. Med något som kallas ”extended reach” kunde jag få 2Mbit, vilket ju inte alls är samma sak.

 

Säljaren som jag var i kontakt med för 5 månader sedan sa att det inte skulle vara några problem, jag vet att jag ”telefonkabelmässigt” bor 3 630 meter från stationen, dock skulle jag inte räkna med att få ut full fart. Vid kontroll på BBB´s sida om villkor står också att det inte får överstiga 5,5 km för att få 8Mbitstjänsten. Vilket tydligen då är en ren och absolut lögn, liksom säljarens löfte om att 8Mbits-tjänsten skulle funka.

 

Hur var det då tidigare? Jo, för länge sedan hade jag 0,5 hos BBB, och blev då uppringd av Glocalnet, där en trevlig kvinnlig säljare kontrollerade min telefonstation och påstod att den var precis på gång att byggas ut för 8Mbit., en hastighet BBBinte kunde fixa åt mig vid den tidpunkten(heller). Jag antecknade mig för 8 hos Glocalnet, väntade hela uppsägningstiden, och hörde inget från dem förrän jag ringde dem och sade att jag inte tyckte att hastigheten förbättrats gentemot BBB´s 0,5Mbit. Först då fick jag veta att jag fortfarande bara hade 0,5(fast hos Glocalnet istället för hos BBB), och att inga planer fanns på utbyggnad av telefonstationen. Att se utbyggnadsplaner kunde tydligen deras säljare inte ens se.-ORDENTLIGT lurad!

 

Nu åkte jag alltså dit igen! Trots vad som står på Bredbandsbolagets sida (upp till 5,5km), funkar det alltså inte med ett avstånd på 3,7km, vilket min mattelärare säkert hade påstått är mindre än 5,5. Detta skulle då enligt BBB bero på att det är Skanova som är leverantör. Att Skanova är leverantör medför även att BBB inte kan leverera något trådlöst modem(!), om nu någon klok människa härinne kan berätta varför. Ett sådant modem ska ju enligt BBB´s sida ingå i deras tjänstepaket, dock får man inte något avdrag i priset när de INTE kan leverera ett sådant. Är alltså inte Telenor´s xDSL-teknik densamma som Skanovas xDSL-teknik? Skulle det dessutom kunna avgöra om jag skulle kunna köra trådlöst LAN i stugan?

 

Dessa två leverantörer är ju bevisligen inga förebilder om hur marknadsföring, etik och moral ska fungera, utan borde nog tas ordentligt i örat av PTS. –Hur är det med andra leverantörer, har ni andra liknande erfarenheter? Är alla bredbandsleverantörer kriminella?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja,

själv har jag sedan 1995

spolat Algonet blev för dyrt samt tekniska problem när Telenordia tog över.

 

spolat Swipnet/Tele2 pg av allt sämre villkor och ökande priser, fick betala

195:-, 395:- 500:-/år

 

spolat Telia pga all spam som de skyllde mig för trots att de lovat göra min adress tillgänglig via Telias epostkatalog

Spåren av den finns kvar om man Googlar efter

epostkatalog telia

 

Har numera TDC som köpte ADAMO som jag tog till min nya lägenhet.

De lovade med 3,5km till telestationen i Masthugget Göteborg ca 7Mbit/s med dera s 8/1 Mbit/s abonnemang.

 

Och det stämmer rätt bra. Drar hem en 700MB Linux CD från Sunet på 13 till 14 minuter.

 

Man kan kolla leverantörer hos

 

http://www.cint.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv under alla år kört med både Algonet och med Telia, utan några speciella problem, hade även Utfors förr, men tyckte att två abonnemang räckte så det sa jag upp.

 

Upplever inte att något av dessa har försökt "lurats", utan alla "löften" har också infriats på rätt sätt, så det tydligen som vanligt, alla upplever så olika.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...