Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windowsstrul


webguide

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har börjat få problem med windows efter ca 7 månader på en ny dator.

Det är ju vanligt, men det måste väl gå att råda bot på? Det handlar ju tortts allt om mjukvara. Jag är ganska försiktig och installerar inte många nya program, jag kör TweakNow regcleaner med jämna mellanrum.

 

Problemen jag upplever är att windows går trögare, crachar oftare etc. Jag kör XP professional.

 

Någon som vet hur man kan tweaka på ett bra sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat efter virus, trojaner och andra spionprogram?

 

Windows XP slöar inte så mycket med tiden eller krashar utan orsak.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, program crachar, kan inte direkt säga att det är något specielt program am alltid crachar. Wondows har "allmänt" börjat strula kan man säga.

 

Datorn har 1 gig internminne och snabb processor + en hel del diskutrymme.

Den har blivit lite långsammare i uppstarten också mot tidigare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är alltid bara ett program som kraschar eller är det hela Windows som kraschar så att datorn startar om sig? Eller stänger datorn av sig?

 

I vilket fall som helst så kan man, just efter att det inträffar, se om det finns någon information om Fel i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg), utifrån Källa (source) och Händelse id (event id) så kan man ofta få fram lämpliga åtgärder på internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara ett program, explorer.exe crachar ibland vid uppstart, det löser jag genom att sätnga processen och starta om den.

 

Skall titta på det, tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det här hjälper:

Utforskaren eller Den här datorn - Verktyg - Mappalternativ - Visning - Bocka för Öppna mappfönster i en separat process.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tesatr, tack för det...

 

Mitt förra mess, blev lite feltolkningsbart kan man säga, vad jag menade var att hela windows crachar inte utan det handlar om enstaka program, bland annat explorer.exe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...